همشهری آنلاین: عربستان، امروز در گرداب مشکلات خودساخته داخلی و خارجی گرفتار شده و بسیاری از این مشکلات ناشی از سیاست‌هایی است که از داخل کاخ‌های آل سعود بیرون می‌آید این بخشی از مقاله‌ای است که اخیر نشریه 'آسیا تایمز منتشر کرده است.

 آسیا تایمز: عربستان در گرداب خودساخته گرفتار شده است

به گزارش ايرنا، در این مقاله به قلم 'سلمان رفیع شیخ' نوشته شده است: چند سال پیش، تلاشی که عربستان برای براندازی دولت سوریه و به زیر کشیدن بشار اسد آغاز کرد، اکنون به تهدیدی برای خود آل سعود تبدیل شده است. امروز داعشی ها خود را به پشت درهای خانه آل سعود رسانده اند و از نوامبر سال 2014 تا کنون، چند بار عربستان را مورد حمله قرار داده اند و امروز به فکر اشغال عربستان هستند.

نویسنده می افزاید: داعش، با هدف انجام جنگ نیابتی عربستان علیه ایران در خاورمیانه ایجاد شد و هرگز قرار نبود که به تهدیدی برای خود عربستان تبدیل شود. اما امروز داعش به یک نگرانی جدید برای آل سعود تبدیل شده است.

در ادامه مقاله آمده است: تلاش های عربستان برای ضربه زدن به ایران، تنها به جنگ نیابتی علیه این کشور در خاورمیانه محدود نمی شود. آل سعود همچنین تلاش کرد تا با پایین آوردن بهای نفت در بازارهای بین المللی، اقتصاد ایران را هدف قرار دهد. عربستان که نگران پیشرفت سریع اقتصادی ایران بعد از امضای احتمالی توافقنامه هسته ای میان ایران و آمریکا است، قصد داشت با پایین آوردن بهای نفت، امکان رشد اقتصادی سریع را از ایران در دوره بعد از توافق هسته ای، بگیرد.

در ادامه این مقاله آمده است: به هرحال، افت شدید بهای نفت در بازارهای جهانی باعث بحران در داخل خود عربستان شده است و به دلیل این بحران، این کشور با نرخ بیکاری 35 درصدی مواجه است.

نویسنده همچنین به اهداف عربستان در ایجاد بحران یمن اشاره می کند و تلاش این کشور برای تقویت جایگاه خود در برابر ایران و نیز انحراف توجه افکار عمومی عربستان و جهان از مسایل و مشکلات داخلی خود به خارج از مرزهای این کشور را از جمله اهداف آل سعود از راه انداختن جنگ یمن توصیف می کند.

به اعتقاد نویسنده این مقاله، جنگ یمن آنگونه که ریاض انتظار داشت، پیش نرفت و باعث افزایش مشکلات داخلی و خارجی عربستان شد. تشدید خیزش های اعتراضی اقلیت شیعه در عربستان، یکی از این مشکلات بود.

در این مقاله به ضعف ارتش پاکستان برای عملیاتی کردن هرگونه نقشه برای حمله زمینی به یمن اشاره شده و آمده است: ارتش عربستان اگرچه چهارمین ارتش گران قیمت به لحاظ بودجه نظامی در دنیا محسوب می شود، اما از پیاده نظامی بسیار ضعیت و ناهماهنگ برخوردار است. سربازان ارتش پاکستان را نیروهای قرضی از کشورهایی چون نپال، بنگلادش و چند کشور دیگر آسیایی تشکیل می دهند که هرگز علاقه و انگیزه ای برای مشارکت در یک تهاجم زمینی موثر علیه یمن ندارند. این سربازان خارجی که لباس ارتش عربستان را به تن آنان پوشانده اند، در قبال دریافت مقداری پول، در مرزهای عربستان با یمن مستقر شده اند اما تمایل به جنگیدن برای اربابانشان ندارند. با چنین وضعیتی اگر عربستان تصمیم به حمله زمینی به یمن بگیرد، هرگز نمی تواند روی وفاداری این نیروها حساب باز کند و نتیجه چنین حمله ای، شکست سنگین برای کشوری خواهد بود که به لحاظ بودجه نظامی در جهان، در رتبه چهام قرار دارد.

براساس این مقاله، بسیاری معتقدند حملاتی که در ماه گذشته به دو مسجد شیعیان در شرق عربستان انجام شد و بیش از 20 کشته برجا گذاشت، از سوی عوامل داعش صورت نگرفت بلکه دست دستگاه های اطلاعاتی عربستان در پشت پرده این حملات تروریستی بود و هدف آل سعود از این حملات، تحت فشار قرار دادن شیعیان این کشور بوده است. انجام چنین اقداماتی علیه شیعیان عربستان، می تواند عواقب خطرناکی برای این کشور داشته باشد.

نویسنده در ادامه به وجود تبعیض شدید علیه شیعیان در عربستان اشاره می کند و می نویسد که شیعیان عربستان به نوعی تحت یک رژیم 'آپارتاید' قرار دارند. شیعیان عربستان در مناطق نفت خیز این کشور ساکن هستند به همین دلیل رژیم آل سعود هرگز اجازه نمی دهد این اقلیت در پست های مهم و کلیدی این کشور قرار گیرند و همواره از آنان به عنوان کارگرانی ساده در مشاغل سخت و کم درآمد بهره کشی کرده است.

در این مقاله همچنین به موضوع 'شیخ نمر' از شخصیت های برجسته اهل تشیع عربستان و تلاش رژیم آل سعود برای اعدام وی اشاره شده و آمده است: از زمانی که موضوع اعدام شیخ نمر مطرح شد، عربستان با هشدارها و تهدیدهای فراوان داخلی و منطقه ای مواجه شد. شیعیان داخلی و منطقه تهدید کردند که در صورت اعدام شیخ نمر، زلزله ای ایجاد خواهد شد که پایه های رژیم آل سعود را از ریشه ویران خواهد کرد.

کد خبر 298726

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha