همشهری آنلاین: پایگاه خبری صعده پرس یمن روز دوشنبه به نقل از یک منبع آگاه عربستانی از ابعاد و زوایای پنهان شلیک موشک اسکاد یمن به پایگاه نظامی ملک خالد در منطقه خمیس مشیط پرده برداشت.

 ابعاد اصابت موشک اسکاد یمن به عمق خاک عربستان فاش شد

به گزارش ايرنا، این پایگاه خبری به نقل از این منبع سعودی که خواست نامش فاش نشود، افزود: موشک اسکاد که ارتش یمن به پایگاه خمیس مشیط در جنوب عربستان شلیک کرد، دقیقا به هدف اصابت کرد و منفجر شد و دفاع هوایی این کشور به رغم اطلاعات کذب منتشر شده، نتوانسته آن را رهگیری و منفجر کند.

هفته گذشته دولت عربستان ادعا کرده بود که یک فروند موشک اسکاد ارتش یمن را پیش از اصابت به خاک این کشور، رهگیری و منفجر کرده است .

این منبع عربستانی افزود: معنی این شلیک و هدف گیری دقیق را شما نمی دانید، این به معنای این است که ارتش یمن توانسته سامانه دفاع پیشرفته و خودکار پدافندهوایی عربستان را عملا ناکارآمد نماید.

وی گفت که سامانه دفاعی عربستان از ساعت هشت صبح روز شلیک موشک اسکاد توسط یمنی ها، برای استقبال از یک هواپیمای اسراییلی غیر فعال شده بود.

او افزود که همچنین یک هواپیمای مسافری پادشاهی نیز در همان روز از مبدا اسراییل با 15 کارشناس نظامی صهیونیست که ماموریت آنها اجرا و نظارت بر عملیات شلیک بمب های نوترونی به یمن بود، در این پایگاه به زمین نشسته است .

به گفته وی، هواپیمای صهیونیست ها حامل کارشناسان و نیز بمب های نوترونی در پایگاه نظامی ملک خالد فرود آمده بود، در حالی که 16 هواپیمای مجهز عربستانی و اماراتی نیز آن را در میان گرفته بودند.

این منبع عربستانی افزود: فرمانده نیروهای هوایی این پایگاه با تعدادی از افسران و نظامیان عربستانی و اسراییلی در باره حمله با بمب های نوترونی به جبل نقم در یمن گفت وگو می کردند، اما ناگهان همه پیش بینی ها برهم خورد و موشک اسکاد یمنیها مانند صاعقه ای با صدای وحشتناک از آسمان بر این پایگاه فرود آمد و همه افراد حاضر را وحشت زده کرد.

چهار موشک دیگر نیز پس از موشک اسکاد به این پایگاه اصابت کرد و هرچیزی اعم از هواپیماها و ساختمان های اطراف از جمله مقر فرماندهی هوایی را منفجر شد، بطوری که قطعه های هواپیماهای سعودی و اماراتی به ساختمان های اطراف اصابت کرده و خسارت های زیادی برجای گذاشت .

او افزود که پس از این حادثه، از ورود خبرنگاران به این پایگاه جلوگیری شد تا از خسارت های شلیک این موشک، خبری منتشر نشود.

به گفته وی، تعدادی از اسرائیلی ها و خلبان های کشورهای مختلف و عربستانی مجروح شدند که رژیم سعودی تنها به مجروحیت فرمانده این پایگاه اشاره کرد.

فرماندهی نیروهای مشترک عربستان به شلیک موشک از یمن به سوی این پایگاه ادعا کرده، اما گفت که موشک اسکاد یمنیها با یک فروند موشک پاتریوت رهگیری و سرنگون شده است.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) هم در پی این حادثه اعلام کرد که جنبش انصارالله یک فروند موشک اسکاد به سمت شهر خمیس مشیط در مناطق جنوبی این کشور شلیک کرده، اما این موشک رهگیری و منهدم شده است.

عربستان به دنبال شلیک موشک اسکاد، پایگاه هوایی خمیس مشیط را تخلیه کرد.

ارتش و کمیته های مردمی یمن که پس از گذشت دهها روز از تجاوز کشورهای ائتلاف به سرکردگی عربستان به این کشور با صبر و متانت خود از دادن هر پاسخی پرهیز می کردند، پس از اینکه آمار تلفات غیر نظامیان این حملات به بیش از 9 هزار نفر رسید، عربستان را به شلیک موشک به پایگاه های نظامی در عمق خاک این کشور تهدید کرده و گفته اند که اگر روند کشتار مردم یمن توسط هواپیماهای متجاوز عربستانی ادامه یابد، به شلیک موشک به عمق خاک این کشور رو خواهند آورد.

روند پاسخ تدریجی و رو به افزایش نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به تجاوز سعودی ها، تحولات چشمگیری به وجود آورد و رونمایی از موشک های ملی النجم الثاقب و زلزال نیز بر قاطعیت ارتش یمن در پاسخ به حملات سعودی ها افزود.

استفاده از موشک اسکاد، احتمالات زیادی را در درگیری های زمینی نیروهای مردمی یمن با عربستان مطرح کرد، به ویژه آنکه این موشک از جمله موشک های بالستیک دور برد محسوب می شود که با برد 280 کیلومتری، عمق خاک عربستان را هدف قرار می دهد.

همین امر سعودی ها را در ادامه این جنگ با چالشی جدی مواجه کرده، جنگی که عربستانی ها تاکنون به هیچیک از اهداف خود در آن دست نیافته، بلکه خسارات مالی و جانی فراوانی را به تاسیسات زیربنایی و حیاتی و نیز مردم یمن تحمیل کرده است.

کد خبر 298285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha