چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

ترجمه‌ی عباس تربن: خیلی از تصمیم‌ها و واکنش‌هایمان در زندگی، وابسته به آمادگی ذهنی و توانایی مغزمان است.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۶

از درگیری‌ها و مشکلات روزمره که ذهن و مغزمان را مشغول می‌کند که بگذریم، بعضی بیماری‌ها و خطرها مثل فراموشی و آلزایمر نیز سلامتی مغزمان را به‌طور جدی تهدید می‌کند.

در این‌جا روش‌هایی را به شما یاد می‌دهیم که کمک می‌کند مغزتان را سالم و تند و تیز نگه‌دارید؛ از اجتماعی‌بودن گرفته تا یادگیری چیزهای جدید. بیش‌تر این روش‌ها فقط برای ذهنتان خوب نیستند، بلکه برای بدن و احساساتتان نیز مفیدند؛ بهترین دلیل برای این‌که از همین الآن آن‌ها را تبدیل به عادت کنید.

ورزش کنید

همه می‌دانند ورزش و نرمش روزانه چه‌قدر برای سلامتی عمومی بدن مفید است، اما شاید کم‌تر کسی از فایده‌ی مشخص آن برای مغز اطلاع داشته باشد. داشتن روابط اجتماعی و ارتباط صمیمی با اعضای خانواده و دوستان نیز همین‌طور است؛ علاوه بر اثرهايی مثل شادی و کاهش خطر افسردگی، می‌تواند کارکرد مغز را هم بهتر کند.

ذهنتان را تحریک کنید

معمولاً به فراموشکارها و کسانی که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر تهدیدشان می‌کند، پیشنهاد می‌شود بیش‌تر جدول حل کنند. اما خبر خوب برای آن‌ها که از حل جدول لذت نمی‌برند:  شما می‌توانيد با دنبال‌کردن علاقه‌مندي‌هايتان و شرکت در فعالیت‌های مربوط به آن، ذهنتان را بیدار و فعال نگه‌دارید. فعالیت‌هایی مثل یادگیری که مغز را درگیر می‌کند، می‌تواند ذهن را تحریک و فعال کند؛ یادگیری هر چیزی مي‌تواند مفيد باشد، از آشپزی و پخت‌وپز گرفته تا نواختن ساز یا کشیدن نقاشی و...

مثبت‌اندیش باقی بمانید

ارزشش را دارد که نیمه‌ی پر لیوان را ببینید. جالب است بدانید که آدم‌های دارای نگاه و شخصیت مثبت‌اندیش، دیرتر دچار زوال عقل می‌شوند. به‌گفته‌ی دکتر «برندن کِلی» (نورولوژیست) بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که مثبت‌اندیشی خطر مرگ را کاهش می‌دهد. قابل‌توجه منفی‌باف‌ها: برعکسش هم صادق است!

خوب بخوابید

شاید شما هم این حس را تجربه کرده باشید: شب ناآرامی را از سر گذرانده‌اید و خوابتان آن‌طور که باید راحت نبوده. در این شرایط احتمالاً روز بعد دچار یک‌جور هنگی و کندی ذهن شده‌اید و فنجان‌های قهوه هم نتوانسته‌اند ذهنتان را به حالت حاضر و تیز همیشگی برگردانند. خواب خوب شبانه ضروری و حیاتی است و زمان مناسب برای بیش‌تر آدم‌ها یکسان است: هشت ساعت کامل و آرام!

اُمِگا۳ را فراموش نکنید

حتماً از فواید‌خوردن ماهی زیاد شنیده‌اید، اما جالب است بدانید که ماهی و دیگر غذاهای دارای اُمگا۳ به حفظ سلامتی مغز نیز کمک می‌کنند. برعکس، غذاهای چرب و چیل و مملو از شکر می‌توانند به غشای سلولی مغز آسیب بزنند.

کد خبر 310109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha