همشهری آنلاین: استفان هاوکینگ، فیزیکدان بریتانیایی که نبوغ بالا و ناتوانی جسمانی‌اش در کنار یکدیگر شهرتی جهانی را برایش به ارمغان آورده‌است، راز موفقیت تیم ملی انگلستان در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ را اعلام کرده‌است.

هاوکینگ

براساس گزارش گاردین، هاوکینگ پیراهن‌های قرمز، ارتفاع کم و چینش 3-3-4 را عوامل موفقیت بازیکنان تیم ملی انگلستان در برزیل می‌داند. وی به درخواست شرکتی به‌نام پدی پاور، چندین ماه را به بررسی عملکرد تیم ملی انگلستان در جام‌های جهانی پرداخته و نتایج جالب توجهی به دست آورد. به گفته سخنگوی این شرکت، انتظار نمی‌رفت هاوکینگ با انجام این کار موافقت کند، اما موافقت وی و انجام این محاسبات توسط هاوکینگ همه را شگفت‌زده کرد.

به نظر می‌آید هاوکینگ با انجام این کار تلاش دارد نشان دهد فیزیک نظری نسبت به پل،‌هشت‌پای مشهوری که براساس عادات غذایی‌اش تمامی برندگان رقابت‌های جام‌جهانی 2010 را پیش‌بینی کرد و 3 ماه پس از پایان رقابت‌ها جانش را از دست داد، در پیش‌بینی نتایج جام‌جهانی کارایی بیشتری دارد.

هاوکینگ که فرمول خود برای موفقیت تیم ملی انگلستان در رقابت‌های جام‌جهانی برزیل را در هتل سووی در لندن ارائه کرد، در آغاز سخنانش گفت: از ابتدای تمدن تاکنون،‌انسان از دیدن رویداد‌های غیرقابل توضیح و غیرمرتبط به یکدیگر راضی نبوده‌ و همواره در جستجوی یافتن ترتیب و ارتباطی نهفته در جهان بوده‌است. جام جهانی فوتبال نیز از این روند مستثنا نیست.

وی برای به‌دست آوردن بهترین شرایط و عوامل برای تیم ملی انگلستان، 45 بازی جام‌جهانی این تیم را از سال 1966 به بعد بررسی کرده و 204 پنالتی که در این بازی‌ها رد‌و بدل شده و بزرگترین نقطه ضعف انگلستان به‌شمار می‌رود را نیز مورد بررسی قرار داد.

هاوکینگ عواملی که بر عملکرد انگلیسی‌ها تاثیرگذار هستند را در پنج بخش دسته‌بندی کرد: محیط، روانشناسی، فیزیولوژی، سیاست و تاکتیک.

به گفته وی انگلیسی‌ها زمانی که در ورزشگاه‌هایی در ارتفاع کمتر از 500 متر بالای سطح دریا بازی می‌کنند، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. همچنین درجه هوا نیز در این امر تاثیرگذار است و افزایش پنج درجه‌ای هوا میزان موفقیت انگلیسی‌ها را به نیم می‌رساند.

هاوکینگ با انجام تحقیقاتش به دو پرسش مهم پاسخ داده‌است: ایده‌آل‌ترین شرایط برای موفقیت تیم انگلستان چیست؟ چطور باید انگلیسی‌ها در ضربات پنالتی امتیاز بگیرند؟

هاوکینگ می‌گوید برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها از تکنیکی به‌نام مدل سازی رگرسیون لجستیک کلی استفاده کرده‌است. براساس محاسبات وی،‌ زمانی که بازیکنان لباس سرخ‌رنگ تیم خود را به تن دارند به موفقیت بیشتری دست‌یافته‌اند. همچنین ترکیب 3-3-4 برای این تیم نتایج خوبی در پی داشته‌است. داور اروپایی، نزدیک بودن به کشور، آب‌و‌هوای معتدل و نزدیک بودن ساعت آغاز بازی به ساعت 3 از دیگر عوامل مهم در موفقیت این تیم به‌شمار می‌روند.

هاوکینگ همچنین می‌گوید براساس محاسباتش بازیکنان در زمان زدن ضربات پنالتی باید گوشه‌های بالای دروازه را نشانه بگیرند. استفاده از مهاجمان نیز می‌تواند در موفقیت بیشتر ضربات پنالتی اثرگذار باشد اما چپ‌پا یا راست‌پا بودن بازیکن اثری در نتیجه ضربات نخواهد داشت.

کد خبر 261078
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز