جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۳
۰ نفر

در تاریخ فرانسه شاید نیروهای امنیتی این کشور هیچ وقت کابوسی مانند روزهای اخیر نداشته‌اند؛ روزهایی که پایتخت سابقاً آرام فرانسه به محاصره گروگانگیرها درآمد و وحشت این کشور را فرا گرفت.

فرانسه تروریست

شنبه 20 دی اما پس از ساعت‌ها دلهره سرانجام مقام‌هاي پليس از كشته شدن دو برادر عامل حمله به دفتر هفته‌نامه‌ شارلي ابدو خبر دادند و آخرين تصاوير از آزادي افرادي خبر مي‌دهد كه همزمان با اين مسئله در فروشگاهي در شرق پاريس به گروگان گرفته شده بودند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد دو برادر عامل حمله روز چهارشنبه شب گذشته پس از ساعت‌ها محاصره از سوي نيروهاي پليس از محل اختفاي خود با تيراندازي خارج شدند كه كشته شدن آنها را به دنبال داشت.

همچنين مقام‌هاي پليس، از كشته شدن عامل گروگانگيري همزمان در شرق پاريس خبر دادند. از روز چهارشنبه هفته گذشته افراد مسلحي كه پس از حمله به دفتر هفته‌نامه شارلي ابدو ۱۲ نفر را كشتند در حال فرار بودند تا اينكه سرانجام روز گذشته پس از 3 روز مقام‌هاي پليس اين كشور اعلام كردند توانسته‌اند در شهر دمارتن آن گوئن در ۳۵ كيلومتري پاريس 2 برادر عامل حمله را محاصره كنند. همزمان با اين محاصره در نزديكي پاريس و در شرق پايتخت سابقاً آرام فرانسه يك گروگانگيري ديگر رخ داد كه كشته شدن حداقل 4 نفر را به‌دنبال داشت و اوضاع را براي نيروهاي امنيتي بحراني‌ كرد.

گروگانگيران شرق پاريس خواستار خروج 2 برادر مظنون حمله چهارشنبه از محاصره پليس شده بودند. محاصره شريف و سعيد كواشي پس از تعقيب و گريز و تيراندازي شديد ميان آنها و نيروهاي پليس در بزرگراه‌هاي اطراف پاريس صورت گرفت. شريف و سعيد كواشي، مظنونان حمله چهارشنبه پس از فرار به دفتر يك چاپخانه كوچك به نام سي‌تي‌دي در اين شهر وارد شدند و يك زن را به گروگان گرفتند. اين مسئله باعث شد تا هزاران نيروي پليس، ده‌ها بالگرد و حتي خودروهاي زرهي و تانك به شهر دمارتن آن گوئن سرازير شده و چهره اين شهر به يك ميدان جنگ تبديل شود. مقام‌هاي پليس همچنين با 2 برادر عامل حمله در داخل اين مؤسسه انتشاراتي تماس گرفتند اما به گفته‌ آنها اين دو برادر گفته‌اند براي آنچه شهادت خواندند آماده هستند. محل محاصره در فاصله كمي با فرودگاه مشهور مارشال دوگل پاريس قرار داشت و به همين‌خاطر روز گذشته مقام‌هاي فرودگاه اعلام كردند كه به‌دليل مسائل امنيتي برنامه برخي پروازهاي ورودي و خروجي را تغيير داده‌اند.

نيروهاي پليس خيابان‌هاي شهر را خالي كرده و از مردم خواستند تا در خانه‌هايشان بمانند و چراغ‌ها را خاموش كنند. عمليات محاصره در شهر دمارتن آن گوئن از حدود ساعت ۸/۵ صبح به وقت محلي آغاز شد. مجاورت چند مدرسه با محل گروگانگيري باعث شد تا ۱۲ اتوبوس براي تخليه دانش‌آموزان به اين شهر در حومه پاريس فرستاده شود.

هر چند مقام‌هاي اطلاعاتي از ارتباط اين دو برادر با القاعده يمن خبر داده‌اند اما روز گذشته يكي از مقام‌هاي داعش اعلام كرد كه اين گروه مسئوليت حمله به دفتر هفته‌نامه‌ شارلي ابدو را بر عهده مي‌گيرد. درحالي‌كه تعقيب متهمان حمله به شارلي ابدو يعني 2 برادر به نام‌هاي شريف و سعيد كواشي ادامه داشت روز پنجشنبه در جنوب پاريس تيراندازي ديگري به سوي نيروهاي پليس رخ داد كه باعث كشته شدن يك مأمور زن پليس شد. مقام‌هاي اطلاعاتي فرانسه روز گذشته اعلام كردند شواهد نشان مي‌دهد ميان حمله به هفته‌نامه شارلي ابدو و اين حمله ارتباط وجود داشته است. پليس فرانسه روز گذشته تصاوير و اسامي عاملان اين حمله كه يك مرد سياهپوست و يك زن بودند را منتشر كرد.

  • انتقاد از عملكرد ضعيف پليس

محاصره 2 برادر مظنون حمله به دفتر مجله شارلي ابدو در حالي صورت گرفت كه نيروهاي امنيتي فرانسه به‌خاطر عملكرد ضعيف به‌شدت تحت انتقاد قرار دارند. 2 برادر عامل حمله پس از تيراندازي در قلب پاريس و در نزديكي مناطق مهم گردشگري اين شهر بسيار راحت سوار بر ماشين شده و فرار كردند. آنها در ميان راه با رها كردن خودروي مشكي رنگ خود خودروي ديگري را ربودند تا به بيرون از پاريس بروند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد روز جمعه آنها در ميان مسير خود در يك شهر خودروي ديگري را هم سرقت كردند تا سرانجام ماجرا به شهر دمارتن آن گوئن برسد.

مسئله مهم ديگري كه اكنون مورد توجه قرار گرفته اين است كه دستگاه‌هاي اطلاعاتي فرانسه تا پيش از حادثه توجهي به هشدارهاي امنيتي درباره اين دو نفر نداشته‌اند. اين دو برادر سال‌ها در فهرست پرواز ممنوع آمريكا بودند اما گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه سازمان‌هاي اطلاعاتي فرانسه به هشدارها بي‌توجهي كرده و در عملكرد خود به‌ويژه در ارتباط با سازمان‌هاي اطلاعاتي كشورهاي ديگر مانند آمريكا و يمن بسيار ضعيف بوده‌اند. به‌دنبال وضعيت به‌وجود آمده تدابير امنيتي در اطراف مساجد و اماكن مقدس مسلمانان در پاريس بالا رفته است. اين نگراني وجود دارد كه راستگرايان افراطي فرانسوي كه عليه مهاجران و مسلمانان موضع دارند به اقداماتي عليه آنها دست بزنند. پس از حمله به شارلي ابدو به چند مسجد در فرانسه ازجمله در شهر ليون حمله شده است.

  • عاملان كشته شده حمله چه كساني بودند؟

دو مظنون اصلي حمله به دفتر مجله شارلي ابدو كه شب گذشته كشته شدند، 2 برادر به نام‌هاي سعيد و شريف كواشي ۳۴ و ۳۲ ساله و هر دو متولد فرانسه بودند. پدر و مادر اين دو برادر الجزايري بوده‌اند. روزنامه ليبراسيون گزارش داده كه شريف، برادر كوچك‌تر در يك يتيم‌خانه در شهر رنه بزرگ شده و پس از آن براي زندگي با برادرش به پاريس رفته است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه سعيد كواشي در سفري كه به يمن داشته توسط نيروهاي القاعده اين كشور آموزش ديده و توسط رابط‌هاي آنها سلاح دريافت كرده است.

گفته مي‌شود سعيد كواشي در سفر به يمن با انور العولقي، يكي از رهبران القاعده در اين كشور ديدار داشته و چند ماهي را با گروهي كوچك از نيروهاي القاعده گذرانده است. انور العولقي كه تابعيت آمريكا هم داشت در سال ۲۰۱۱ طي حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا كشته شد.

شريف كواشي پس از پيوستن به گروه‌هاي افراطي در داخل فرانسه به تشويق و جذب افرادي مشغول بود كه براي مقابله با نيروهاي آمريكا به عراق اعزام شوند. در سال ۲۰۰۵ شريف قصد داشت براي رفتن به سوريه سوار هواپيما شود كه توسط نيروهاي پليس دستگير شد. در سال ۲۰۰۸ او به اتهام فرستادن نيروهاي افراطي 3 سال به زندان رفت اما ۱۸‌ماه پس از طي دوران محكوميتش به‌صورت مشروط آزاد شد. همسايه‌هايي كه اين دو برادر را مي‌شناختند در گفت‌وگو با رسانه‌هاي فرانسه آنها را افرادي آرام و با ادب معرفي كرده‌اند كه به افراد فقير و سالمندان كمك مي‌كردند.

  • نصرالله: تكفيري‌ها عامل بدترين توهين‌ها به پيامبر اسلام هستند

سيد حسن نصرالله، دبير كل حزب‌الله لبنان روز گذشته در سخنراني به مناسبت هفته وحدت با اشاره تلويحي به وقايع پاريس، گفت: گروه‌هاي تكفيري بدترين‌هاي توهين‌ها را به پيامبر اسلام(ص) در طول تاريخ روا‌داشته‌اند. نصرالله گفت: آنچه ما در اين دوره شاهد بوديم و توهين‌هايي كه به پيامبر(ص) شده در طول تاريخ بي‌سابقه بوده است. همه گروه‌هاي اسلامي با وحدت بايد در مقابل گروه‌هاي تكفيري بايستند و ماهيت باطل آنها را نشان دهند. نصرالله اعلام كرد: آنها به پيامبر بدتر از كساني كه كتاب يا فيلم‌هاي موهن ساخته‌اند توهين كرده‌اند.وي با هشدار در اين رابطه تأكيد كرد: گروه‌هاي تكفيري اكنون به خطري بسيار بزرگ‌تر از مسائل امنيتي در يك يا چند كشور تبديل شده‌اند. آنها اكنون خطري براي اسلام، قرآن و پيامبر(ص) هستند.

کد خبر 283602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha