اصغر بادپر: ما به شادی نیاز داریم. برای همین است که مردم برای یک بازی خوب تیم ملی فوتبال که منجر به باخت هم شده، به شادی‌های دسته جمعی می‌پردازند.

شادی برای آرامش

شاید بشود گفت كه این رفتار، نشانه‌ی کم‌بودن فرصت ابراز شادی دسته‌جمعی در کشور است. یکی از فواید ابراز شادی‌های دسته‌جمعی، انتقال احساسات شادی‌آور به دیگران است.

در این روزهای گرم تابستان، راه شادبودن را خودمان می‌توانیم پیدا کنیم. احساس شادی، میزان هورمون اندروفین و... را در بدن افزایش می‌دهد. افزاش میزان این هورمون‌ها در بدن، به خوشی و آرامش ما می‌انجامد و تولید هورمون اضطراب را کاهش می‌دهد.

عوامل گوناگونی در ایجاد یا افزایش حس شادی مؤثرند كه از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره كرد: بلند خندیدن، خوب خوابیدن، نه گفتن به برخی فعالیت‌ها، منظم‌بودن، باغبانی‌کردن، شکرگزار نعمت‌های خداوند بودن، به دیگران کمک‌کردن، زمانی را برای تنهایی شخصی داشتن، پناه‌بردن به مکان‌های آرام و بالأخره بوییدن گیاهان. چندی پیش نتایج یک تحقیق نشان داد میزان اضطراب افرادی که در معرض بوی گیاه رزماری قرار گرفته بودند، درحد قابل توجهی كاهش یافته است، این افراد، آگاهی‌شان بیش‌تر شد و سریع‌تر هم به حل مسایل ریاضی می‌پرداختند. از طرفی بوییدن گیاه اسطوخودوس هم باعث افزایش دسته‌ای از امواج مغزی می‌شود که آرامش را در بدن تقویت می‌کنند.

* * *

اندروفین را بالا ببر!

ما از درون باید مثبت باشیم، منفی‌ها دیگر باید بیرون بروند. درست مثل واردشدن به یک اتاق تاریک می‌ماند؛ شما سر تاریکی داد نمی‌زنید و نمی‌گویید که باید از آن‌جا بیرون برود. شما آن را نادیده می‌گیرید چون می‌دانید که خیلی ساده کلید برق را می‌زنید و همان موقع نور وارد خواهد شد. وقتی نور باشد، تاریکی اتوماتیک‌وار ناپدید می‌شود.

وقتی شاد هستید، بدن شما اندورفین و سایر مواد شیمیایی لازم برای ترمیم و التیام‌یافتن بدن، ترشح خواهد کرد. امروزه ثابت شده است که وقتی ترس و تردید از بین برود، بدن فرصت بهتری برای بهبودی پیدا می‌كند.
آدم‌ها دوست دارند حس خوبی داشته باشند، به همین دلیل دوست دارند همیشه دور و اطراف شما باشند. اگر بخواهید افراد منفی را از اطرافتان دور کنید و افراد مثبت را به سمت خود بکشانید، این روش خوبی است. شما سطح اندورفین را در بدن آن‌ها بالا می‌برید و انرژی مثبتشان را زیاد می‌کنید و دقیقاً عین همین انرژی مثبت، به سمت خودتان برمی‌گردد. وقتی شادیم به‌طور طبیعی خوبی‌های بیش‌تری در اطرافمان و دیگران می‌بینیم.

* * *

غذاهای شاد

افرادی که خوب غذا می‌خورند، در میان شادترین افراد کره‌ی زمین جای می‌گیرند. با خلق و خوی خوب غذا بخورید. هنگامی که در حال خوردن غذا هستید، مواد موجود در مواد غذایی جذب جریان خون شما می‌شوند در این میان بخشی از مواد غذایی تأثیر شادی‌بخش بیش‌تری دارند.
همه‌ی انواع ماهی‌ها، حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا۳ هستند. ماهی سطح سروتونین را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود آدم احساس فوق العاده‌ای داشته باشد. سطوح بالای سروتونین، خلق‌وخو را بهبود داده و به خوب خوابیدن شما کمک می‌کند؛ اما سطوح پایین آن، باعث احساس افسردگی می‌شود.

جو دو سر، هم از جمله غذاهای نشاط‌انگیز است. این غذا باید آرام پخته شود. با مصرف این ماده‌ی غذایی، قدرت تحمل شما زیاد شده و در صبح احساس نشاط خواهید کرد. جو دو سر، متابولیسم بدن را به‌طرز فوق‌العاده‌ای افزایش می‌دهد. افزایش متابولیسم یعنی خداحافظ افسردگی. این ماده‌ی غذایی، حاوی ویتامین ب و مواد معدنی مهمی چون آهن و روی است. این مواد معدنی به سالم ماندن سیستم عصبی بسیار کمک می‌کند.
توت‌ها  هم حاوی میزان بالایی آنتی‌اکسیدان هستند. آن‌ها نه تنها شادی را نصیب شکم شما می‌كند، بلکه ذهن و مغز و روح شما را نیز خوشحال خواهند کرد.

آب، ماده‌ای حیاتی برای مغز است، زیرا این مغز است که خلق و خو را تنظیم می کند. تا جایی که می‌توانید از نوشیدنی‌های شیرین دوری کنید و به جای آن آب خود را با چند قطره آب لیموترش بنوشید. تأثیرش را پس از نوشیدن درک خواهید کرد.

در میان مغزها گردو، غنی‌ترین منبع امگا۳ است، که برای سلامت روح و جسم بسیار مفید است. گردو، هم‌چنین، منبع غنی روی است که برای سلامتی عاطفی و ذهنی، حیاتی است.

* * *

خُلق و خوی خود را عوض کن!

تغذیه و خلق و خو رابطه ای انکار نشدنی با هم دارند. تقریباً همه‌ی کسانی که به دلایل مختلف مثل نوع شغل نمی‌توانند در ساعت مناسب، مواد خوراکی لازم را به بدنشان برسانند، زودتر از بقیه از کوره در می روند و عصبی می‌شوند. برای مثال رفتار اول صبح دوستانی را که بدون خوردن صبحانه به مدرسه می‌آیند مقایسه کنید با آن‌ها که صبحانه‌ی کامل میل کرده‌اند. خوردن به‌موقع و درست غذا می‌تواند روی خلق‌ و خوی افراد اثر بگذارد، از سوی دیگر آن‌چه بدن از غذا دریافت می‌کند هم، در این ماجرا نقش دارد.

مثلاً اگر چربی غذا زیاد باشد، حالت خمودگی و خستگی را القا می‌کند، ولی حذف کامل روغن از غذا هم کار درستی نیست. چربی‌ها به چربی خوب و بد تقسیم می‌شوند. كارشناسان در توصیه‌های خود می‌گویند كه خوب است ۲۵ تا ۳۰ درصد از کل کالری دریافتی روزانه‌ی ما (که البته با توجه به شرایط، کم و زیاد می‌شود) از چربی‌های خوب مانند روغن زیتون و روغن مغزدانه‌ها تأمین شود.

در مصرف گوشت هم باید اعتدال را راعایت کرد. هفته‌نامه‌ی سلامت در گزارشی آورده كه معمولاً  کسانی که روحیه تخاصمی دارند، میل بیش‌تری به مصرف غذاهای گوشتی دارند. پس برای آن‌که خوی خشن پیدا نکنید، در مصرف گوشت زیاده روی نکنید.

در هرحال برای شاد بودن باید درست و به اندازه، نیازهای بدن را تأمین کرد. مثلاً غذاهایی که کربوهیدرات ساده‌ی بالایی دارند، می‌توانند در کوتاه‌مدت هم اثر خوبی داشته باشند هم بد، که البته توضیح آن کمی پیچیده است. برای مثال مصرف شکلات  سبب رهاشدن اندروفین می شود و شادی‌بخش است، اما این حالت گذراست و یا مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها مثل انواع  پاستاهاکه قند بالایی دارند، باعث ایجاد تغییراتی در سطح میانجی‌های عصبی بدن می‌شود که در نهایت، حالت خستگی، خمودگی و خواب‌آلودگی در بدن ایجاد می‌کند.

کد خبر 268184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان