همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که فقط ۳۰ دقیقه کمتر از حد ضروری خوابیدن ممکن است پیامدهای درازمدتی از لحاظ وزن بدن و سوخت و ساز داشته باشد- حتی اگر در آخرهفته‌ها هم به اندازه خوابیده باشید.

به گزارش ریلکس نیوز پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که نخوابیدن به اندازه  کافی به چاقی و دیابت منجر می‌شود، اما برای نخستین بار است که معلوم می‌شود کسر خواب حتی در میزان کمی به اندازه ۳۰ دقیقه در روز می‌تواند در افزایش وزن دخیل باشد و اثرات نابه‌جا بر کنترل قند خون بگذارد.

پروفسور شهراد طاهری، استاد پزشکی در کالج پزشکی ویل کورنل در دوحه در قطر می‌گوید: «این یافته‌ها مشاهدات پیشین در این باره تایید می‌کند که کمبود خواب تاثیر تجمع‌یابنده دارد و می‌توانند پیامدهایی در سوخت و ساز بدن ایجاد کند.»

پروفسور طاهری و همکارانش به بررسی ۵۲۲ بیمار که به تازگی تشخیص دیابت نوع ۲ در آنها داده شده بود، و قد و وزن آنها را در حد پایه تعیین کردند،‌ تا شاخص توده بدنی (BMI) آنها را محاسبه کنند.

آنها دور کمر این افراد را اندازه‌گیری کردند و نمونه‌های خون آنها را از لحاظ میزان حساسیت به انسولین هنگام شکم خالی ارزیابی کردند.
شرکت‌کنندگان در این بررسی به طور اتقافی در یکی از این سه گروه قرار داده شدند: مراقبت معمول، گروه مداخله ورزشی یا مداخله در هر دوی رژیم غذایی و ورزش.

در حد پایه، افرادی که کسر خواب یک روز هفته داشتند، نسبت به کسانی که چنین کسر خوابی را نداشتند، با احتمال ۷۲ درصد بیشتر دچار چاقی بودند.

شش ماه بعد، همراهی قابل‌ توجهی میان کسر خواب و چاقی و مقاومت به انسولین مشاهده شد.

تا رسیدن به شاخص یک سال، هر ۳۰ دقیقه کسر خواب روز هفته در حدپایه به ترتیب با افزایش خطر چاقی و مقاوکت به انسولین در حد ۱۷ درصد و ۳۹ درصد همراهی داشت.

این گروه پژوهشی کارشان را روز پنجشنبه ۵ مارس در ENDO 2015، اجلاس سالانه جامعه غدد درون‌ریز آمریکا در سان‌دیه‌گو منتشر کردند.

کد خبر 289137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =