یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: امسال روزهای تابستان پر از خورشید است؛ روزهایی بلندتر از شب یلدا، روزهایی که از قبل از ساعت شش بامداد با طلوع خورشید آغاز می‌شوند و تا ۲۰ و ۴۵ دقیقه ادامه دارد. در این‌روزهای پرنور، چشم ها نیاز به تاریکی دارند!

چشم‌ها نیاز به تاریکی دارند

همان‌طور که پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید پوست را می‌سوزانند،  می‌توانند به چشم، به‌خصوص به افراد کم‌سن آسیب برسانند.

پرتو‌های مضر خورشید دو پرتو‌ مادون قرمز و ماورای بنفش هستند كه البته ماورای بنفش مضرتر است. البته علاوه بر این دو پرتو، میزان روشنایی هم مهم است، چیزی كه اصلاً به آن توجه نمی‌كنیم. مثلاً زمانی كه ناگهان از منزل خارج می‌شویم چشم‌ها یك‌دفعه با نوری حدود هزار برابر بیش‌تر از نور قبلی روبه‌رو می‌شود كه آسیب آن غیرقابل جبران است.

* * *

این روزهای گرم ممكن است به سرزمین‌های گرم‌سیر یا كنار دریا سفر كنید؛ یادتان باشد كه آن‌جا چشم‌ها به مراقبت بیش‌تری نیاز دارند. دكتر فاطمه نادری، چشم‌پزشك می‌گوید: «بعد از این‌که پرتو ماورای بنفش به چشم می‌تابد، ابتدا به قرنیه برخورد می‌كند و قرنیه مقداری از آن را جذب می‌كند. سپس به عدسی چشم برخورد می‌کند. در این قسمت مقدار بسیار زیادی از پرتو جذب شده و تنها مقدار بسیار کمی از آن وارد قسمت داخلی چشم می‌شود و به شبکیه می‌رسد که در هر‌کدام از این سه قسمت مشکل ایجاد می‌كند. مشکل اصلی این است که تابش بیش از حد پرتو ماورای بنفش، به‌خصوص وقتی که چشم به‌طور مستقیم در معرض برف و دریا قرار می‌گیرد، موجب التهاب و زخم‌های نقطه‌ای در قرنیه و سبب کاهش شدید، ولی موقت بینایی، درد و ریزش اشک زیاد می‌شود و در حالت شدیدتر شبیه وقتی است كه جوشکاری، بدون داشتن حفاظ انجام شود. در چنین شرایطی باید به پزشک مراجعه کنیم و اگر پزشک در دسترس نبود بستن چشم‌ها و مصرف مسکن یا خوابیدن می‌تواند به بهبود سریع چشم‌ها كمك كند.»

* * *

به گفته‌ی این چشم‌پزشك کودکان و نوجوانان نسبت به  آسیب‌های چشمی ناشی از نور خورشید حساس‌ترند، زیرا عدسی‌های چشم‌های آن‌ها نسبت به بزرگ‌سالان شفافیت بیش‌تری دارد، در نتیجه نور زیان‌بار بیش‌تری به شبکیه‌ی چشم آن‌ها می‌رسد.

* * *

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پزشکی شفا، هر زمانی که چشم‌هایتان در معرض پرتوهای ماورای‌ بنفش نور خورشید قرار می‌گیرد، حتی در روزهای ابری و در ماه‌های زمستان از عینک‌های محافظ استفاده کنید. به‌خصوص كودكان و نوجوانان نیاز دارند كه در برابر خورشید بیش‌تر از چشم‌هایشان مراقبت كنند، آن‌ها در تابستان تعطیل هستند و ممكن است مدت بیش‌تری را نسبت به بزرگسالان زیر آفتاب بگذرانند.

علاوه بر این با روش ساده‌، بی‌خطر و ارزانی مثل گذاشتن كلاه‌ لبه‌دار می‌توان از چشم‌ها مواظبت كرد. 

* * *

مراقب یووی‌مترهای تقلبی باشید

آن ساك‌های پر از عینك

توی پیاده رو بساطی‌ها عینک آفتابی می‌فروشند، دوره‌گردها هم هستند. آن‌ها ساک‌هایی روی کوله دارند و در خیابان و پیاده‌رو به ما عینک تعارف می‌کنند؛ عینک که این‌روزها مهم‌ترین نیاز چشم‌های ماست. دوره‌گردها دستگاه ندارند، اما خیلی از دستفروش‌ها دستگاه‌های یووی‌متر، دارند و با آن به ما نشان می‌دهند عینکی که می‌خریم چه‌قدر خوب است! و می‌تواند اشعه‌ی یووی را كنترل كند و.... اما می‌دانستید که دستگاه یووی‌متر تقلبی هم داریم؟ دستگاه‌های یووی‌متر ساخت چین. پس هرگز از دست‌فروشان عینک آفتابی فله‌ای نخرید. چون ضررهای عینک غیر استاندارد خیلی بیش‌تر از منافع آن است. این عینک‌ها ضد‌اشعه نیستند و موجب ضعیف‌شدن چشم‌ها و خستگی آن‌ها می‌شوند. چشم، عضو حساس و مهمی در بدن است و بهتر است بدانید در صورت تخریب سلول‌های عدسی چشم، این سلول‌ها به‌هیچ‌وجه مجدداً ساخته و جایگزین نمی‌شوند.

پس اگر در پیاده‌رو كسی ساكی روی شانه‌اش بود و عینك‌های مارك‌دار می‌فروخت و اتفاقاً عینك‌هایش هم خیلی شبیه همان مارك‌های معروف عینك بود كه در خیابان جردن دیده‌ای، شك نكن، شاید هم تقلبی نباشند اما شك نكن و از كنار او رد شو.

اگر هم دیدی كسی در  پیاده‌رو بساط عینك‌فروشی پهن كرده و تو احتیاج به عینك آفتابی داشتی، او هم دستگاه یووی‌متر داشت و.... دیگر خودت می‌دانی و سرنوشت چشم‌هایت.

* * *

راهی برای شناختن تقلبی‌ها

حالا چه عینکی بخریم؟

موقع خرید عینك آفتابی باید به كیفیت آن توجه كنیم و بدانیم عینکی مناسب است كه  ۹۹درصد از پرتوهای ماورای‌ بنفش آ(A) و بی(B) و ۷۵ تا ۹۰ درصد نور مرئی را جذب کند.

اطمینان پیدا كنیم که عدسی‌های عینک آفتابی از لحاظ رنگ با هم تطبیق می‌کنند و اعوجاج ندارند.

عینک آفتابی با عدسی‌های به رنگ خاکستری بخریم. این عینک‌ها بدون تغییردادن رنگ اشیا شدت نور را کاهش می‌‌دهند و طبیعی‌‌ترین دید ممکن را فراهم می‌کنند. عدسی باید قابلیت جذب نورهای مضر خورشید را داشته باشد این امر با برچسب تقلبی مثلاً یووی ۴۰۰ (400 UV) امتحان نمی‌شود، بلكه باید با دستگاه مطمئن تست شود.

قبلاً عینک‌های خوب طلق تیره‌تری داشت، هنوز هم اولین و بهترین راه تشخیص اصل‌بودن، تیره‌بودن عدسی عینك آفتابی است، اما امروزه عینک‌های پلاریزه‌ی روشنی هم ساخته می‌شوند که کاملاً استاندارد و قابل‌ قبول هستند. جنس عدسی عینک‌های تقلبی پلی‌کربنات است که به آسانی خراش برمی‌دارند و این شیارها موجب شکست نور می‌شوند و به چشم آسیب می‌رسانند.

راه دیگر شناخت تقلبی‌بودن عینک آفتابی این است که اگر عدسی آن را روی عدسی عینک فتوکروم (فرومتیک) قرار دهیم و آن دو را به مدت یك دقیقه زیر نور خورشید قرار دهیم، عینک فرومتیک تغییر رنگ می‌دهد و تیره می‌شود و این نشانه‌ی تقلبی‌بودن عینک آفتابی است. عینک‌های چینی معمولاً تقلبی و عینک‌های ایتالیایی بهترین عینک‌های موجود در بازار هستند و قیمت عینک آفتابی خوب بین ۱۴ تا ۸۰۰هزار تومان در نوسان است.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۰

کد خبر 265449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha