یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

صباح زنگنه: پیش از برگزاری نشست ژنو در مورد یمن پیش‌بینی می‌شد که با توجه به عدم‌تمایل عربستان سعودی به حل این مناقشه از طریق گفت‌وگو و تلاش‌هایی که این کشور برای ایجاد اخلال در مذاکرات داشت، این گرد‌همایی در نهایت نتایج چشمگیری نداشته باشد.

دکتر صباح زنگنه

كارشكني سعودي‌ها به‌طور حتم دليل اصلي عدم‌حصول نتيجه در اين مذاكرات است. آنها اگرچه در اثر فشارهاي بين‌المللي در نهايت به مذاكره با گروه‌هاي يمني تن در‌دادند اما پيش از انجام مذاكرات تلاش مي‌كردند در اين روند اخلال ايجاد كنند. عربستان پيش از آغاز مذاكرات، قصد داشت با گسترش دامنه حمله‌هاي هوايي خود، حوثي‌ها را مجبور به تخليه برخي شهرهاي جنوب يمن كند تا گروه‌هاي مورد حمايت عربستان بتوانند كنترل اين شهرها را به‌دست بگيرند و از اين طريق يا به كلي روند برگزاري مذاكرات را متوقف كند يا به اين گروه‌ها كمك كند تا در مذاكرات ژنو از وزن بيشتري برخوردار شوند.

اما فارغ از اينها، گرد هم آمدن يمني‌ها براي نخستين بار را مي‌توان اتفاق مثبتي دانست. يمني‌ها به اين نقطه رسيده‌اند كه بايد مسائل‌شان را خودشان و از طريق گفت‌وگو حل كنند و اين اتفاق مثبتي است. علاوه بر اين، عربستان قصد داشت چند خواسته خود را بر مذاكرات تحميل كند كه اين خواسته‌ها با مخالفت يمني‌ها مواجه شد. عدم‌توفيق عربستان در پيشبرد اين خواسته‌ها را هم مي‌توان موفقيت ديگري براي يمني‌ها و به‌خصوص حوثي‌ها به‌شمار ‌آورد.

اول اينكه سعودي‌ها اصرار داشتند كه هرگونه مذاكره بر سر يمن بايد در رياض انجام شود، اما يمني‌ها با اين خواسته موافق نبودند. عربستان در نهايت مجبور شد گروه‌هاي يمني مورد حمايت خودش را براي شركت در مذاكرات رهسپار ژنو كند. دوم اينكه عربستان اصرار داشت كه هادي منصور به‌عنوان رئيس‌جمهور يمن در مذاكرات شركت كند، اما يمني‌ها با اين خواسته هم موافقت نكردند و اعلام كردند منصور هم مي‌تواند به‌عنوان يك يمني در مذاكرات شركت كند، نه به‌عنوان رئيس‌جمهور. سوم اينكه حوثي‌ها يا همان گروه انصارالله يمن ثابت كردند كه براي برون‌رفت از بحران در اين كشور، خواستار گفت‌وگو هستند و نه ادامه درگيري‌ها و اين عربستان بود كه جنگ را بر آنها تحميل كرد و حتي همزمان با برگزاري مذاكرات، حمله‌هاي هوايي خود به شهرهاي يمن را ادامه داد.

در اين نشست يك توافق نسبي صورت گرفت تا طرف‌هاي درگير در طول‌ماه مبارك رمضان آتش بسي را به اجرا بگذارند. ادامه حمله‌هاي عربستان همزمان با انجام مذاكرات و پس از آن در‌ماه رمضان نشان مي‌دهد اين رژيم به‌دنبال حل مناقشه يمن از طريق گفت‌وگو و به شيوه مسالمت‌آميز نيست.

  • كارشناس مسائل خاورميانه

 

کد خبر 298754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha