چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

اصغر بادپر: قدیم‌ها پدرومادرها جایزه‌ی ویژه‌ای برای قبولی نوجوانان داشتند، جایزه‌ای به نام دوچرخه؛ حالا تبلت، لپ‌تاپ، موبایل‌های پیشرفته و ایکس‌باکس جای دوچرخه‌ها را گرفته‌اند...

دوچرخه

خوان اول

دوچرخه‌ها اگر هم باشند در انبارها خاك مي‌خورند و يا در پاركينگ و حياط زنگ مي‌زنند با لاستيك‌هاي پنچر و زين‌هاي پاره شده...

دوچرخه‌هاي ديگري هستند در فضاي مجازي؛ مي‌توان با دوچرخه‌هاي مجازي ركاب زد، موانع را پشت سر گذاشت، از روي رودخانه و از بالاي كوه پايين پريد و قهرمان شد، خطري هم در ميان نيست. زمين خوردن، زخمي شدن زانو و پيچ خوردن دست هم در كار نيست! دوچرخه سوار مجازي ما رويين‌تن است.

خوان دوم

سرت را بالا بياور؛ بدن نياز به حركت دارد. بهتر نبود به جاي اين وسيله‌ي ارتباط مجازي، يك دوچرخه مي‌خريدي؟

دوچرخه به‌عنوان يك وسیله‌ي نقلیه‌ي کلاسیک، در کشورهای پیشرفته و مدرن کاربرد بیش‌تری دارد. مثلاً در بيش‌تر کشورهای اروپایی، دوچرخه دارای ارزشی مثل یک ماشین سواری است. در این کشورها برخی از دوچرخه‌ها (نسبت به مدل و کارایی‌شان) از خودروهای مدل بالا هم گران‌ترند.

حالا پيشرفته باش! اگر دوچرخه داري آن را از انبار بيرون بياور!

اگر امكانش را داري دوچرخه بخر! اگر امكان خريد نداري، سري به خانه‌هاي دوچرخه بزن؛ آن‌جا دوچرخه‌هاي رايگان در اختيارت مي‌گذارند، البته با در اختيار داشتن كارت ملي، همين.

خوان سوم

دوچرخه‌اي كه مي‌خواهي بخري و يا اجاره كني بايد ويژگي‌هايي داشته باشد، مثلاً  اندازه‌ي بدنه(شاسي) آن مناسب اندام شما باشد. براي انتخاب دوچرخه‌ي مناسب، پاهاي خود را در طرفين بدنه دوچرخه قرار دهيد و كف پاهاي خود را كاملاً بر روي زمين بگذاريد. در چنين حالتي ميله‌ي شاسي دوچرخه نبايد كاملاً با بدن شما تماس داشته باشد كه در اين صورت دوچرخه براي شما بزرگ است.

انحناي جلو صندلي دوچرخه بايد بسيار كم و به سمت بالا باشد. با قرار گرفتن روي دوچرخه، بايد بتوانيد با دست‌هاي صاف و كشيده يا اندكي خم شده، راحت برانيد.

صندلي دوچرخه، نبايد خيلي بالا تنظيم شود. چون باعث مي‌‌شود كه پاها زيادي كشيده شوند. بهترين حالت بلندي صندلي را با زانوي كاملاً خميده و زانوي كمي خم امتحان كنيد و مورد مناسب‌تر را كه درآن راحتي و توان بيش‌تري داريد، انتخاب كنيد.

خوان چهارم

در دوچرخه‌سواري با تكرار و تجربه مي‌توان به مهارت دست پيدا كرد، اما باشگاه‌ها و سايت‌هايي هستند كه با توجه به نوع دوچرخه، آموزش دوچرخه‌سواري مي‌دهند. در هرحال بهتر است توجه داشته باشیم که یکی از مسایل مهم در دوچرخه‌سواري، ایمنی آن است. پس هنگام دوچرخه‌سواری از وسایل ایمنی آن مثل کلاه، زانو بند و آرنج‌بند استفاده کنیم. اگرامكان استفاده از زانو بند و آرنج‌بند را نداريم، حداقل کلاه ایمنی دوچرخه سواری را سرمان بگذاريم و سعی کنیم در مسیرهای مشخص شده برای دوچرخه برانیم.

خوان پنجم

روزهاي اول بعد از شروع دوچرخه‌سواري، ممكن است دچار دردهاي متعدد شويد.

دوچرخه‌سواران مبتدی بیش‌تر از هر چیز دچار درد در ناحیه‌ي عضلات کمر می‌شوند كه برای کم کردن درد و آماده کردن بدن باید از حرکات کششی استفاده کنند و با کشیدن دست‌ها به سمت جلو در حالت نشسته و یا کشیدن همسترینگ می‌توان عضلات کمر را برای دوچرخه‌سواری آماده‌تر کرد. این دو قسمت به هنگام دوچرخه‌سواری بیش‌تر از همه تحت فشار هستند.

در كشيدن همسترينگ، صاف بایستید، شانه‌ها را عقب نگه دارید و مچ پای راست را بالا بیاورید. پای راست را صاف کنید و انگشتان پای خود را بگیرید. سعی کنید کمر را خم نکنید، اگر انجام این حرکت برای شما سخت است به دیوار تکیه دهید یا به صورت نشسته این عمل را انجام دهید. در هنگام انجام حرکت به‌صورت عمیق نفس بکشید. سپس حرکت را با پای دیگر انجام دهید.

خوان ششم

حرکت نیاز به سوخت دارد و براي تحرک شدیدی مثل دوچرخه‌سواری بهترین سوخت، کربوهیدرات‌ها هستند. كربوهيدرات‌هاي سالم در میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، ماست کم چرب و شیر، آجیل و انواع جوانه‌ها هستند و کربوهیدرات‌های ناسالم كه انرژی فراهم می‌کنند، اما ارزش غذایی کم‌تری دارند در غذاهای درست شده با شکر و غلات تصفیه شده مانند برنج سفید، نان سفید، شیرینی، شکلات، نوشابه و دیگر نوشیدنی‌های شیرین يافت مي‌شوند.

اگر قرار است درست و حسابي دوچرخه‌سواري كنيد همیشه آب، همراه داشته باشد. اکثر دوچرخه‌ها مجهز به قمقمه‌ي آب هستند. این ورزش معمولاً آب بدن را کم می‌کند. بهتر است آب معدنی بنوشید، چون املاح آب معدنی برای بدن درحین ورزش مفیدند. هنگام دوچرخه سواری، قند بدن می‌‌‌سوزد، پس نوشيدني‌هاي قندي را فراموش نكنيد. البته سعی کنید که بعد از اتمام ورزش از اين نوشیدنی‌ها استفاده کنید، نه در حین دوچرخه سواری.

خوان هفتم

حالا اين دو احساس را با هم مقايسه كنيد:  احساستان را بعد از يك ساعت دوچرخه‌سواري خوب در هواي مناسب يا  يك ساعت دوچرخه‌سواري روي تبلت! كدام بهتر است؟

کد خبر 263521

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha