همشهری آنلاین: همزمان با ادامه مذاکرات ژنو درباره یمن با نظارت فرستاده سازمان ملل به این کشور و ادامه اختلافات میان هیات دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله، سخنگوی این جنبش ابراز امیدواری کرد که مذاکرات ژنو به نفع مردم یمن تمام شود.

ادامه مذاکرات ژنو درباره یمن

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری یمن (سبأ)، نمایندگان جنبش انصارالله یمن و هیات دولت مستعفی این کشور از چند روز گذشته مذاکراتی را با هدف پایان دادن به اختلافات میان خود و حل بحران کشور در ژنو با نظارت "اسماعیل ولد الشیخ احمد"، فرستاده سازمان ملل به این کشور آغاز کرده‌اند اما با این حال پیچیدگی‌ها و موانع بر سر این مذاکرات همچنان ادامه دارد.

حوثی‌ها و هیات دولت مستعفی یمن همچنان درخصوص شکل و مضمون مذاکرات با هم اختلاف دارند. هیات انصارالله خواهان توقف محاصره دریایی و زمینی یمن و توقف حملات ائتلاف عربی به رهبری عربستان است. در مقابل هیات دولت مستعفی یمن خواهان عقب‌نشینی حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور پیشین یمن پیش از برقراری هرگونه آتش‌بس است.

همچنین برخی منابع دیپلماتیک غربی می‌گویند که هیات حوثی‌ها پیشنهاد عقب‌نشینی از تعز و عدن را در مقابل توقف درگیری‌ها به مدت دو هفته داده است اما هیات دولت مستعفی یمن خواهان این است که انصارالله این دولت را به رسمیت شناخته و قطعنامه 2216 شورای امنیت را به طور کامل اجرا کند.

مذاکرات ژنو درباره یمن تا روز جمعه تمدید شده است. قرار بود طی چند ساعت گذشته آتش‌بس انسانی به مدت دو هفته در یمن اعلام شود اما با وجود اختلافات هنوز خبری از آتش‌بس نیست.

سازمان ملل روز پنج شنبه اعلام کرده بود که طرف‌های درگیر یمنی در مذاکرات ژنو به توافق آتش بس رسیده‌اند که طی ساعات آتی اعلام می‌شود اما این آتش بس هنوز اعلام نشده است.

این در حالی است که "ریاض یاسین"، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن گفت: مذاکرات ژنو برای توقف درگیری‌ها در کشور هیچ پیشرفتی نداشته است و تمامی گزارشاتی که درخصوص پیشنهاد آمریکا و روسیه برای آتش‌بس به مدت دو هفته منتشر شده، صحت ندارد.

از سوی دیگر اخباری مبنی بر وقوع درگیری‌های فیزیکی در حاشیه مذاکرات ژنو میان برخی طرف‌های یمنی و خبرنگاران منتشر شده است.

با این حال حمزه الحوثی، یکی از اعضای هیات انصارالله یمن در مذاکرات ژنو اعلام کرد که مذاکرات درخصوص آتش‌بس انسانی طی ماه رمضان همچنان ادامه دارد و ما امیدواریم که این مذاکرات به نتیجه برسد.

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز ابراز امیدواری کرد که مذاکرات ژنو موفق و به نفع مردم یمن تمام شود.

وی پایداری و صبر و تحمل مردم یمن در مقابل تجاوز عربستان را ستود و گفت: هیچ کدام از کشورهای عربی در طول تاریخ چنین تجاوز و حملاتی را ندیده است. عربستان تجاوز ظالمانه‌ای را علیه کشوری مستقل به راه انداخته و توهم این را در سر دارد که می‌تواند انقلاب یمنی‌ها را از بین ببرد.

وی افزود: اگر حمایت غرب و آمریکا نبود، عربستان به خودی خود نمی‌توانست حملاتش را علیه یمن انجام دهد. عربستان نیز مثل اسرائیل خطری است که تمامی مردم منطقه را تهدید می‌کند.

کد خبر 298484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha