مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان از گذشته نسبت به این موضوع که سرعت نور در حین عبور از میان موادی خاص مانند آب و شیشه کاهش نامحسوسی پیدا می‌کند، آگاهی داشته‌اند، اما هرگز نتوانسته بودند سرعت کلی آن را در فضای آزاد کاهش دهند.

نور

براساس گزارش ساينس‌ديلي، با وجود‌اين همواره همه بر اين باور بوده‌اند كه غيرممكن است بتوان سرعت فوتون‌ها، ذرات تشكيل‌دهنده نور را در فضاي آزاد و بدون ايجاد تعامل با مواد ديگر كاهش داد.

با اين‌همه محققان دانشگاه گلاسكو در مقاله‌اي اعلام كردند توانسته‌اند براي اولين‌بار سرعت فوتون‌ها را در فضاي باز كاهش دهند. به گفته دانشمندان با به‌كار گرفتن يك ماسك در برابر يك پرتو نوري به منظور تغيير شكل فوتون‌ها مي‌توان سرعت كلي آن را كاهش داد.

دانشمندان پرتو نوري حاوي چندين فوتون را با تيمي از دوچرخه‌سواران مقايسه مي‌كنند كه مسيري را با كار گروهي طي مي‌كنند و هربار تعدادي از آنها ركاب زدن در خط اول را به عهده مي‌گيرد.اگرچه اين گروه مسير را به عنوان گروهي يك‌پارچه طي مي‌كنند، سرعت هر دوچرخه‌سوار مي‌تواند متغيير باشد زيرا همواره درحال تغيير موقعيت هستند.

شكل‌گيري گروه مي‌تواند تعيين شتابي يكسان براي تمامي دوچرخه‌سواران را دشوار كند، ويژگي كه در مورد نور نيز صحت دارد. يك پرتو نوري حاوي تعداد زيادي فوتون است و اكنون دانشمندان مي‌دانند كه پالس‌هاي نوري به واسطه شتاب‌هاي مختلف سنجيده مي‌شوند.

آزمايش دانشمندان در اين تحقيق به يك مسابقه زمان‌دار شباهت داشت، دو فوتون در لحظه‌اي يكسان و در مسيري مشخص به سوي مقصدي مشخص رها شدند و محققان دريافتند يكي از فوتون‌ها در زمان پيش‌بيني شده به مقصد رسيد، درحالي كه فوتوني كه دچار تغيير شكل شده‌بود با تاخير به مقصد رسيد. محاسبات نشان داد فوتون دوم به اندازه 20 طول موج كندتر حركت كرده‌است.

اين آزمايش نشان داد عبور دادن نور از ميان يك ماسك و تغيير شكل دادن فوتون‌هاي آن مي‌تواند سرعت نور را در سرتاسر فضا بكاهد، درحالي‌كه سرعت نور زماني كه از ميان ماده‌اي مانند آب يا شيشه عبور مي‌كند، كاسته مي‌شود و پس از عبور دوباره به حالت اوليه خود باز مي‌گردد، درحالي كه تغيير دادن شكل فوتون‌ها باعث مي‌شود سرعت كلي حركت نور كاهش پيدا كند.

کد خبر 285531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha