گروه بورس: ظرف چند روز آینده قیمت بلوک 40درصدی سهام شرکت های فولاد مبارکه اصفهان و آلومینیوم ایران (ایرالکو) برای عرضه بین‌المللی مشخص می‌شود.

سازمان خصوصی‌سازی در عین حال اعلام کرد: سهام شرکت مخابرات را نیز در یک مزایده بین‌المللی واگذار خواهد کرد.

اینها گفته‌های سید مهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی درباره آخرین اخبار از وضعیت خصوصی‌سازی است.

عقدایی درباره سهام فولاد مبارکه و آلومینیوم گفت: به دنبال قیمت‌گذاری بلوک 40درصدی سهام ملی صنایع ایران با برگزاری نشست هیات عالی واگذاری ظرف یکی دو روز آینده قیمت بلوک‌های 40درصدی سهام فولاد مبارکه و ایرالکو مشخص می‌شود.

قرار است براساس تصمیم هیات عالی واگذاری40درصد از سهام هر یک از این 2 شرکت در قالب 2 بلوک20درصدی و در یک مزایده بین‌المللی واگذار شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی همچنین درباره آخرین وضعیت عرضه سهام شرکت مخابرات ایران گفت: این شرکت هم‌اکنون مراحل پذیرش خود را در بورس طی می کند  و قرار است تا پس از برگزاری مجمع عمومی این شرکت تا پایان شهریور ماه وضعیت پذیرش این شرکت در بورس روشن شود.

وی در پاسخ به این پرسش که این شرکت در حال حاضر چند مشتری خارجی دارد و آیا قرار است سهام این شرکت نیز در قالب مزایده بین‌المللی عرضه شود، گفت: شرکت مخابرات ایران در حال حاضر 4 مشتری خارجی دارد و سازمان خصوصی‌سازی سهام شرکت مخابرات یاران را نیز همانند 3 شرکت ملی صنایع مس، فولاد مبارکه و ایرالکو در قالب یک مزایده بین‌المللی واگذار خواهد کرد.

به گفته عقدایی زمان برگزاری مزایده بین‌المللی شرکت مخابرات پس از برگزاری مجمع عمومی و پذیرش این شرکت در بورس خواهد بود.

در همین حال صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران هم که در مرخصی بسر می‌برد از آخرین وضعیت مشتریان خارجی شرکت مخابرات اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: از آخرین مصاحبه‌ام 15 روز می‌گذرد و اطلاعی ندارم که آیا در این مدت مشتری جدید تقاضای خرید سهام مخابرات را  ارائه داده است یا خیر؟

سهام بانک‌ها

از سوی دیگر، رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی گفت: سهام سه بانک و سه شرکت بیمه در حال آماده‌سازی برای واگذاری در بورس هستند.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه، در گفت‌وگو با ایسنا، از عرضه سهام شرکت‌های مخابراتی و بانکی تا یک ماه آینده خبر داد و افزود: به زودی سهام شرکت‌های مخابراتی و سه بانک صادرات، ملت و تجارت وارد بورس خواهند شد. در این میان سهام شرکت‌های بیمه البرز، آسیا و دانا نیز برای ورود به بورس آماده می‌شوند.

کرد زنگنه همچنین به آماده‌سازی سهام شرکت‌های نفتی اشاره کرد وافزود: با توجه به آماده‌سازی سهام 21 شرکت نفتی، آماده‌سازی الباقی سهام دیگر نیز در دستور کار قرار داد. ضمناً عرضه بلوکی فولاد مبارکه و فولاد خوزستان را نیز به زودی خواهیم داشت.

سهام 7 نیروگاه

وزیر نیرو هم گفت: روال واگذاری سهام 7 نیروگاه دولتی در بورس طی شده و تا ماه آینده این کار عملی خواهد شد.

پرویز فتاح در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: پس از به تصویب رسیدن واگذاری نیروگاه‌ها در هیئت دولت در اوایل سال جاری، کار واگذاری سهام 7 نیروگاه از 90 نیروگاه کشور با تدوین اساسنامه و ارسال آن به شورای نگهبان جدی‌تر شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت نیروگاه‌های قابل واگذاری 6 هزار مگاوات است گفت: واگذاری سهام نیروگاه‌ها در راستای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی است و اتفاقاً نیروگاه های تعیین شده سودده هستند.

به گفته وی، نیروگاه های انتخاب شده شامل سهند، بیستون، شازند، شهید منتظری، طوس، شهید رجایی و نیشابور است.

کد خبر 30207

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز