دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

مذاکرات پیشنهادی سازمان ملل برای حل بحران یمن در حالی در ژنو سوئیس آغاز شد که یکی از طرف‌های اصلی این مناقشه که اتفاقا بدون هیچ پیش‌شرطی برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرده بود، در روز نخست حضور نداشت.

بان‌کی‌مون بدون گفت‌وگو با هیأت اعزامی از صنعا ژنو را ترک کرد.

نمايندگان گروه انصارالله (حوثي‌ها) از 2روز پيش در فرودگاه صنعا حضور يافتند تا سوار هواپيما و عازم ژنو شوند اما به جاي ژنو، ابتدا آنها به جيبوتي برده شدند. تا هنگام تنظيم اين گزارش، هيأت انصارالله بعد از 24ساعت معطلي در جيبوتي، امكان خروج از اين كشور و پرواز به سمت ژنو را نيافته بود. منابع يمني اعلام كردند كه دليل اين تأخير، ممانعت مصر براي عبور هواپيماي حامل حوثي‌ها از حريم آسمان اين كشور براي رفتن به ژنو بوده است. مصر از كشورهاي هم‌پيمان عربستان در حمله به يمن است.

در 2‌ماه گذشته كه سازمان ملل با پيشنهاد دبيركل براي برگزاري مذاكرات ژنو آماده مي‌شد، حوثي‌ها تنها گروه يمني بودند كه بدون پيش‌شرط آمادگي خود را براي حضور و شركت در اين مذاكرات اعلام كرده بودند. اين مذاكرات ابتدا قرار بود 2هفته پيش برگزار شود اما با مخالفت عبدربه منصور هادي، رئيس‌جمهور مستعفي يمن و عربستان سعودي، اين مذاكرات برگزار نشد. سرانجام بعد از اما و اگرهاي بسيار، هيأت نمايندگي منصور هادي از عربستان به ژنو رفت.

  • درخواست توقف دوهفته‌اي حملات

مذاكرات ژنو بدون حضور حوثي‌ها، ديروز با سخنراني دبيركل سازمان ملل آغاز شد. بان‌كي مون در سخناني در حضور نماينده ويژه اين سازمان در امور يمن و همچنين نمايندگان برخي گروه‌هاي يمني، خواستار توقف دوهفته‌اي حملات به شهرهاي يمن به مناسبت فرارسيدن ماه رمضان شد. دبيركل سازمان ملل گفت: اوضاع يمن شبيه بمب ساعتي است كه هرلحظه امكان انفجار آن وجود دارد.
او گفت: گزارش‌ها نشان مي‌دهد بسياري از مردم در شهرهاي يمن نيازمند كمك فوري هستند و بايد در نخستين فرصت به اين بحران پايان داد.

در روزهاي گذشته چندين نهاد امدادگر بين‌المللي در گزارش‌هاي مختلفي اعلام كرده‌اند كه 80درصد از جمعيت يمن به‌صورت فوري و براي زنده ماندن به آب و غذا نياز دارند. 2‌ماه از حملات هوايي عربستان به شهرهاي يمن مي‌گذرد و اين حملات كشور فقير و مردم آسيب‌پذير اين كشور كم‌بنيه عربي را در شرايطي بحراني قرار داده است.

يمن پيش از اين هم فقيرترين كشور جهان عرب بود. در حملات هوايي عربستان كه همين ديروز و همزمان با شروع مذاكرات ژنو هم ادامه يافت، مناطق مسكوني، زيرساخت‌هاي اقتصادي، مدارس، بيمارستان‌ها، ساختمان‌ها و بناهاي تاريخي و باستاني در همه شهرها هدف قرار گرفته‌اند.ارتش و نيروهاي حوثي و قبايل يمني هم البته در روزهاي اخير به برخي حملات عربستان پاسخ داده‌اند. ديروز يك موشك گراد از يمن به خاك عربستان در منطقه مرزي شليك شد.

  • مذاكره به زيان عربستان است

كارشكني براي نرسيدن نمايندگان انصارالله (حوثي‌ها) يمن به مذاكرات ژنو درحالي صورت مي‌گيرد كه عربستان پيش از اين هم ناخشنودي خود را از چنين مذاكراتي با حضور سازمان ملل اعلام كرده بود.نماينده پيشين سازمان ملل در امور عربستان كه فروردين‌ماه گذشته به‌دليل همين كارشكني‌ها از مقامش استعفا داد، 2‌ماه پيش در گزارشي به شوراي امنيت گفت، وقتي عربستان حملات نظامي به يمن را شروع كرد، مذاكرات ميان گروه‌هاي يمني با حضور و مشاركت سازمان ملل داشت به نتيجه مي‌رسيد. 2‌ماه حمله به شهرهاي يمن، تنها باعث بدنامي عربستان شده و هيچ دستاورد ديگري برايش نداشته‌است.

کد خبر 298208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha