شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

فریبا خانی: «خیلی بامزه‌ای»... یک برچسب. «خیلی بی‌مزه و پرتی»... یک برچسب. «قاه‌قاه‌قاه خندیدم»...یک برچسب. «خیلی دوستت دارم»...یک برچسب. «حالم گرفته است»... یک برچسب. «کمی سرم درد می‌کند»... یک برچسب. «شاید بروم مسافرت»... یک برچسب. «تعطیلات خوش بگذرد»... یک برچسب. «عیدت مبارک»... یک برچسب. «دارد باران می‌بارد»... یک برچسب.

دوچرخه

استيكرها (برچسب‌ها) اين‌روزها به جاي ما حرف مي‌زنند. آن‌ها مي‌گويند در چه حال و روزي هستيم. اصلاً ما با بودن  آن‌ها، بي‌خيال واژه‌ها مي‌شويم.

آن‌ها مي‌توانند به‌جاي ما بگويندكه از چه‌چيزهايي لذت مي‌بريم. در دنياي مجازي مثل اين است كه در يك استخر پر از برچسب شنا كنيم. البته آن‌ها كار ما را آسان كرده‌اند. كمپاني‌هاي بزرگ در حال رقابت توليد و طراحي اين برچسب‌ها هستند. جالب است كه ژاپني‌ها و تايلندي‌ها در مشرق‌زمين، بيش‌ترين برچسب‌هاي بامزه را خلق كرده‌اند. دنياي ما حالا آميخته با فضاهاي مجازي است و البته ايراني‌ها هم در اين زمينه بي‌كار ننشسته‌اند.

برچسب‌هاي ايراني‌ هم توليد مي‌شوند.گاهي به جاي طراحي، از  عكس‌هايي از بچه‌ها و آدم‌هاي معروف با يك تكيه‌كلام فارسي خنده‌دار برچسب ساخته‌اند و گاهي با طراحي. برچسب‌ها تاريخچه‌ي بسيار قديمي‌دارند. اكثر برچسب‌ها با طراحي‌هاي متنوع و قوي ساخته مي‌شوند. يكي از طراحان ژاپني، طراح برچسب‌هاي «اسمايلي» (smiley) براي سايت‌هاي اجتماعي، مي‌گويد:
«برچسب‌هايي كه آسيايي‌ها طراحي مي‌كنند، حالت‌هاي كودكانه و چشم‌هاي درشت و با فاصله دارند. اين حالت،‌ آن‌ها را شيرين مي‌كند و بسيار مورد علاقه‌ي كاربران قرار مي‌گيرند.»

«جارد نيكسون»، يكي از طراحان برچسب‌هاي سايت‌هاي اجتماعي، نوعي استيكرهاي اسكلتي را طراحي كرده است. او  مي‌گويد: «استيكرهاي سياه من براي تغيير قيافه و نشان‌دادن حالت‌هاي روحي، دچار مشكلاتي بوده‌اند. چون اسكلت‌ها فك پايين ندارند و حالت چهره‌ي اين اسكلت‌ها غم‌ و شادي را به‌درستي نشان نمي‌دهند. من براي نشان‌دادن حالت‌ها از نشانه‌ها، رنگ‌ها و اشياي محيطي استفاده كرده‌ام.»

 به هر حال طراحي‌ برچسب‌ها يك جريان پر‌رقابت و جذاب است. كاربران گاهي براي خريد اين برچسب‌ها هم دست و پا مي‌زنند. البته برچسب‌هاي رايگان، فوراً دانلود مي‌شوند و استفاده‌ از برچسب‌هاي تكراري، كمي بي‌كلاسي است!

نرم‌افزار وايبر، بيش‌ترين برچسب‌هاي متنوع را دارد و شاید اين برچسب‌ها، بیش‌ترین نقش را در محبوبیت این مسنجر در قیاس با رقبا داشته‌اند. در اين برنامه، «ويولِت» (Violet، دخترکی با موهای بنفش) و «لِگ‌كَت» (Legcat ، گربه‌ای که شبیه شخصیت «گارفیلد» است) بسيار مورد توجه قرار گرفته‌اند. حالا اين مسنجر، بازي‌هايي را هم طراحي كرده‌ كه شخصيت‌هاي آن، شخصيت‌هاي همين برچسب‌ها هستند.

كلاً روزگار جالبي است. ما پشت برچسب‌ها قايم مي‌شويم تا آن‌ها به ديگران پيام دل ما را بدهند.

کد خبر 290016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha