شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: انگلیسی‌ها به‌شدت نگران اثر جریان هوای گرم ناشی از پدیده ال‌نینو بر عملکرد تیم ملی فوتبال خود در رقابت‌های جام جهانی برزیل هستند.

انگلستان

براساس گزارش BBC، تلاش انگلیسی‌ها برای درخشیدن در رقابت‌های جام جهانی برزیل ممکن است به دلیل بروز پدیده‌ای آب‌و‌هوایی ناکام بماند. دانشمندان آب‌و‌هوایی دانشگاه ریدینگز می‌گویند 60 درصد احتمال دارد پدیده ال‌نینو شرایط آب‌و‌هوایی برزیل را تحت تاثیر خود قرار دهد.

به گفته این دانشمندان این سیستم پیچیده اقلیمی می‌تواند در ماه‌های ژوئن و جولای منجر به ایجاد آب‌و‌هوایی بسیار خشک و گرم شود، شرایط هوایی که انگلیسی‌ها برای کنار آمدن با آن به شدت مشکل دارند.

ال‌نینو بخشی از چرخه‌ای است که هر دو تا پنج سال رخ داده و افزایش درجه حرارت سطح آب دریا در بخش‌های مرکزی و شرقی اقیانوس آرام از ویژگی‌های آن به‌شمار می‌رود، اما تمامی جهان عوارض بروز این سیستم را احساس خواهند کرد.

ال‌نینو می‌تواند موجب بروز خشکسالی و گرمای شدید در بخشی از جهان و وقوع سیل در بخش‌های دیگر شده و در برخی از مناطق کشاورزی به محصولات خسارات شدیدی وارد آورد. برای مثال ال‌نینو  به دلیل افزایش حرارت آب دریاها بر صنعت ماهیگیری کشور پرو به شدت اثر می‌گذارد.

دانشمندان معتقدند ال‌نینو برای بازیکنانی که به آب‌و‌هوای خنک و مرطوب انگلستان عادت دارند، چندان خوشایند نخواهد بود. امید ایرلندی‌ها نیز به همین‌شکل در جام‌جهانی 1994 به‌واسطه حرارت شدید مکزیک از بین رفت.

احتمال اینکه وضعیت آب‌و‌هوایی بر اولین بازی انگلستان با ایتالیا تاثیر بگذارد بسیار کم است زیرا این رقابت در منطقه‌ای مرطوب در مانائوس برگزار می‌شود. اما دو رقابت دیگر انگلستان در سائو‌پائولو و بلو هوریزونته خواهد بود که انگلیسی‌ها امیدوارند شدت گرمای هوا معمول این مناطق منجر به محدود کردن عملکرد بازیکنان تیم ملی انگلستان نشود. حال محققان می‌گویند ال‌نینو موجب افزایش بیش از پیش درجه حرارت نیز خواهد شد، لایه ابری این مناطق کاسته شده و نور خورشید با شدت بیشتری خواهد تابید.

براساس تخمین دانشمندان تحت تاثیر ال‌نینو، میانگین درجه حرارت در منطقه ریو یک درجه افزایش پیدا خواهد کرد که این افزایش یک درجه‌ای در ماه،‌ برابر افزایش افزایش دو درجه‌ای آن در نیمی از یک روز از ماه و افزایش سه درجه‌ای در یک سوم از روز خواهد بود. این پیش‌بینی‌های ناخوشایند براساس رصد‌های سیستم‌های آب‌و‌هوایی شناور اقیانوسی انجام گرفته‌اند که می‌توانند درجه حرارت آب اقیانوس را ردیابی کرده و به دانشمندان در تخمین شرایط آب‌و‌هوایی آینده اقیانوس کمک کنند.

باوجود پیش‌بینی‌های جدید درباره وقوع ال‌نینو در ماه‌های ژوئن و جولای، تیم ملی انگلستان هنوز هم می‌تواند امیدوار باشد زیرا پیش‌بینی‌های مشابه در سال 2012 درباره احتمال 75 درصدی وقوع ال‌نینو درست از آب درنیامد و ال‌نینو در آن سال رخ نداد.

کد خبر 258989
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز