همشهری آنلاین: جام جهانی یکی از مجلل‌ترین و پرخرج‌ترین رویداد‌های ورزشی فوتبال جهان به‌شمار می‌رود،‌ شاید به همین دلیل خیلی‌ها تصور می‌کنند تجهیزات مورد استفاده در این رقابت‌ها،‌که توپ یکی از اصلی‌ترین آنها است، باید در کارخانه‌ای بزرگ و مشهور و با استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها و دستگاه‌های پیچیده تولید شوند.

براساس گزارش رویترز، اما درمورد جام جهانی برزیل این تصور کلی صادق نیست، زیرا توپ‌های این رقابت‌ها در کشوری تولید می‌شوند که تا برزیل فاصله بسیار زیادی دارد، و در کارخانه‌ای که شاید به بزرگی توقع عموم از کارخانه سازنده توپ جام‌جهانی برزیل 2014 نباشد.

خاواجا اختر مالک کارخانه توپ‌سازی در استان پنجاب پاکستان است که از سال 2006 رویای ساخت توپ‌های بزرگترین رقابت فوتبال جهان را در سر می‌پروراند. سال گذشته وی موفق شد این رویا را به واقعیت تبدیل کند و اکنون تا تکمیل رویایش تنها سی و چند روز زمان دارد.

این کارخانه تاکنون توپ‌های رقابت‌های بوندس‌لیگای آلمان، لیگ فوتبال فرانسه و لیگ قهرمانی فرانسه را ساخته‌است، اما تاکنون قراردادی برای ساخت توپ‌های جام‌جهانی نداشته‌است. اختر زمانی که شنید کارخانه چینی نمی‌تواند با شرایط قرارداد شرکت آدیداس برای تولید توپ‌های جام‌جهانی کنار بیاید، به سرعت مقامات آدیداس را به پاکستان دعوت کرد و قرارداد را از آن خود ساخت.

کارخانه اختر در طول 40 سال گذشته توانسته تعداد کارمندان خود را از 50 نفر به هزار و چهارصد نفر افزایش دهد که برخلاف انتظار، یک چهارم از آنها زن هستند.

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۴