یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

گروه بین الملل: نمایندگان 22 کشور و سازمان‌های منطقه ای و بین المللی، از جمله 6 کشورهمسایه عراق به همراه بحرین، مصر و نیز نمایندگان کشورهای عضو گروه 8 و کشورهای عضو دائم شورای امنیت و همچنین نمایندگان اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان ملل، در بغداد، مسائل مربوط به عراق از جمله شرایط امنیتی آن را مورد بررسی قرار دادند.

نوری مالکی نخست وزیر عراق در جمع نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در این همایش گفت: دولت عراق خواهان همکاری جدی تر همه کشورها برای یافتن سازو کار مناسب در حمایت از عراق است.

وی ادامه داد: با توجه به چالش‌های موجود و تهدیدات تروریسم که کل منطقه خاورمیانه و جهان را در بر گرفته است، اکنون فضای مناسب برای همکاری بین کشورها فراهم شده است.

نخست وزیر عراق ابراز امیدواری کرد که دومین همایش کشورهای همجوار عراق منجر به ارتقای عملکرد همایش‌های گذشته به ویژه اجلاس شرم الشیخ شود.

وی اضافه کرد که کشورهای شرکت‌کننده باید همه موانع را پشت سر گذاشته و به یک سازوکار مناسب برای همکاری در جهت رهایی عراق از مشکلات کنونی دست پیدا کنند. 

المالکی با اشاره به خطر جهانی تروریسم گفت: امروز چالش‌ها و تهدیدها کاملا واضح و آشکار است و همه شواهد نشان می‌دهد که این تهدیدها تنها محدود به عراق نخواهد شد و همه کشورها به ویژه کشورهای خاورمیانه را تهدید می‌کند.

هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق نیز در جمع نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده گفت:  در اجلاس شرم‌الشیخ با تشکیل 3 کمیته انرژی، آوارگان و امنیت موافقت شد و عراق اکنون خواهان اجرایی شدن مصوبات آن است.

وی افزود: با توجه به اینکه اجلاس آتی وزیران خارجه کشورهای همجوار عراق در استانبول ترکیه برگزار می‌شود، عراق خواستار فعال کردن این کمیته‌ها به منظور ارائه عملکرد آنها در اجلاس آتی است.

وی از کشورهای شرکت‌کننده در همایش بغداد خواست که مصوبات اجلاس شرم الشیخ را مورد بحث و بررسی قرار دهند تا امکان طرح دستاوردهای آن در اجلاس آتی استانبول فراهم شود.

وزیر خارجه عراق همچنین خواستار تشکیل یک نهاد دبیرکلی به منظور پیگیری مصوبات و توصیه‌های طرح شده در اجلاس‌های کشورهای همجوار درباره عراق شد.

زیباری ادامه داد که آنچه عراق از کشورهای شرکت‌کننده انتظار دارد این است که مواضع حمایتی خود را در عمل نشان داده و این موضع به راهبردی اصولی در سیاست این کشورها تبدیل شود.

وی بر ضرورت فعال کردن کمیته‌های تعیین شده در اجلاس شرم الشیخ تاکید کرد و گفت: در اجلاس شرم الشیخ توصیه‌ها و مصوبات خوبی تحقق پیدا کرد که این مصوبات باید از طریق کمیته‌ها اجرایی شود.

وی در ادامه با اشاره به موفقیت‌های دولت وحدت ملی، مهم‌ترین موفقیت این دولت را اقتصادی خواند و گفت: زیر بناهای اقتصادی عراق در دوره رژیم سابق بعث به طور کامل منهدم شده بود اما دولت وحدت ملی توانست در زمینه بازسازی این زیربناها پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

کد خبر 31027

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز