دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

همشهری دو - روحینا مجیدی: دنیایی پر از صلح و آرامش است و دوست دارد پیام دوستی ایران را به جهان برساند.

 شورش نصیری

تمام دغدغه‌اش تبديل شدن به الگويي است براي جلوگيري از انزوا و بي‌برنامگي معلولان. «معلوليت، محدوديت نيست» را نقشه راه خود در زندگي قرار داده و در پس تلاش‌هايش عنوان سريع‌ترين نقاش آسيا را كسب كرده است. جديدترين ركورد شورش نصيري 36ساله سردشتي كه از هنرمندان اهل تسنن كشور است نگارش بزرگ‌ترين «ياحسين(ع)» دنيا به طول 500متر در 30دقيقه بود، به همين بهانه با وي به گفت‌وگو نشستيم تا از آرزوها و رؤياهايش بگويد و از توانايي‌هايي كه در كشيدن نقاشي دارد.

  • چه شد كه تصميم گرفتيد نوشته‌هايي از نام معصومين(ع) را در بين ركوردهايتان ثبت كنيد؟

عرض ارادت و نمايش اتحاد بين شيعه و سني مهم‌ترين هدفم از اين كار است. امام حسين(ع) در تمام تاريخ اسوه‌اي از جوانمردي و آزادگي است و سعي مي‌كنم به نوبه‌خودم در معرفي نام و راه ايشان به جهانيان سهم داشته باشم. از طرفي دفاع از ارزش‌هاي ايراني- اسلامي و تعميق باورهاي ديني در ميان نسل جوان نيز برايم بسيار اهميت دارد. وجود باورهاي مذهبي در پيشگيري از افسردگي و ناهنجاري‌هاي اجتماعي بسيار مؤثر است و فقدان چنين باورهايي باعث نا‌امني‌هاي اجتماعي در سطح جامعه مي‌شود، ضمن اينكه من هر سال نيز بزرگ‌ترين كتيبه‌هاي عاشورايي را تحرير كرده و سود حاصل از فروش آن را به بيماران‌ ام‌اس تقديم مي‌كنم.

  • مهم‌ترين ركوردي كه تاكنون ثبت كرده‌ايد، كدام بود؟

نگارش بزرگ‌ترين «محمد رسول‌الله» جهان در 37دقيقه به مساحت800متر با هدف مبارزه با اقدام ناشايست كاريكاتوريست دانماركي و آيه مباركه «بسم‌الله الرحمن الرحيم» در 27دقيقه به مساحت500متر با هدف مبارزه با داعش كه از نام خداوند براي مقاصد شومشان سوءاستفاده مي‌كنند، مهم‌ترين ركوردهايم محسوب مي‌شود. جالب است بدانيد كه من بعد از شنيدن خبر چاپ كاريكاتور از شدت ناراحتي تشنج كرده بودم، چون پيامبراكرم(ص) و خاندانش سرمايه‌هاي معنوي ما مسلمانان هستند كه براي نامشان و راهشان جانمان را فدا مي‌كنيم.

  • معلوليت شما بر نحوه فعاليت‌تان تأثيرگذار بوده است؟

معلوليت من نه‌تنها مانعي براي كارم نيست بلكه برايم انگيزه‌اي شده است تا اگر تفاوتي با افراد سالم دارم، اين تفاوت تنها در داشتن ناتواني جسمي نبوده بلكه موفقيتم عامل متفاوت بودن من با ديگر افراد باشد. از هنرم نه‌تنها در معرفي بيشتر دينم به جهان بهره مي‌برم بلكه در كنار آن با انجام كارهاي خيريه تلاش مي‌كنم براي بهبود زندگي معلولان، مفيد باشم. گذشته از كمك‌هاي مالي به اين بخش از جامعه بايد حمايت‌هاي روحي از آنها به‌عمل آورد. پيش‌تر علاقه‌اي به حضور در اجتماعات براي نمايش آثارم نداشتم اما با ديدن انزواي جامعه معلولان، خود را در بين مردم عادي قرار دادم تا انگيزه‌اي براي بهره مندي ديگر معلولان از توانايي‌هايشان را ايجاد كنم.

  • شما توانايي عجيبي در كشيدن نقاشي داريد، هر روز چقدر نقاشي مي‌كشيد؟

من روزانه 400متر روي ديوارهاي مدارس نقاشي مي‌كشم و در همين حين نسبت به آموزش رايگان دانش‌آموزان نيز اقدام مي‌كنم. به‌طور متوسط نيمي از كارهايم را به‌طور رايگان انجام مي‌دهم تا زكات علمم را نيز پرداخته باشم. خوشبختانه اين آموزش‌ها موجب شده تا جوانان زيادي به اين حرفه علاقه‌مند شوند و اكنون افزون بر 20نفر كه طعم فقر و نداري را چشيده‌اند، در كنار من به‌كار نقاشي روي ديوارهاي مدارس سراسر استان مي‌پردازند و روزي حلال كسب مي‌كنند. يكي از زيباترين كارهايمان نيز زيبا‌سازي‌ مدارس استثنايي در سراسر كشور به‌صورت في‌سبيل‌الله است كه انجام داده و مي‌دهم.

  • ‌ چگونه به سريع‌ترين نقاش آسيا تبدل شديد؟

در يكي از سفرهايم با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به كشور آذربايجان، چهره وزير كشور ميزبان را در مدت زمان 52ثانيه ترسيم كردم و در هلند نيز با ترسيم بمباران شيميايي سردشت در همين زمان موفق به كسب اين عنوان شدم، به‌زودي نيز بزرگ‌ترين «يافاطمه(س)» جهان به مساحت 700متر را در كمتر از 30دقيقه در اروميه نگارش خواهم كرد.

  • مهم‌ترين دغدغه شما به‌عنوان يك هنرمند جهاني چيست؟

دغدغه من فراهم آوردن زمينه‌هاي فعاليت بيشتر براي هنرمندان به‌ويژه هنرمندان معلول است. بايد قبول كنيم كه هنر تنها توليدي است كه قابل تحريم نيست و به هيچ وجه نمي‌توان مانع از تفكر و ايده‌پردازي هنرمند شد و از همين ابزار مي‌توان براي معرفي توانمندي‌هاي ايران در جهان بهره برد. كاش مي‌توانستم نسبت به شناسايي ظرفيت‌هاي معلولان و به فعليت رساندن آنها اقدام كنم، از تمام كساني كه در اين زمينه‌ها توانايي دارند خواهش مي‌كنم كه هنرمندان معلول را حمايت كنند و آنان را به حضور در جامعه دلگرم كنند. متأسفانه بخش زيادي از معلولان گوشه‌نشيني را به جاي حضور در اجتماع برگزيده‌اند و اميد به زندگي در آنها بسيار اندك شده است.

  • شما دنيايي از رنگ‌ها را خلق مي‌كنيد، دنياي خودتان چه رنگي است؟

دنياي من پر از الوان بوده اما رنگ سبز برايم بسيار خاص است. سبز آرامش بخش است و نشان از ايستادگي، جاوداني و پابرجايي است.

  • بزرگ‌ترين آرزوي‌تان چيست؟

ديدار مقام معظم رهبري و ترسيم چهره مبارك ايشان، بزرگ‌ترين آرزوي من است. انگشتر شهيد صياد شيرازي به من رسيده و دوست دارم آن را به ايشان تقديم كنم. به‌زودي نيز با دوچرخه عازم ديدار مقام معظم رهبري هستم و بعد از ترسيم چهره مباركشان در كمتر از 2 دقيقه، سفر خود به دور دنيا را با هدف رساندن پيام صلح و دوستي به جهان و ثبت ركوردهاي جديد آغاز خواهم كرد.

  • معلوليت شما از چه ناحيه‌اي است؟

بمباران شيميايي سردشت توسط رژيم بعث عراق منجر به معلوليت 62درصدي شيميايي من شده است كه البته به نوعي جانباز محسوب مي‌شوم اما پرونده‌اي در اين ارتباط ندارم و فرصتي براي پيگيري آن نيز ندارم.

  • از درآمدتان راضي هستيد؟

خدا را شكر، چرخ زندگي خودم و 20خانواده ديگر از همين راه مي‌چرخد. هم كار مي‌كنيم و هم كار خير انجام مي‌دهيم. تاكنون لنگ نمانده‌ايم. خوشبختانه از سوي دولت يك قطعه زمين هم به بنده و برادرم به‌عنوان نخبه داروهاي گياهي اهدا شده است و در تلاش براي ساخت آن و داشتن يك چهارديواري و سقفي كه متعلق به‌خودمان است، هستيم. نان حلال كم هم اگر باشد بركت دارد.

  • اگر مسئوليتي را در حوزه معلولان عهده‌دار شويد، نخستين كارتان چه خواهد بود؟

اولين كارم ساخت فضايي به‌عنوان نمايشگاه دائمي براي عرضه توليدات معلولان هنرمند خواهد بود و در قدم دوم مسئولان را مجاب خواهم كرد تا از اين توليدات به‌عنوان هداياي تقديمي در ديدار با سران ملل استفاده كنند. بايد از هر فرصتي براي حمايت از معلولان توانمند بهره گرفت.

  • دوست داريد فرزندانتان ادامه‌دهنده راهتان باشند؟

انتخاب با خودشان است اما به واقع هنر يك پديده ذاتي است و دختر 13ساله‌ام به‌نام‌رؤيا نيز به‌صورت كاملا ذاتي و بدون آموزش به خوبي نقاشي مي‌كند و تاكنون نيز بيش از 85لوح تقدير از مقامات ملي و استاني دريافت كرده است. دوست دارم فرزندانم هر حرفه‌اي را كه براي آينده خود انتخاب مي‌كنند، خدايي باشند و هرگز او را فراموش نكنند.

کد خبر 319634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha