سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: منابع نزدیک به هیات یمنی تحت رهبری عبدربه هادی منصور رییس جمهوری مستعفی وفراری یمن فاش کردند که ریاض یاسین به اسماعیل ولد الشیخ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن گفته است که سعودی ها با برگزاری یک همایش بین المللی در خصوص یمن زیرنظر این سازمان موافق نیستند.

 جنگ و صلح در یمن، بازی دو سر باخت برای ریاض

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری لبنانی العهد، دیدار یاسین با ولد الشیخ در ژنو بیش از سه ساعت طول کشیده و وزیر خارجه هادی منصور از بیانیه عصر یکشنبه نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن مبنی بر پذیرش شروط انصارالله که موجب موافقت هیات یمنی اعزامی از صنعا با حضور در ژنو شد، بسیار خشمگین بوده است.

منابع نزدیک به هیات یمنی که از عربستان آمده و درهتل استرلینگ نزدیک فرودگاه ژنو اقامت دارد،به العهد گفته اند که « محمد بن سلمان پسر پادشاه هرگونه حل بحران یمن را رد کرده زیرا می ترسد پیامدهای زیادی بر شرایط آل سعود داشته باشد به ویژه بعداز تغییراتی که در مراکز قدرت و نفوذ پادشاهی با سوء استفاده از جنگ علیه یمن ایجاد کرده است».

« شاهزاده های سعودی معتقدند تغییراتی که محمد بن سلمان جانشین ولی عهد و وزیر دفاع در طی دو ماه جنگ علیه ملت یمن انجامد داده ، اگر این جنگ نبود، به 40 سال زمان نیاز داشت».

منابع العهد خاطرنشان کرد: صداهای اعتراض در خاندان سعودی علیه ملک سلمان و پسرش به ویژه بعداز برگزاری مراسم جشن ازدواج دوم محمد بن سلمان در پاریس و اقامت ده روزه در هتل گرانقیمت « پلازا» بالا گرفته است به ویژه اینکه فرانسوی ها و عرب های مقیم فرانسه شاهد تردد کاروان بن سلمان شامل ده ها خودروکه به ترافیک شدید و مشکلات در خیران شانزلیزه منجر شده است، بوده اند.

« این کاروان را ده ها تن از عناصر یک شرکت امنیتی فرانسوی که عضو گروه بین المللی بلک واتر است، حفاظت می کردند».

العهد در گزارش خود نوشت: هواپیمای سازمان ملل که هیات یمنی متشکل از چند گروه کوچک را به ژنو منتقل کرد ، فقط گنجایش 27 مسافر را داشت و ساعت یک بعداز ظهر یکشنبه در فروگاه جیبوتی برای سوخت گیری فرود آمد زیرا مقامات مصری به این هواپیما اجازه نداده بودند از فضای این کشور عبور کند.

منابع نزدیک به انصارالله به العهد گفته اند که « سعودی های درصدد ایجاد مانع برای هیات یمنی عازم از صنعا بودند زیرا می ترسند سازمان ملل هیات یمنی اعزامی از ریاض را برای آتش بس تحت فشار قرار دهد و در این صورت آل سعود مجبور می شود به تجاوز علیه یمن پایان دهد.

« سعودی ها برای توجیه تجاوز علیه یمن به این بهانه متوسل شده اند که یک طرف یمنی ( هادی منصور)از ریاض و همپیمانان آن خواستار مداخله نظامی و تجاوز علیه یمن شده است».

این منابع خاطرنشان کرده اند، در حالی که ریاض یاسین به نماینده دبیرکل سازمان ملل گفته است هیات یمنی اعزامی از عربستان خواستار اجرای قطعنامه 2216 سازمان ملل می باشد اما انصارالله اعتقاد دارد این قطعنامه مرده است.

انصارالله همچنین اعتقاد دارد ، توافق ملی که براساس آن هادی منصور به عنوان رییس جمهور یمن برای مدت دو سال تعیین شد، در روزهای پایانی عمر خود قرار دارد و او نمی تواند براساس این توافق ادعا کند رییس جمهوری یمن است.

منابع دیپلماتیک در ژنو به پایگاه العهد گفته اند « انصارالله با خالد البحاح که هادی منصور او را به عنوان معاون رییس جمهور انتخاب کرده، مشکلی ندارند و حتی می پذیرند نیروهای مسلح از شهرهای یمن خارج شوند فقط زمانی که ارتش مسئولیت امنیت در این شهرها را برعهده بگیرد».

کد خبر 298306

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha