گروه اقتصادی: مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران که بلافاصله پس از مذاکرات خط لوله صلح به همراه وزیرنفت راهی آنکارا شده تا مذاکرات صادرات گاز ایران به اروپا را پی‌گیری کند، از امضای یک تفاهم‌نامه اولیه با با ترکیه خبر داده‌است.

حجت‌الله غنیمی‌فر علت سرعت در توافق میان طرفین در این مذاکرات را انجام مذاکرات طولانی از قبل اعلام کرد و گفت: موفقیت این مذاکرات کارشناسی که برخی نمایندگان شرکت‌های اروپایی طرف قرارداد با ایران نیز در آن دخالت داشته و بطور مستقل آن را دنبال می کرده‌اند موجب شد تا تفاهم کسب شده در سفر اخیر وزیر نفت به ترکیه با هماهنگی بدون اختلاف نظر عمده امضاء شود.

وی خاطر نشان کرد :این تفاهم تا یک ماه دیگر نهایی می شود. این تفاهم به معنای افزایش حجم صادرات جاری گاز ایران به ترکیه نیست بلکه  تنها مشارکت ترکیه در خط لوله احداثی برای صادرات گاز به اروپا را عملیاتی می‌کند.

مذاکرات دو روزه مقدماتی انجام شده در آنکارا که به امضای تفاهم نامه منجر شد حول دو محور همکاری‌های ایران و ترکیه برای انتقال گاز ایران و ترکمنستان است و همچنین امکان انتقال گاز ایران از طریق خط لوله ای از خاک ترکیه به اروپا را فراهم می کند.

به گفته غنیمی فرد جزئیات این طرح که ساختار، نحوه سرمایه گذاری و سهم هر یک از طرفین در خط لوله را مشخص می کند درمذاکراتی که حداکثر در یک ماه آینده انجام خواهد شد، مشخص می‌شود.

حلمی گولر وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه قرار است پس از انجام مذاکرات کارشناسی برای نهایی شدن جزئیات توافق در هفته پایانی مرداد ماه به ایران سفر کند.

در تفاهم انجام شده، الحاقیه‌ای نیز پیش‌بینی شده که مشارکت ترکیه در فازهای 22، 23 و 24 میدان گازی پارس جنوبی مورد تایید ایران قرار گرفته است و جزئیات این قرارداد نیز در مهلت مقرر نهایی می شود. همچنین در این تفاهم نامه، ایران به ترکیه اجازه داد تا گاز خریداری شده از ترکمنستان را از طریق خط لوله‌ای از خاک ایران عبور دهد.

نیاز اروپا به گاز ایران

کشورهای اروپایی با توجه به ضرورت تامین امنیت انرژی و کاهش وابستگی به گاز وارداتی از روسیه و سیاست های کاهش گازهای گلخانه ای نیاز روز افزونی به واردات گاز دارند. طرح خط لوله نوباکو که منبع اصلی تامین گاز آن به لحاظ استراتژیک ایران با دومین ذخایر گاز جهان است با مشارکت 5 کشور اروپایی با چنین هدفی از 15 سال پیش تشکیل شده است.

سهامداران نوباکو تلاش گسترده ای را برای عملی شدن آن پی گرفته‌اند که از مهمترین گام‌هایی است که در این زمینه برداشته شده است. امضای قرارداد شرکت اتریشی او. ام .وی اتریش به عنوان سهام‌دار اصلی طرح خط لوله نوباکو به ارزش تقریبی 30 میلیارد دلار است.

توافق های ایران و ترکیه برای ساخت خط لوله و صادرات گاز به اروپا در پی توافق شرکت‌های اروپایی با ترکیه برای انجام این طرح است. علاوه بر اتریش، بلغارستان، مجارستان، رومانی، و ترکیه در این طرح مهم تامین گاز برای اروپا مشارکت دارند.

کد خبر 26536

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز