جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۰
۰ نفر

گروه بورس: دولت تعهد کرده است ظرف یک تا 2 ماه آینده بدهی 258 میلیارد تومانی خود را با شرکت مپنا تسویه کند.

سیدمهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی ضمن اعلام این خبر افزود: براساس برنامه‌ای که دولت ارائه کرده طلب 258 میلیارد تومانی شرکت مپنا از دولت ظرف یک تا 2 ماه آینده وصول خواهد شد.

وی درباره حجم طلب‌های دولت از شرکت مپنا توضیح داد: تقریبا تمامی شرکت‌ها در صورت‌های مالی خود، از برخی شرکت‌ها طلب دارند و به برخی دیگر بدهکار هستند و این چندان موضوع بزرگی نیست اما موضوع بدهی دولت به شرکت مپنا بیش از حد پررنگ شد.

پیش از این قرار بود سهام شرکت مپنا ظرف هفته‌های گذشته در بورس تهران عرضه شود اما طلب 258 میلیارد تومانی این شرکت از دولت برنامه عرضه سهام این شرکت را در بورس به تعویق انداخت.

قبل از این سهام 3 شرکت سیمان دشتستان، فولاد خوزستان و آلومینیوم ایران (ایرالکو) مجموعا با 117 میلیارد تومان بدهی دولتی وارد بورس شده‌اند. کارشناسان معتقدند این بدهی‌ها تأثیر مستقیمی بر میزان سودآوری شرکت‌ها در بورس دارد که درنهایت به‌ضرر سهامداران تمام می‌شود.

مسئولان شرکت بورس معتقدند که موضوع طلب‌های دولتی شرکت‌های اصل 44 که سهامشان در بورس واگذار می‌شود باید هرچه سریع‌تر روشن شود چراکه در آینده این بورس  است که باید تاوان این بدهی‌های سنگین را بدهد.

مپنا 4 شهریور روی میز فروش

سیدمهدی عقدایی همچنین از عرضه قطعی سهام شرکت مپنا در روز چهارم شهریور ماه خبر داد و گفت: براساس برنامه تعیین شده سهام شرکت مپنا روز یکشنبه 4 شهریور در بورس عرضه می‌شود.

وی همچنین در ادامه از قیمت‌گذاری بلوک 40 درصدی سهام شرکت‌های آلومینیوم ایران (ایرالکو) و فولاد مبارکه اصفهان خبر داد. معاون سازمان خصوصی‌سازی تأکید کرد: در جلسه این هفته هیأت عالی واگذاری بلوک 40 درصدی شرکت‌های ایرالکو و فولاد مبارکه توسط این شورا قیمت‌گذاری خواهد شد.

قرار است تا پس از قیمت‌گذاری سهام این شرکت‌ها، در یک مزایده بین‌المللی با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به فروش برسد. پیش از این بلوک 40 درصدی سهام شرکت ملی صنایع مس ایران به قیمت هر سهم 740 تومان قیمت‌گذاری شد.

زمان‌بندی پرداخت مطالبات

از طرف دیگر همزمان با قطعی شدن زمان عرضه سهام مپنا، بورس تهران هم در اطلاعیه‌ای، برنامه زمان‌بندی پرداخت مطالبات شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) را از سازمان توسعه برق ایران اعلام کرد.

براساس اعلام رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان توسعه برق تهران،‌ از مطالبات 258 میلیارد تومانی مپنا، 150 میلیارد تومان در شهریور و 108 میلیارد تومان در پاییز امسال پرداخت می‌شود. مطالبات مپنا از دولت تاکنون به‌عنوان یکی از موانع عمده بر سر راه عرضه سهام این شرکت در بورس تلقی می‌شد.

تقسیم سود

از طرف دیگر مدیرعامل شرکت مپنا هم اعلام کرد: سود هر سهم مپنا برای سال 86 به مبلغ 30 تومان تعیین شده و سیاست هیأت مدیره تقسیم سود 50 درصدی در مجمع سالانه خواهد بود.

موسی رفان در گفت‌وگو با فارس افزود: باتوجه به این‌که سرمایه شرکت به 790 میلیارد تومان افزایش یافته از فشارهای گذشته در رابطه با عدم تقسیم سود سالانه کاسته شده، بر این اساس سیاست هیأت مدیره تقسیم سود 50 درصدی در مجمع سالانه خواهد بود.

رئیس هیأت مدیره مپنا با اشاره به جلسه معارفه این شرکت برای سرمایه‌گذاران و کارگزاران ادامه داد: جلسه معارفه شرکت مپنا روز سه‌شنبه هفته جاری در سالن آمفی‌تئاتر آب نیرو واقع در چهارراه الهیه برگزار می‌شد.

رفان تأکید کرد: در عرضه سهام مپنا علاوه بر شرکت کارگزاری مفید شرکت کارگزاری عمران فارس نیز مشارکت خواهد کرد. وجود دو کارگزار در عرضه سهام مپنا تصمیم سهامداران عمده بود.

کد خبر 29122

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز