ترجمه‌ی عباس تربن: «سعی کن خودت باشی» اصطلاحی است که خیلی‌ها در طول تاریخ برای نصیحت و پند از آن استفاده کرده‌اند. ممکن است شما هم بعد از شنیدن این جمله، این سؤال به ذهنتان برسد که منظور از این جمله دقیقاً چیست؟ و واقعاً به‌همان سادگی است که به‌نظر می‌رسد؟

دوچرخه شماره ۸۱۱

جواب: با قدم‌های زیر می‌تواند باشد! در اين‌جا پيشنهادهايي به شما داده مي‌شود كه البته بيش‌تر دروني و مربوط به حوزه‌ي فردي است. در شماره‌ي بعد راجع به ابعاد اجتماعي «خودبودن» برايتان خواهيم نوشت.

  • اولين قدم‌ها را بردار

«اسکار وایلد» زماني گفته است: «خودت باش، هرکس دیگری قبلاً جايش پر شده است!» اين جمله ظاهر شوخ و بامزه‌اي دارد، اما حقیقت دارد. تو نمی‌توانی خودت باشی اگر قبلش خودت را پيدا نكني، نفهمی و نپذیری. این باید هدف پایه‌ای برای درك اين باشد كه چه چیزی برایت ارزش دارد و این‌که جوهره‌ی وجودت از چه تشکیل شده یا اين‌كه چه چيزهايي دوست داری و به چه کارهایی علاقه‌مندي. براي شناخت دقيق‌تر خودت مي‌تواني از تست‌های معتبر روان‌شناختي نيز کمک بگیری.

  • درباره‌ي خودت درست قضاوت كن

یکی از اشتباه‌ترین راه‌های شناخت خود، قضاوت از روی یک دوره‌ی زمانی ناخوشايند یا یک اتفاق مشخص است که زماني در گذشته افتاده. خودت را به‌خاطر اشتباه‌هایی که در گذشته كرده‌اي و البته مايه‌ي افتخارت نيست، ببخش. بعد از این‌که روزها و سال‌ها بین تو و آن اتفاق‌های شاید ناخوشایند فاصله انداختند، به خودت اجازه بده كه این فاصله موجب رشد، بزرگ‌شدن و پیشرفتت شود تا در نهایت عاقل‌تر شوی.

  • سرك كشيدن و مقايسه ممنوع!

در طول زمان ممکن است توانایی‌ها و موقعيتت و در نتيجه‌ي آن‌ها تعريف تو از خودت تغییر كند. به‌جاي تمركز‌كردن بر اين تغييرات و مقایسه‌ی خودت با دیگران، روي آن‌چه كه امروز هستي و راه‌هاي بهتر شدن تمركز كن. مقایسه به حسادت و در نهایت خشم منتهی می‌شود و آدمي كه خشمگين و عصباني است، نمی‌تواند ترانه‌ی «خودت باش» را حفظ كند؛ چون بيش از اندازه مشغول و سرگرم دیگران و زندگی‌شان است.

  • با خودِ متناقضت كنار بيا

اگر در راه شناخت خودت، متوجه تناقض‌هايي در وجودت شدي، شوكه و متعجب نشو! طبیعی است که بخش‌های متفاوت وجود ما از منابع و سرچشمه‌هاي گوناگون تغذيه شده و شكل گرفته باشد: از فرهنگ، مذهب و الگوها گرفته تا چهره‌هاي انرژی‌بخش، سیستم آموزشی و... همه‌ی این‌ها بخش‌های پویایی از وجود تو هستند. اين مهم است که با همه‌ي این درگیری‌ها و تناقض‌ها بتواني به زندگي موفقت ادامه بدهی تا آن‌چه را که بیش‌تر از همه برایت اهمیت دارد، بشناسی.

کد خبر 315660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha