گروه بورس: در شرایطی که قرار است چهارم شهریور سهام مپنا در بورس تهران عرضه شود از هم اکنون گمانه‌زنی‌ها برای تعیین قیمت پایه هرسهم این شرکت در محافل بازار سرمایه آغاز شده‌است.

قرار است سهام شرکت مپنا برای نخستین بار پس از درج و پذیرش در تابلوی فرعی بورس عرضه شود. مجموع سهام این شرکت 7 میلیارد و 950 میلیون سهم است که روز یکشنبه تا سقف 5 درصد معادل 397 میلیون و500 هزار سهم این شرکت عرضه خواهد شد.

سیاست تقسیم سود

مهم‌ترین مؤلفه در تعیین قیمت، سود مپنا است. معاون اقتصادی و مالی مپنا در این باره توضیح می دهد: این شرکت50درصد سود امسال  را بین سهام دارانش تقسیم می‌کند. ضمن این که افزایش سرمایه شرکت از محل سود تقسیم شده نخواهد بود و به عبارت دیگر مطالبات سود سهامداران به سرمایه تبدیل نخواهد شد.

جوادنیا خاطرنشان می کند: سرمایه مپنا در سال 83 حدود48 میلیارد تومان بود که امروز به 795  میلیارد تومان رسیده است و495  میلیارد آن از محل سود،300 میلیارد تومان از آورده نقدی تامین شده است. با اجرای برنامه افزایش سرمایه در همه شرکت های گروه،در مجموع  نسبت به سال گذشته، هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داده است که این مساله سهم را رقیق کرده  است.

پاسخ های مدیر عامل

موسی رفان، مدیرعامل مپنا هم در آستانه عرضه سهام این شرکت توضیح می دهد: حاشیه سود مپنا در 10 سال  گذشته به طور متوسط 18 تا 19 درصد بوده است. با توجه به رقابت‌های موجود حاشیه سود را 16 درصد فرض می‌کنیم و روی 2 میلیارد یورو فروش، 300 میلیون یورو یا 340 میلیارد تومان سود سالانه برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

او می افزاید:  مهم‌ترین کارفرمای مپنا سازمان توسعه برق است که به نیابت از توانیر کار توسعه نیروگاه‌ها را به عهده دارد. 39 درصد از سهام متعلق به توانیر است و قرار است 9‌درصد از سهام توانیر و 10 درصد از سهام  گسترش و 4 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری برق و آب در چارچوب سهام عدالت واگذار شود.

قیمت مپنا

با توجه به نزدیک شدن زمان عرضه مپنا و تجربه تلخ قبلی کارگزاران بورس دیدگاه های متفاوتی در این باره مطرح کردند.

علی اسلامی ـ مدیرعامل کارگزاری رضوی ـ در گفتگو با ایسنا، می‌گوید: عرضه کنندگان باید قیمت را تعدیل کنند زیرا از این سهم استقبال نخواهد شد. سهام مپنا باید زیر 150 تومان عرضه شود تا از استقبال عمومی برخوردار شود.

قیمت منطقی

قربانی فرید از دیگر کارگزاران بورس نیز معتقد است: عرضه موفق سهام مپنا بستگی به شرایط عرضه آن دارد زیرا در ابتدا باید سود سهام پرداخت شده و  باید به قیمت مناسبی عرضه شود تا بازار خریداری کند زیرا در گذشته برای هر سهم قیمت 150 تومان در نظر گرفته شده بود، ولی سازمان خصوصی در نظر داشت این سهام را به قیمت250 تومان بفروشد. 

وی در مورد محدوده قیمت منطقی این سهم خاطرنشان می‌کند: قیمت سهام باید با توجه به افزایش سرمایه تعیین شود بنابراین قیمت منطقی با فرض نبود افزایش سرمایه 150 تومان است.

حساسیت عرضه

با همه این اوصاف عرضه سهام مپنا به قیمت مناسب از حساسیت بالایی برخودار است. زیرا از یک سو سهام این شرکت برای دومین‌بار در بورس عرضه خواهد شد که در صورت فروش نرفتن خصوصی سازی یکی از بزرگترین شرکت‌های نیروگاهی عملاً با شکست همراه خواهد بود.

سهام مپنا در نیمه دوم اسفند سال گذشته در بورس عرضه شد. اما برخلاف عرضه‌ موفق سهام مس و فولاد مبارکه، این سهام به دلیل اختلاف بین قیمت فروشنده و خریدار چندان با روی خوشی مواجه نشد و عرضه آن به تعویق افتاد.

کد خبر 29736

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز