یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

۳ روز حمله و ترور در فرانسه باعث شد تا حدود یک میلیون نفر از مردم این کشور در یک راهپیمایی بی‌سابقه برای همبستگی و یادبود ۱۷ کشته شده روزهای تلخ فرانسه در میان تدابیر شدید امنیتی به خیابان‌های پاریس بیایند؛ وحدتی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته نشان داد هیچ دل خوشی از آن ندارد.

۴۰ نفر از رهبران جهان در کنار حدود یک میلیون نفر از مردم فرانسه در راهپیمایی همبستگی شرکت کردند.

فرانسوي‌ها در حالي براي وحدت اين كشور روز گذشته مسيري 3كيلومتري از ميدان جمهوري تا ملت پاريس را راهپيمايي كردند كه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي پيش از سفر به پاريس در سخناني براي تفرقه ميان فرانسوي‌ها از يهوديان اين كشور خواست تا از «اروپاي وحشتناك» به اسرائيل مهاجرت كنند.

اين در حالي بود كه روز گذشته فرانسوي‌ها با اديان مختلف در راهپيمايي مهم اين كشور كه با حضور بيش از ۴۰ نفر از سران كشورهاي جهان برگزار شد شركت كردند. گروه‌هاي اسلامي هم در پاريس به مردم پيوستند و روي پلاكاردهايشان جدايي و انزجار خود را از گروه‌هاي افراطي و تروريست‌ها را اعلام كردند. طي روز گذشته به چندين مسجد در شهرهاي مختلف فرانسه حمله شده است اما اولاند روز گذشته تنها با نمايندگان يهوديان اين كشور ديدار كرد.

ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس، آنگلا مركل، صدراعظم آلمان، ملك عبدالله پادشاه اردن، محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه به همراه سران دولت‌هاي ايتاليا، اسپانيا و تركيه ازجمله مقام‌هاي ارشد شركت‌كننده در مراسم روز گذشته بودند.

مراسم روز گذشته در ميان تدابير شديد امنيتي برگزار شد. بيش از ۲ هزار و ۲۰۰ مأمور پليس و هزار و ۳۵۰ سرباز مسير 3كيلومتري راهپيمايي را محاصره كرده و روي تمام ساختمان‌هاي اطرف محل برگزاري مراسم تك‌تيراندازهاي مستقر شده بودند. وزير كشور فرانسه روز گذشته اعلام كرد كه تا يك هفته اين كشور در آماده‌باش امنيتي باقي خواهد ماند. براي آمدن مردم به اين راهپيمايي دولت روز گذشته حمل‌ونقل عمومي را رايگان كرده بود.

فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه در كاخ اليزه از سران و نمايندگان كشورهاي جهان كه براي شركت در اين مراسم به‌فرانسه آمده بودند استقبال كرد. اولاند كه پيش از شروع مراسم با جمعي از يهوديان فرانسه ديدار كرده بود اعلام داشت كه پاريس امروز پايتخت جهان است. در جريان حمله روز جمعه به يك فروشگاه مواد غذايي در شرق پاريس 4يهودي كشته شدند. روز گذشته همچنين پليس آلمان از حمله به ساختمان دفتر يك روزنامه خبر داد كه كاريكاتورهاي مجله فرانسوي شارلي ابدو را منتشر كرده بود. به گفته پليس، در رابطه با پرتاب سنگ و اشياي آتشزا به دفتر روزنامه هامبورگر مورگن پست 2مظنون دستگير شده‌اند. وزير كشور اسپانيا هم روز گذشته همزمان با راهپيمايي پاريس از لزوم بازبيني قوانين ويزاي شنگن خبر داد تا رفت‌وآمد ميان كشورهاي اروپايي سخت‌تر شود.

  • استفاده تبليغاتي مقام‌هاي رژيم صهيونيستي

در آستانه انتخابات رژيم صهيونيستي، نتانياهو به همراه آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي و نفتالي بنت وزير اقتصاد اين رژيم براي تبليغات انتخابي و رقابت براي به‌دست آوردن آرا روز گذشته همزمان در مراسم يابود قربانيان پاريس شركت كردند. در ابتدا دفتر نخست‌وزير رژيم صهيونيستي اعلام كرده بود كه نتانياهو به‌دليل مسائل امنيتي در اين مراسم شركت نمي‌كند اما پس از آنكه ليبرمن سفر خود به پاريس را اعلام كرد نتانياهو هم نظرش را عوض كرد. نخست‌وزير رژيم صهيونيستي اما پيش از سفر به پاريس در اظهاراتي جنجالي از يهودي‌هاي فرانسه خواست تا از «اروپاي ترسناك ضديهود» خارج شده و به اسرائيل بيايند.

او گفت: من به تمامي يهوديان فرانسه و اروپا مي‌گويم كه اسرائيل تنها قبله‌ نيست كه به سمت آن نماز مي‌خوانيد بلكه اسرائيل وطن شماست. نتانياهو و آويگدور ليبرمن، وزير خارجه رژيم صهيونيستي در واقع براي دعوت از يهوديان فرانسه جهت مهاجرت يهوديان به اسرائيل با هم رقابت مي‌كنند. نخست‌وزير رژيم صهيونيستي حتي كميته وزارتي را مأمور بررسي راه‌هاي تشويق مهاجرت يهوديان فرانسه و اروپا به اسرائيل كرده است. اين در حالي است كه فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه در مقابل چنين اقدام‌هايي براي تفرقه فرقه‌اي در فرانسه روز گذشته علاوه بر ديدار با يهودي‌ها پس از راهپيمايي به كنيسه اصلي آنها در پاريس رفت. مقام‌هاي دولت‌فرانسه در واكنش به حرف‌هاي نتانياهو اعلام كردند كه خودشان توانايي تأمين امنيت اتباع كشورشان را دارند.

  • بازگشت بومرنگ داعش به فرانسه

روز گذشته همزمان با راهپيمايي پاريس ويدئويي از امدي كوليبالي عامل حمله به فروشگاه مواد غذايي يهوديان منتشر شد كه در آن او خود را از حاميان داعش معرفي كرده است. اين فرانسوي ۳۲ ساله در اين ويدئو درحالي‌كه پرچم داعش پشت‌سرش ديده مي‌شود ارتباط خود با برادران كواشي كه به دفتر هفته‌نامه شارلي ابدو حمله كرده بودند را تأييد مي‌كند. اين در حالي است كه جست‌وجوي پليس فرانسه براي بازداشت حيات بودمدين، نامزد و همسر كوليبالي همچنان ادامه دارد. برخي منابع گفته‌اند كه اين زن به مناطق تحت كنترل داعش در سوريه فرار كرده است. اين در حالي است كه فرانسه طي سال‌هاي گذشته بارها ميزبان نشست‌هاي مخالفان سوريه بوده است؛اقدامي كه در قدرت گرفتن داعش نقش مهمي داشته است. اكنون به‌نظر مي‌رسد بومرنگ تروريسم داعش به سمت فرانسه كمانه كرده‌است.

کد خبر 283842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha