مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آینده با سرعتی بالا درحال تبدیل شدن به گذشته و پیوستن به تاریخ است، رویاهای گذشته انسان، از قبیل سفر به ماه و تلفن‌های تصویری به حقیقت تبدیل شده‌اند، اما ایده‌ای مانند دورنوردی یا تله‌پورت هنوز مانند دیگر ایده‌ها به موفقیت دست نیافته‌است.

تله‌پورت

براساس گزارش تايم، فرضيه تجزيه بدن انسان به ريزترين اجزاي سازنده‌اش و تاباندن اين اجزا در فضا و انتقال آن به نقطه‌اي ديگر و سرهم‌بندي دوباره اجزا در آن نقطه تعيين شده بسيار هيجان‌انگيز به‌نظر مي‌آيد و در عين حال غير‌ممكن.

اما دورنوردي يا تله‌پورت اطلاعات موضوعي متفاوت است كه محققان دانشگاه دلف هلند در پروژه‌اي جديد عملي بودن آن را نشان داده‌اند. آنچه فيزيكدانان هلندي انجام داده‌اند، شامل نظريه درگيري كوانتومي است، پديده‌اي كه اينشتين آن را عملي ترسناك از فاصله دور توصيف كرد.

ذرات درگير جفت‌هاي فيزيكي غيرفعالي هستند كه اگر از يكديگر جدا شوند، ايجاد تغيير در يكي از آنها در ديگري نيز همان تغيير را ايجاد مي‌كند،‌البته درصورتي كه نظريه كوانتوم درست باشد اين تعامل در فواصلي نامحدود و به صورت مداوم ادامه خواهد داشت. اين به آن معنا است كه شدت چرخش و جهت يكي از ذرات نشان‌دهنده سرعت و جهت حركت همزمان جفت ذره در سوي ديگر جهان است.

دانشمندان هلندي با انجام آزمايشي اصول اين نظريه را اثبات كرده‌اند. در اين آزمايش فيزيكدانان الكترون‌هاي يك جفت الكتروني درگير را درون دو الماس به‌دام انداختند و در فاصله 10 متري از يكديگر قرار دادند. سپس با ايجاد تغيير در سرعت چرخش الكترون‌ها شاهد بروز تغيير در الكترون ديگر بودند. آزمايشي كه در سال 2009 نيز توسط دانشمندان دانشگاه مريلند انجام گرفت اما در آن آزمايش از هر 100 بار، يكبار تغيير الكترون‌ها موجب تغيير در جفت آنها مي‌شد. اما آزمايش جديد از موفقيتي 100 درصدي برخوردار بوده است.

فيزيكدانان هلندي در مرحله بعد قصد دارند فاصله آزمايش درگيري الكترون‌ها را به يك كيلومتر برسانند. سرعت چرخش يك ذره كوانتومي همان اطلاعات در نظر گرفته مي‌شود كه برخلاف اطلاعات رايج كامپيوتري كه تنها از دو ارزش 0 و 1 برخوردارند، كوبيت‌ها يا بيت‌هاي كوانتومي از ارقام نامحدودي برخوردارند.  رايانه‌هايي كه براساس نظريه درگيري ذرات كوانتومي ساخته شوند نيز از قابليت تله‌پورت كردن اطلاعات برخوردار خواهند بود، طرحي كه هنوز در سطح رويا و تخيل و چند فيلم علمي باقي مانده‌است.

کد خبر 261288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha