همشهری آنلاین: پایگاه اینترنتی ویکی لیکس، نیم میلیون سند سری وزارت امور خارجه عربستان سعودی را همزمان با سومین سال پناهنده شدن پایه گذار این پایگاه به سفارت اکوآدور در لندن منتشر کرد.

انتشار نیم میلیون سند سری وزارت خارجه عربستان توسط ویکی لیکس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، همزمان با سومین سال پناهنده شدن جولیان آسانژ به سفارت اکوآدور در لندن ، پایگاه اینترنتی ویکی لیکس ، نیم میلیون سند سری وزارت امور خارجه عربستان سعودی را منتشر کرد.

این اسناد یادداشت های سری ، تلگرام ها و دیگر سند هایی را شامل می شود که از سفارتخانه های عربستان در سراسر دنیا گردآوری شده است. گزارش های فوق سری وزارت کشور و سرویس اطلاعات عمومی عربستان نیز در میان اسناد منتشر شده به چشم می خورند.

پلیس شهری لندن با کمک نیروها و کامیون هایی که خارج از ساختمان سفارت اکوآدور مستقر کرده ، ساعت به ساعت آسانژ را زیر نظر دارد. به گفته اسکاتلند یارد ، برای عملیات پاییدن آسانژ ، تاکنون بیش از هفده میلیون دلار هزینه شده است.

ویکی لیکس در سال 2010 میلادی با انتشار اسناد سری مربوط به جنگ های آمریکا در عراق و افغانستان و نیز دویست و پنجاه هزار تلگرام وزارت خارجه این کشور به شهرت رسید.

عربستان پایگاه اینترنتی ویکی لیکس را فیلتر کرد

دولت عربستان سعودی پایگاه اینترنتی ویکی لیکس را در پی انتشار صدها هزار سند سری وزارت امور خارجه این کشور فیلتر کرد.

وزارت خارجه عربستان هم به اتباع این کشور درباره تلاش برای دسترسی به پایگاه اینترنتی ویکی لیکس یا انتشار هر نوع سندی از این پایگاه هشدار داد.

دو نماینده چهاردهم مارس خواستار کمک مستقیم عربستان شدند

یکی از اسناد سری وزارت خارجه عربستان سعودی که در پایگاه اینترنتی ویکی لیکس منتشر شد به درخواست دو نماینده جریان چهاردهم مارس لبنان برای برخوردار شدن از حمایت مستقیم عربستان اشاره می کند.

بر اساس اسناد منتشر شده در ویکی لیکس، الیاس المر و پطرس حرب دو نماینده مجلس لبنان از جریان چهاردهم مارس خواستار حمایت مستقیم سیاسی و مالی عربستان از خود شدند تا یک گروه مستقل تشکیل دهند.

بر اساس این سند، الیاس المر و پطرس حرب تاکید کردند نمی خواهند حمایت عربستان از طریق سعد الحریری باشد، زیرا این دو پیش از این از الحریری به علت نبودن طولانی مدت در لبنان انتقاد کرده بودند.

این دو نماینده خواستار تشکیل گروه مستقل پس از انتخابات پارلمانی سال 2013 شدند که به طور ضمنی به معنای خروج از جریان چهاردهم مارس است.

جعجع به بهانه مقابله با حزب الله از سعودیها پول می ‌گرفت

رئیس حزب القوات اللبنانیه (فالانژها) از عربستان سعودی به بهانه مقابله با حزب الله لبنان پول دریافت می کند.

یکی از اسناد سری وزارت خارجه عربستان سعودی که در پایگاه اینترنتی ویکی لیکس منتشر شد نشان می دهد سمیر جعجع از سفیر عربستان برای اجرا کردن خواست این کشور در لبنان درخواست دریافت پول کرده است.

بر اساس این سند، سفیر عربستان در بیروت بر لزوم دادن پول به سمیر جعجع با توجه به اینکه نقش بازدارندگی در برابر حزب الله در لبنان ایفا می کند، تاکید کرده است.

سفارت عربستان درلندن فعالیت مخالفان بحرینی را زیرنظر دارد

یکی از اسناد منتشر شده در پایگاه اینترنتی ویکی لیکس از تلگرام های سری سفارت عربستان سعودی در لندن به وزارت امور خارجه این کشور نشان می دهد این سفارتخانه فعالیت مخالفان بحرینی در انگلیس را زیر نظر دارد.

بر اساس این سند، محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل سعود سفیر عربستان در لندن گزارش هایی را درباره فعالیت مخالفان بحرینی مقیم لندن برای وزارت امور خارجه این کشور ارسال می کند.

یکی از این اسناد به فعالیت علی مشیمع و موسی عبدعلی دو مخالف بحرینی مقیم لندن می پردازد.

سفیر عربستان در تلگرام خود مدعی شد علی مشیمع با حزب الله و دیگر گروه های «افراطی شیعه» در ارتباط است.

سفیر سعودی همچنین ادعای ارتباط موسی عبدعلی با گروه های تروریستی مخالف نظام بحرین را مطرح می کند.

کد خبر 298587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha