چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفیر ویژه نخست وزیر اسپانیا در امور برنامه "اتحاد تمدن ها"، اعلام کرد که اسپانیا سیاست خود در رابطه با ایران را تغییر می‌دهد و خواهان اعطای حق توسعه برنامه هسته‌ای ایران به این کشور است.

به گزارش نووستی از مادرید، ماکسیمو کاخال معتقد است: باید به ایران امکان کار در زمینه برنامه هسته ای ملی خود را داد.

این مسئول با نفوذ اسپانیا در مصاحبه‌ای با رادیوی ملی این کشور، چنین استدلال کرد که سایر کشورهای منطقه، همچون پاکستان و هند نیز، مدت زیادیى‌است که برنامه هسته‌ای خود را توسعه می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: ایران کاملاً حق دارد که بر روی برنامه هسته‌ای خود کار کند، همانطور که کشورهای همسایه ایران این کار را می‌کنند.

نماینده وزارت امور خارجه اسپانیا، نیز در گفتگو با «نووستی» در تفسیر اظهارات کاخال گفت: بحث بر سر عقیده شخصی این دیپلمات نیست، بلکه مسئله تغییری بارز در سیاست خارجی اسپانیا مطرح است که تا چندی پیش موضع اتحادیه اروپا را نسبت به ایران اتخاذ کرده بود.

وی گفت: تا کنون اسپانیا سعی داشت همانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا، ایران را از برنامه هسته‌ای خود منصرف سازد و سوءظن داشت که این برنامه در راستای اهداف نظامی اجرا می‌شود.

اسپانیا در درگیری نظامی بین اسرائیل و لبنان نیز مستقل از اتحادیه اروپا، به‌طور کامل از لبنان حمایت کرد و اسرائیل را مورد انتقاد شدید قرار داد.

برنامه "اتحاد تمدن ها"، ابتکار مشترک اسپانیا و ترکیه است. این برنامه توسعه روابط همه جانبه میان اتحادیه اروپا و کشورهای مسلمان را در نظر دارد. این برنامه در اتحادیه اروپا از پشتیبانی کشورها برخوردار نشد.

کد خبر 2718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز