سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید بیانگر ان است که لاغری بیش از حد در میانسالی ممکن است برای سلامت مغز در سنین بالاتر زیانبار باشد.

dimentia

به نوشته لایوساینس پژوهشگران دریافتند که افرادی که در دهه ۴۰، ۵۰ و ۶۰ زندگی‌شان وزنی کمتر از حد عادی دارند، در مقایسه با مردان و زنان با سن مشابه که وزن سالم دارند، با احتمال ۳۴ درصد بیشتر ممکن است تا حداکثر ۱۵ سال بعدی زندگی‌شان دچار زوال عقل یا دمانس تشخیص داده شوند.

دکتر نواب قزلباش، اپیدمیولوژیست بالینی و رئیس «اوکسون اپیدمیولوژی»، سازمانی پژوهشی در لندن، و یکی از نویسندگان این بررسی گفت روشن نیست که چرا دارا بودن وزن کمتر از حد عادی که به صورت شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از ۲۰ تعریف می‌شود- در میانسالی با زوال عقل در سنین بعدی مربوط است. اما گمان او این است که عواملی مانند رژیم غذایی، نحیف‌بودن بدنی، تغییر وزن و کمبود ویتامین D و E ممکن است نقشی در این مورد داشته باشد.

این بررسی که در ۱۰ آوریل به صورت آنلاین در ژورنال لنست دیابت و اندوکرینولوژی منتشر شد، داده‌های مربوط به تقریبا ۲ میلیون نفر در سنین ۴۰ و بیشتر در بریتانیا را تجزیه و تحلیل کرده است.

هیچکدام از این افراد در هنگام شروع بررسی زوال عقل نداشتند، اما تقریبا ۴۶۰۰۰ نفر آنها در طول دوره پیگیری تا حداکثر ۲۰ ساله در این بررسی مبتلا به زوال عقل تشخیص داده شدند.

این پژوهشگران به طور غافلگیرکننده‌ای دریافتند که ظاهرا سلامت مغز افرادی که در میانسالی اضافه وزن دارند یا چاق هستند، در واقع محافظت می‌شود.

در واقع بر اساس این بررسی افرادی که بیشترین وزن را در میانسالی داشتند، یعنی دارای BMI  چهل یا بالاتر نسبت به افرادی که در طیف وزن سالم قرار داشتند، ۲۹ درصد کمتر در معرض خطر دچار شدن به زوال عقل قرار داشتند.

قزلباش در این باره گفت: «این یافته بر خلاف دیدگاه رایج- اما نه اجماعی- در این باره است که افرادی که در میانسالی اضافه وزن دارند یا چاق هستند، به ظاهر نباید در معرض خطر بالاتر زوال عقل در سنین پیری قرار داشته باشند.»

او گفت این یافته‌ها غیرقابل‌انتظار بودند، و گرچه گروه پژوهشی آنالیزهای متفاوت بسیاری برای را انجام دادند تا ببینند آیا می‌توانند توضیحی برای این یافته‌ها بیابند، اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

قزلباش گفت از جمله گام‌های بعدی که می‌توان در این مسیر پژوهشی برداشت، شامل شناخت تاثیر تغییرات وزن، از جمله کاهش وزن اخیر در شخصی که قبلا وزنی کمتر از حد عادی نداشته است، بر خطر زوال عقل است.

او همچنین می‌خواهد این موضوع را بررسی کند که آیا اضافه وزن یا چاق بودن اثر کلی مثبتی بر زوال عقل دارد یا نه، زیرا شخصی که وزن بیشتری دارد ممکن است آنقدر زنده نماند تا از این اثرات احتمالی محافظت‌کننده مغز بهره ببرد.

قزلباش گفت پژوهش‌های بیشتری نیز برای تعیین تاثیرات وزن بر خطر انواع متفاوت زوال عقل مانند بیماری آلزایمر، دمانس عروقی، بیماری جسم لویی (Lewy body) انجام شود.

کد خبر 291897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha