مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: استفان هاوکینگ، فیزیکدان مشهور انگلیسی در کتابی جدید نسبت به ناپایداری ذرات بوزون هیگز ابراز نگرانی کرده و می‌گوید نگران است ناپایداری این ذرات منجر به وقوع فروپاشی خلاء فاجعه‌باری شود.

هاوکینگ

براساس گزارش Cnet، استفان هاوكينگ به‌تازگي به يكي از بدبين‌ترين دانشمندان و فيزيكدانان جهان تبديل شده‌است، كمي پيش درباره برقراري ارتباط با بيگانگان فضايي هشدار داد كه به گفته او مي‌تواند براي بشر ويرانگر باشد، سپس نسبت به هوش مصنوعي و عوارض غيرقابل‌جبرانش اظهارنظر كرد و اكنون نيز در كتابي جديد نسبت به خطري صحبت كرده كه نه‌تنها زمين، بلكه كل جهان را تهديد به نابودي مي‌كند.

نگراني هاوكينگ ذراتي هستند كه به تازگي وجود آنها به اثبات رسيده است. ذرات بوزون هيگز كه طي آزمايشي در برخورد‌دهنده بزرگ هادرون كشف شدند، اصلي‌ترين عوامل توضيح‌دهنده ايجاد جرم در جهان هستي به‌شمار مي‌روند.

با اين همه هاوكينگ در كتاب جديدي كه Starmus نام داشته و مجموعه‌اي از سخنراني‌هاي دانشمندان و اخترشناسان به شمار مي‌رود، نسبت به ناپايدار شدن بوزون هيگز ابراز نگراني كرده‌است.

در اين كتاب هاوكينگ نوشته‌است: ذرات هيگز از قدرت نگران‌كننده‌اي برخوردارند كه مي‌توانند با انرژي برابر 100 ميليارد گيگاالكترون‌ولت به سطح ناپايداري برسند.

چنين ناپايداري مي‌تواند به فروپاشي خلاء فاجعه‌باري تبديل شود، به بياني ديگر حبابي از خلاء در سرتاسر جهان با سرعت نور بسط مي‌يابد. به گفته هاوكينگ اين رويداد هر زماني ممكن است رخ دهد و انسان از وقوع آن بي‌خبر است. با اين‌همه هاوكينگ مي‌گويد شتاب‌دهنده ذره‌اي كه بتواند به چنين انرژي دست‌پيدا كند، بزرگتر از زمين است و ساخت آن امكان‌پذير نيست.
درحقيقت نگراني هاوكينگ تنها به صورت نظري امكان‌پذير‌ است اما از نظر عملي احتمال وقوع آن بسيار بسيار كم است.

کد خبر 271269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha