همشهری آنلاین: در پی حمله تروریستی به دفتر نشریه شارلی ابدو و وقایع پس از آن، موجی از اسلام هراسی در فرانسه با حمله و هتک حرمت به مساجد در فرانسه به راه افتاده که سبب نگرانی مسلمان این کشور است.

سناریوی اسلام هراسی در فرانسه با حمله به مساجد؛ مسلمانان نگرانند

به گزارش ایرنا، این حملات به رغم اعلام همبستگی مسلمانان فرانسه با روزنامه نگاران و دیگر قربانیان حملات تروریستی روزهای اخیر و به رغم اقدام امامان جماعت مساجد و مسوولان گروه های اسلامی در محکوم کردن این حملات که به کشته شدن 17 نفر منجر شد، انجام شده است.

روزنامه فرانسوی لوموند با اشاره به افزایش نگرانی جامعه مسلمان از اقدامات اسلام هراسانه نوشت: تعداد قابل توجهی از مساجد و اماکن مذهبی مسلمانان مورد حملاتی از جمله نوشتن شعارهای نژادپرستانه بر دیوارها، آتش سوزی و حتی تیراندازی قرار گرفته اند.

این روزنامه افزود: مسجدی در استان 'اود' روز پنجشنبه هدف تیراندازی قرار گرفت و انفجاری نیز در یک رستوران که در کنار مسجدی در منطقه 'ویلفرانش سور سائون' در استان 'رون' قرار گرفته بود، رخ داد.

وزارت دادگستری فرانسه، افزایش تلاش ها برای ردیابی اقدامات اسلام هراسانه را در بخش امور کیفری و جنایی خواستار شده است.

چهارشنبه شب نیز دو نفر دو نارنجک به سمت مسجد شهر 'مان' در منطقه 'سابلون' پرتاب کردند. هر چند که این حمله خسارت جانی و مالی در پی نداشت، اما تدابیر امنیتی و حضور پلیس در نزدیکی این مسجد تقویت شده است.

لو موند با اشاره به افزایش تنش ها در شب جمعه نوشت: حدود ساعت 22 به وقت محلی (1 و 30 دقیقه به وقت تهران) در پی شایعاتی که در شبکه های اجتماعی در مورد برنامه گروه های تندرو برای حمله به مسجد مان منتشر شد، ناآرامی هایی در این منطقه به وجود آمد. این ناآرامی ها پس از دو ساعت با دخالت پلیس پایان یافت.

مسجدی در شهر 'سن ژوئری' نیز در ساعات پایانی روز پنجشنبه هدف تیراندازی قرار گرفت. مسوولان این مسجد روز جمعه شکایتی را علیه عاملان تیراندازی که خساراتی را به بنای مسجد وارد آوردند، تنظیم کردند.

نمازخانه ای نیز در 'پور لا نوول' هدف تیراندازی قرار گرفت. همچنین آتش سوزی در مسجدی در شهر 'اکس له بن' رخ داد که دادستانی آن را اقدامی جنایی دانست.

دو مسجد در 'پا دو کله' هم با شعار نوشته هایی بر دیوار و علائم نژاد پرستانه ای چون صلیب شکسته مورد هتک حرمت قرار گرفتند.

مسجد شهر 'واندوم' در استان ' لوار شه' نیز روز جمعه هدف تیراندازی قرار گرفت. همچنین نمازخانه مسلمانان در مناطق 'کورت'،'رن' و 'بیشویلر' نیز مورد هتک حرمت قرار گرفتند.

حمله به اماکن مذهبی مسلمانان هیچ کدام خسارت جانی در پی نداشته است.

روزنامه لوموند در پایان نوشت: این حملات و هتک حرمت ها جامعه مسلمانان فرانسه را نگران کرده است.

این در حالیست که امامان جمعه مساجد پاریس در خطبه های نماز دیروز 'خشونت و تروریسم' را محکوم کردند و مسوولان جوامع اسلامی هم بارها تروریسم را محکوم کرده و آن را مغایر تعالیم اسلامی خوانده اند.

جامعه مسلمانان فرانسه همچنین اعلام کرده که در راهپیمایی سکوت فردا (یکشنبه) در محکوم کردن حملات تروریستی روزهای گذشته در این کشور، شرکت خواهد کرد.

نزدیک به شش میلیون یعنی یک دهم جمعیت 60 میلیونی فرانسه را مسلمانان تشکیل می دهند.

کد خبر 283667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha