همشهری آنلاین: معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: فرآیند ثبت و عرضه عمومی اوراق بهادار به زودی نظام مند می‌شود.

به گزارش اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، سید علی حسینی افزود : پس از ابلاغیه اداره تدوین مقررات بانک مرکزی به بانک‌های سراسر کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار تعامل مثبت و سازنده‌ای را با بانک ها در خصوص ثبت و عرضه عمومی اوراق بهادار آغاز کرده است.

وی به توافق‌های اخیر مسئولان سازمان بورس با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کرد و گفت: قرار است اداره کل ثبت استان تهران دستورالعمل ثبت و عرضه عمومی اوراق بهادار را به ادارات کل ثبت سراسر کشور ارسال کند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس افزود: با ارسال این دستورالعمل، تمامی ادارات ثبت سراسر کشور موظف خواهند بود همکاری نزدیکی را بر اساس قانون بازار اوراق بهادار با این سازمان داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه مبحث بازار اولیه از وجه تمایزهای اساسی قانون جدید با مقررات قبلی بازار سرمایه است، اظهار داشت: در قانون جدید تکالیفی به سازمان بورس و اوراق بهادار محول شده است تا نظارت جامعی بر بازار اولیه داشته باشد.

حسینی بر اطلاع رسانی مناسب بازار اولیه در ابعاد کشوری تاکید کرد و گفت: سازمان بورس پیشنهادی را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای برگزاری یک همایش مشترک در این زمینه داده است تا مسئولان ذی صلاح در جریان قوانین جدید بازار اولیه قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: این همایش مشترک پس از پاسخ مسئولان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در تهران برگزار خواهد شد.

حسینی از تشکیل بانک اطلاعات شرکت‌ها در سازمان بورس خبر داد و گفت: اطلاعات شرکت هایی که مشمول ثبت نزد این سازمان هستند به تدریج جمع‌آوری خواهد شد و به همین دلیل دومین فراخوان این سازمان برای جمع آوری اطلاعات شرکت‌ها در ماه های آتی آغاز خواهد شد تا گردآوری اطلاعات شرکت ها تسریع یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : سازمان بورس در جهت شفاف سازی بازار سرمایه تمامی اطلاعات مجامع، افزایش سرمایه و بیانیه های ثبت شرکت ها را در سایت رسمی این سازمان به نشانی ( www.seo.ir ) قرار می‌دهد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس افزود: بر اساس قانون شرکت ها ملزم به ارائه برخی اطلاعات و گزارش های مالی به این سازمان هستند و در صورتی که شرکت ها اطلاعات را به موقع برای سازمان بورس ارائه نکنند طبق قانون با آنان برخورد می شود.

وی ادامه داد : متاسفانه اکثر شرکت‌ها علاقه‌مند به ارائه اطلاعات خود در بازار سرمایه نیستند و تاکنون شرکت‌های ایرانی در حوزه اطلاعات اختیاری ضعیف عمل کرده اند.
 
حسینی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم رتبه بندی شرکت‌ها در جهان کیفیت افشاء اطلاعات است، افزود: ارتباط مناسب شرکت ها با سرمایه‌گذاران و ارائه اطلاعات شفاف و صحیح، تاثیر بسزایی در افزایش رتبه شرکت‌ها دارد.
 
وی به مدیران شرکت ها توصیه کرد که در زمینه ارائه اطلاعات اختیاری به سرمایه‌گذاران و سهامداران خود فعال تر عمل کنند تا همگان شاهد شفاف‌تر شدن بازار سرمایه باشند.

کد خبر 26766

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز