سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

گروه بورس: ظهر سه‌شنبه 16 مرداد، ظرف 2 دقیقه، 7300میلیارد ریال به ارزش بورس تهران افزوده شد.

در جریان مبادلات روز سه‌شنبه، همزمان با عرضه سهام فولاد خوزستان، بار دیگر حرفه‌ای‌های بورس به جنب و جوش درآمدند و در صف‌های خرید ایستادند.

پیش از این عرضه سهام 3 شرکت مشمول اصل  44 (شرکت ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و آلومینیوم ایران) در بورس با موفقیت انجام شده بود.

به این ترتیب با عرضه 5/4 درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان عرضه سهام چهارمین شرکت دولتی نیز با موفقیت در بورس انجام شد.

علی صحرایی، ناظر معاملات بورس تهران، ضمن تأیید این خبر افزود: 100 میلیون سهم شرکت فولاد خوزستان به ارزش  هر سهم 335تومان و معادل  56/4 درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان  انجام شد.

به این ترتیب شرکت فولاد خوزستان با سرمایه‌ای معادل دو میلیارد و  192 میلیون ریال در رده یازدهم شرکت بزرگ بورس به لحاظ میزان سرمایه ثبت شده قرار گرفت.

آخرین پیش‌بینی سود این شرکت برای سال مالی جاری 487 ریال بوده است. همچنین همزمان با عرضه سهام این شرکت در بورس هیأت مدیره این شرکت اعلام کرد توزیع حداکثر سود با توجه به اندوخته‌ها و  ذخایر احتمالی را به مجمع عمومی سالانه پیشنهاد خواهد کرد.

این شرکت  از مجموع 487  ریال سود پیش‌بینی شده برای سال جاری تاکنون مبلغ   176ریال معادل 36 درصد را در 3 ماه نخست سال  86  پوشش داده است.

از سوی دیگر فولاد خوزستان اطلاعات تکمیلی درخصوص تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در اختیار بورس قرار داده است.این گزارش حاکی است عرضه سهام شرکت فولاد خوزستان با استقبال زیاد بازار سهام مواجه شد و در مدت اندکی تمامی سهام عرضه شده به فروش رفت.

 طی معاملات دیروز رقابت برای خرید 5 درصد از سهام این شرکت معادل  109  میلیون و  400 هزار سهم آغاز شد که در نهایت در ساعت  10 و 46 دقیقه،  100 میلیون سهم این شرکت به فروش رفت.

در مجموع 91 شرکت کارگزاری از 335  ایستگاه معاملاتی در سراسر ایران در این معامله شرکت کردند که سهم هر ایستگاه معاملاتی  100 هزار سهم بود. قرار است که عرضه مابقی سهام شرکت فولاد خوزستان از فردا آغاز شود.

رضایت خصوصی‌سازی

از طرف دیگر غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی ضمن اعلام موفقیت‌آمیز بودن عرضه سهام فولاد خوزستان گفت: عرضه سهام فولاد خوزستان موفقیت‌آمیز و بسیار خوب انجام شده و ما از این عرضه رضایت کامل داریم.

وی افزود: قیمت پایه‌ای که ما برای هر سهم  فولاد خوزستان در نظر گرفته بودیم  330  تومان بود که در نهایت هر سهم به ارزش  335  تومان و جمعاً معادل 33 میلیارد و 500 میلیون تومان انجام شد.

واگذاری سهام نفتی از اول مهر

کردزنگنه همچنین درباره زمان و چگونگی عرضه سهام 21شرکت نفتی گفت: براساس جلساتی که با مسئولین وزارت نفت داشتیم برنامه زمانبندی و نحوه واگذاری این شرکت‌ها همگی مشخص شدند و بر مبنای این برنامه واگذاری سهام 21شرکت زیرمجموعه وزارت نفت از اول شهریورماه آغاز می‌شود و تا اول دی‌ماه ادامه می‌یابد.

وی تصریح کرد: همچنین در این نشست مشخص شد که چه شرکت‌هایی باید از طریق مزایده و چه شرکت‌هایی از طریق بورس واگذار شوند.

رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی در ادامه از برگزاری جلسه هیات عالی واگذاری در هفته آینده خبر داد و گفت: در جلسه هفته آتی در مورد واگذاری مابقی شرکت‌های نفتی تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی همچنین از آغاز واگذاری سهام عدالت از هفته دولت خبر داد و گفت: از هفته دولت واگذاری سهام به کارمندان، روستائیان و بازنشستگان آغاز می‌شود، علاوه بر این پرداخت سود سهام عدالت نیز در این هفته شروع می‌شود.

واگذاری 50درصد سهام تا پایان سال

در همین حال غلامرضا فروغی‌نیا، مدیر امور سهام شرکت فولاد خوزستان نیز در گفتگو با ایسنا درباره عرضه مابقی سهام شرکت فولاد خوزستان گفت:در مرحله دوم عرضه سهام که به فاصله یک ماه پس از مرحله نخست صورت می‌گیرد به میزان 5درصد دیگر سهام به پرسنل این شرکت با نرخ‌های ترجیحی و نرخ دوره کشف قیمت عرضه خواهد شد.

نحوه اختصاص سهام به کارکنان بدین‌گونه است که نرخ ترجیحی از طریق میانگین کشف قیمت اسمی تعیین و به میزان 5میلیون تومان به علاوه 20برابر حقوق و مزایای هر کدام از کارکنان تا سقف 25میلیون تومان به افراد اختصاص داده می‌شود.

در حقیقت هر کدام از کارکنان واجد شرایط حداکثر تا مبلغ 30تومان می‌توانند از سهام شرکت فولاد خوزستان بهره‌مند شوند.

فروغی‌نیا بیان کرد: 25درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان نیز از طریق اختصاص سهام عدالت به اقشار کم درآمد تعلق خواهد یافت.

وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال بیش از 50درصد سهام شرکت فولاد خوزستان به بخش خصوصی واگذار شود.

انتشار آگهی بین‌المللی 3 شرکت اول

رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی از انتشار آگهی بین‌المللی سهام  3 شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و آلومینیوم  ایران خبر داد و گفت: ظرف روزهای گذشته آگهی عرضه بین‌المللی سهام این 3 شرکت منتشر شده و قرار است به زودی  40 درصد از سهام این 3 شرکت در قالب مزایده بین‌المللی عرضه شود.

کرد زنگنه در پاسخ به این پرسش که تاریخ دقیق واگذاری سهام این سه شرکت چه زمانی خواهد بود، گفت: پیش‌بینی ما این است که حداکثر ظرف دو ماه آینده سهام این شرکت‌ها واگذار شود.

براساس مصوبه هیات عالی واگذاری قرار است مابقی سهام سه شرکت ملی  صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و آلومینیوم ایران که پیش از این بر مبنای اصل 44 در بورس واگذار شده بود، در قالب یک مزایده بین‌المللی واگذار شود.

سازمان خصوصی‌سازی قبلا اعلام کرده بود ، هیچ منعی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این مزایده وجود ندارد و همه سرمایه‌گذاران اعم از داخلی،  خارجی و ایرانیان مقیم خارج می‌توانند در مزایده آنها شرکت کنند.

کد خبر 28431

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز