یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنوز هیچ داروی موثری در زمینه کاهش وزن، به بازار نیامده که فرد بتواند، بدون رعایت رژیم غذایی و صرفا از طریق خوردن قرص و بدون عوارض جانبی کاهش وزن پیدا کند.

رژیم

کسانی که مشکل اضافه وزن دارند، اغلب مایلند روش‌های مختلفی را برای کاهش وزن تجربه کنند تا به نتیجه دلخواه خود برسند. یکی از این موارد قرص‌های لاغری است که بسیار در مورد آن‌ها تبلیغ می‌شود.

اگرچه به ادعای تولیدکنندگان، این قرص‌ها می‌توانند نتیجه قابل توجهی در کاهش وزن داشته باشند، اما اثرات جانبی و خطرناک آن‌ها را نباید از نظر دور داشت. قبل از مصرف هرگونه قرص لاغری از عوارض جانبی آن مطلع شوید.

قرص‌های لاغری همان داروهایی هستند که از داروخانه، با نسخه پزشک و یا به صورت آنلاین قابل تهیه‌اند. به دلیل سهولت دسترسی به قرص لاغری از طریق آنلاین یا تهیه آن از فروشگاه‌ها، اغلب افراد وسوسه می‌شوند مصرف این قرص‌ها را با نام‌های مختلف تجربه کنند.

قرص‌های لاغری شامل مواد مختلفی هستند که مجموع آن‌ها باعث کاهش وزن می‌شود. در عین حال روش کاهش وزن در قرص‌های لاغری مختلف متفاوت است.

مثلا گفته می‌شود بعضی از قرص‌های لاغری با کاهش اشتها و کم خوردن به کاهش وزن کمک می‌کنند در حالی که سایر قرص‌ها، مانع جذب چربی در بدن می‌شوند.

  • اثرات مصرف قرص‌های لاغری

یکی از دلایلی که افراد در مصرف قرص‌های لاغری دچار تردید می‌شوند، احتمال تاثیرات جانبی خطرناک قرص‌های لاغری است. بسیاری از این قرص‌ها با نام مکمل‌های غذایی فاقد استانداردهای دارویی هستند.

این قرص‌ها صرفا با عنوان مکمل غذایی، قبل از اثبات تاثیر و ایمنی آن‌ها روانه بازار شده و به فروش می‌رسند که به خصوص نوع جدید آن‌ها خطرات جانبی داشته و سلامت افراد را تهدید می‌کند.

  • مزایا و معایب

تصمیم درباره مصرف قرص‌های لاغری حتی با داشتن آگاهی از احتمال خطرات استفاده از آن کار سختی است. در عین حال این‌که امروزه بسیاری از این محصولات دارای تاثیرات و خطرات احتمالی هستند به معنی این‌ نيست که هیچ‌کس نباید از آن‌ها استفاده کند.

افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها (یعنی وزن بر حسب کیلوگرم تقسيم بر قد فرد بر حسب متر به توان2) بیش از 30 است و آن‌هایی که سلامتی‌شان به دلیل افزایش وزن در معرض خطر است مثلا دچار دیابت یا افزایش فشار خون شده‌اند بهتر است از این قرص‌های لاغری استفاده کنند.

واقعیت این است که این قرص‌های لاغری را باید به همراه یک رژیم سالم و تمرین ورزشی منظم مصرف کرد تا تاثیرگذار باشند.

در صورتی که از داروهای دیگری استفاده می‌کنید، تداخل دارویی را در نظر داشته باشید و قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت كنید تا شما را در مورد کاهش بیشتر وزن و نوع قرص لاغری راهنمایی كند.

  • قرص‌ها چگونه باعث لاغری می‌شوند؟

عملکرد قرص‌های لاغری با هم متفاوت است و با تغییر در مکانیسم طبیعی بدن، باعث لاغري می‌شوند. بعضی از آن‌ها با افزایش دفع، مدت زمان باقی ماندن غذا در روده را کاهش داده، موجب تجزیه نشدن چربی‌ها در روده شده و منجر به اسهال چرب می‌شوند.

عوارض مصرف خودسرانه این داروها هم این است که در طولانی‌مدت باعث دفع ویتامین‌های محلول در چربی شده و فرد را با سوءتغذیه روبه‌رو می‌کنند.

گروه دیگری از داروهای چربی‌سوز هم هستند که جذب چربی را مهار می‌کنند و مانع از ورود چربی به چرخه سوخت‌وساز بدن می‌شوند اما به طور کلی داروهای چربی‌سوزی که سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برند، چندین مشکل مختلف ایجاد می‌کنند که مصرف ناآگاهانه و خودسرانه‌شان می‌تواند کشنده باشد.

  • خطرات

عمده‌ترین مشکلی که در زمینه مصرف قرص‌های لاغری وجود دارد این است که بسیاری از داروهای لاغری موجود در بازار که در شبکه‌های ماهواره‌ای هم تبلیغ می‌شوند، غیراستاندارد هستند اما به راحتی در دسترس افراد قرار دارند.

مهم‌ترین سازمانی که می‌تواند سلامت تمام داروها را تایید کند، سازمان غذا و داروست که با مراجعه به وبسایت این سازمان می‌بینیم که قبل از معرفی هر دارو به دنیا، باید مراحل مختلفی از جمله کشت سلولی-مولکولی، آزمایش روی حیوانات و در فازهای مختلف و کارآزمایی‌های بالینی روی انسان تحت شرایط خاص انجام شود تا بالاخره بتواند مورد تایید قرار گیرد.

اما داروهایی که در زمینه چاقی و لاغری مورد تایید چنین سازمان‌هایی قرار گرفته باشند، بسیار محدودند، بنابراین نمی‌توان به صرف تبلیغ این داروها در شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی و... آن‌ها را استاندارد تلقی کرد.

در ضمن، حتی در صورت اطمینان از استاندارد بودن یک قرص، افراد نباید خودسرانه اقدام به مصرف آن‌ها کنند چراکه شرایط بیولوژیک و سلامت هر فرد با دیگری متفاوت است و افرادی که به بیماری‌های مختلف مبتلا هستند، حتما باید با مشورت پزشک متخصص یکي از این داروها را انتخاب کنند.

همچنین بالا رفتن سوخت‌وساز نیز می‌تواند باعث بروز مشکلات دستگاه گوارش شود، به خصوص در افرادی که دچار زخم‌های گوارشی هستند. بنابراین فقط یک پزشک متخصص می‌تواند دوز مشخصی از یک داروی مشخص را برای هر بیمار، آن هم برای دوره‌ای مشخص، تجویز کند.

  • قرص‌ها به‌تنهایی لاغر نمی‌کنند

بسیاری از قرص‌های لاغری با نام مکمل‌های غذایی فاقد استانداردهای لازم دارویی هستند. بسیاری از این قرص‌ها صرفا با عنوان مکمل غذایی، قبل از اثبات تاثیر و ایمنی روانه بازار شده و به فروش می‌رسند که به خصوص نوع جدید آن‌ها خطرات جانبی داشته و سلامت افراد را تهدید می‌کند.

عوارض جانبی این قرص‌ها در افراد مختلف متفاوت بوده و عبارت است از: افزایش ضربان قلب، افزایش میزان فشارخون، بی‌خوابی، عصبانیت، سردرد، سرگیجه، ضعف، تغییر مزه دهان، خشکی دهان، بی‌حسی پوست، تهوع، گرفتن عضلات شکم، اسهال و دیگر مشکلات دستگاه گوارش، مشکلات کبد و...

البته بروز این علائم، بسته به نوع داروی کاهش وزن در هر فرد متفاوت است. به علاوه نباید فراموش کرد که مصرف این داروها برای مدت‌زمانی کوتاه در نظر گرفته شده است، بنابراین افزایش مدت استفاده، اثرات جانبی دیگری را هم به دنبال خواهد داشت.

پس قبل از استفاده از هر نوع داروی لاغری ابتدا با یک پزشک متخصص مشورت کنید؛ به خصوص اگر از داروهای دیگری برای درمان بیماری‌های مختلف هم استفاده می‌کنید.

در این صورت ممکن است غیر از عوارض مصرف داروی نادرست، مشکل تداخل دارویی نیز برایتان پیش بیاید. بد نیست این را هم بدانید که در صورت انتخاب درست قرص‌های کاهش وزن، متوسط کاهش وزن با این روش 5 الی 10درصد وزن یک فرد خواهد بود که با تغییر رژیم غذایی و ورزش حاصل شده است.

فراموش نکنید افرادی که این قرص‌ها را مصرف می‌کنند اما سبک زندگی خود را تغییر نمی‌دهند، هیچ تضمینی وجود ندارد که به نتیجه دلخواه برسند.

هنوز هیچ داروی موثری در زمینه کاهش وزن، به بازار نیامده که فرد بتواند، بدون رعایت رژیم غذایی و صرفا از طریق خوردن قرص و بدون عوارض جانبی کاهش وزن پیدا کند.

همچنان مهم‌ترین و سالم‌ترین روش کاهش وزن بدون عوارض جانبی، کاستن از کالری مصرفی به‌طور روزانه و ورزشی است که در صورت تشخیص پزشک، می‌تواند با مصرف یک قرص لاغری استاندارد همراه شود.

در سال‌های گذشته یکی از بهترین تجارت‌ها برای شیادان، فروش قرص‌های لاغری بوده که عملا یا تاثیری نداشتند و یا تاثیر مخرب و مضری بر بدن مي‌گذاشتند.

  • تفكر غلط

قرص‌های لاغری نمی‌توانند متابولیسم بدن را بالا برده و از این طریق به لاغر کردن انسان‌ها بپردازند. تبلیغاتی که در این زمینه می‌شود غیرقابل قبول است، چراکه متابولیسم بدن توسط غده تیروئید و هورمونی که ترشح می‌کند کنترل می‌شود و تحقیقات علمی‌ که ثابت کند با راه‌های غیرطبیعی می‌شود متابولیسم را بالا برده و لاغر شد وجود ندارد.

اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید، حتما لاغری در کوتاه‌ترین زمان و با راحت‌ترین شیوه یکی از آرزوهای همیشگی‌تان بوده و شاید هم خیلی از تبلیغ‌ها و توصیه‌های اطرافیان را باور کرده و امتحان کرده باشید.

مثلا کاهش وزن 30کیلویی و در یک ماه با رژیم آب‌درمانی، 20کیلو کاهش وزن در یک هفته با انواع و اقسام دستگاه‌های لاغری و البته قرص‌ها و چسب‌های لاغری که این روزها آن‌قدر تعدادشان زیاد شده که از تعداد انگشت‌های دست‌هایمان هم فراتر رفته.

کافی است در موتورهاي جست‌وجوگر اينترنتي کلمه «قرص لاغری» را تايپ كنيد تا اسامی‌ آشنایی مثل: بوتانیکال، اسلیمینگ، هربال اسلیمینگ، مجیک اسلیمینگ، پرفکت اسلیم، فیل اسلیم، نچرال اسلیمینگ و... را ببینید که در تعریف هر کدامشان هم واژه لاغری معجزه‌آسا و بی‌دردسر آمده است.

مسلما همه آدم‌ها دوست دارند از همه خوراکی‌های مورد علاقه‌شان هر مقدار که دوست دارند بخورند و لذتش را ببرند و بعد هم با خوردن یک قرص کوچک، دیگر نگران چاق شدن‌شان نباشند.

اما آیا واقعا چنین قرص‌های مهربانی وجود دارند؟ البته غیر از قرص، این روزها بازار چسب‌های لاغری هم داغ است؛ چسب‌های هوشمندی که فقط با برداشتن برچسب و قراردادن روی موضعی که چربی اضافه دارد و هیکل شما را از ریخت انداخته، می‌توانند این چربی‌ها را آب کنند.

فقط چربی‌های همان نقطه را. البته برای لاغری کلی هم باید این چسب‌ها را روی ناف بچسبانید. برای این‌که ببینیم این قرص‌ها و چسب‌ها تا چه اندازه مفید و موثر هستند و باعث چه مقدار کاهش وزن می‌شوند.

قرص‌هایی مثل ونوستات یا زینکال بخشی از چربی غذا را با مدفوع دفع می‌کنند و همراه با این چربی، ویتامین‌هایی مانند E و D و A و K نیز دفع می‌شود.

قرص‌های آنتی‌لیپاز در واقع جذب چربی را مختل می‌کنند و در نتیجه جذب ویتامین‌های محلول در چربی نیز مختل می‌شود. مصرف کوتاه‌مدت و تحت نظر پزشک متخصص تغذیه، مشکلی برای مصرف‌کننده ایجاد نمی‌کند اما مصرف طولانی و بدون نظارت، عوارض جانبی زیادی را برای فرد به دنبال دارد.

منبع:همشهري‌تماشاگر

کد خبر 287892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha