یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بررسی فیزیکی توپ ویژه رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نشان می‌دهد این توپ، برخلاف توپ دوره پیشین که مسیر حرکتش غیر قابل پیش‌بینی بود، در مسیری ثابت و دقیق حرکت می‌کند.

براساس گزارش ديسكاوري، توپ‌هاي فوتبال معمولي از 32 تكه پنج‌ ضلعي و 6 ضلعي تشكيل شده‌است، اما برازوكا،‌ توپ ويژه جام‌جهاني 2014 برزيل كه محصول شركت آديداس است، تنها از 6 تكه تشكيل شده، تركيبي كه بر اساس تحقيقي جديد، ميزان مقاومت اين توپ را نسبت به ديگر انواع موجود در بازار افزايش مي‌دهد.

توپ‌هاي فوتبال سنتي با تكه‌هاي كندويي شكلش به نماد فوتبال تبديل شده‌اند. با‌اين وجود توليد‌كنندگان توپ‌هاي فوتبال در سال‌هاي اخير در تركيب و طراحي آن تغييراتي ايجاد كرده‌اند. براي مثال توپ جام قهرماني اروپا در سال 2008 از 14 تيكه برخوردار بود. جابولاني كه در دور پيشين رقابت‌هاي جام‌جهاني استفاده شد تنها هشت تكه داشت و به شدت مورد انتقاد بازيكنان تيم‌هاي مختلف قرار گرفت، زيرا به گفته آنها مسير حركت اين توپ پس از وارد آمدن ضربه غيرقابل پيش‌بيني بود.

محققان دانشگاه تي‌سوكوبا در ژاپن در تحقيق خود به تحليل و بررسي فيزيك پنج نوع توپ مختلف با استفاده از تونل هاي باد و روبات‌هاي شوت‌زن پرداختند كه برازوكا، جابولاني و توپ فوتبال 32 تكه معمولي و توپ 32 تكه آديداس از جمله توپ‌هاي مورد آزمايش بودند.

آزمايش‌ در تونل باد نتايج متفاوتي از شدت كشش هوا يا مقاومت هوا، نيرويي كه توپ را شناور نگه‌مي‌دارد را در توپ‌هاي مختلف نشان داد. با درنظر گرفتن اين تفاوت‌ها، محققان حركت توپ‌ها را كه توسط چند روبات به صورت همزمان به آنها ضربه زده شده‌بود،‌مورد بررسي قرار دادند. روبات‌ها توپ‌ها را به سوي دروازه‌اي در فاصله 25 متري شوت مي‌كردند و محققان ميزان مداومت برخورد توپ‌ها به نقطه‌اي مشابه را تحت نظر گرفتند.

نتايج بررسي‌ها نشان داد برازوكا نسبت به ديگر توپ‌ها از مسير حركتي ثابت‌تري برخوردار است و پس از آن توپ‌هاي 32 تكه معمولي فوتبال از پايدارترين مسير حركتي برخوردارند. محققان در تاييد اعتراضات فوتباليست‌هاي دور پيش جام جهاني، اعلام كردند ناپايدارترين و غيرقابل پيش‌بيني‌ترين مسير حركت به جابولاني اختصاص دارد.

به گفته محققان توپ 32 تكه آديداس كه كافوسا نام دارد در مسير حركتش به صورت افقي و جابولاني به صورت عمودي دچار نوسان شديد حركتي هستند. دانشمندان همچنين توانستند تست توپ‌ها در تونل باد و عملكرد آنها در ضربه آزاد را به هم ربط دهند. براساس اين تحقيق مواد سازنده، سختي سطح توپ، تقارن و چسبي كه در سرهم‌بندي توپ مورد استفاده قرار مي‌گيرد نيز بر مسير حركت توپ‌ها تاثيرگذار است.

کد خبر 261181

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha