مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دریافت‌کنندگان جایزه معتبر "کاولی" در حوزه فیزیک نجومی در آکادمی علوم و مقالات نروژ که به دستاوردهای چشمگیر در درک انسان از منشا، تکامل و ویژگی‌های جهان اعطا می‌شود، معرفی شدند.

برندگان جایزه معتبر علمی فیزیک نجومی مشخص شدند

به گزارش ایسنا، سه فیزیکدان که به طرح نظریه‌ای در مورد انبساط پر سرعت جهان در لحظات پس از انفجار بزرگ پرداخته‌اند، جایزه یک میلیون دلاری کاولی را دریافت کردند.

همچنین شش دانشمند دیگر نیز در حوزه‌های علوم اعصاب و نانو موفق به دریافت این جایزه معتبر شدند.

آلان گوت، از موسسه فناوری ماساچوست، آندری لیند، از دانشگاه استنفورد و الکسی استاروبینسکی، از موسسه فیزیک نظری لاندو در روسیه به طور مشترک این جایزه را برای نظریه تورم کیهانی دریافت کردند که بر اساس آن جهان در اولین لحظات پس از انفجار بزرگ وارد دوره‌ای از انبساط سریع شده است.

آکادمی علوم و مقالات نروژ این جایزه را در اسلوی نروژ اعلام کرد و مراسم آن به طور زنده در فستیوال جهان علم در نیویورک برگزار شد.

گوت در سال 1980 یک مدل از تورم کیهانی را طرح کرد و استاربینسکی به طور مستقل به پرورش این ایده کمک کرد. لیندر بعدها نسخه‌ای از این نظریه موسوم به تورم آشفته را طرح کرد. در ماه مارس، تیمی از محققان اعلام کردند که توانسته‌اند ریزموج‌های گرانشی باقیمانده از انفجار بزرگ را کشف کنند که در صورت تائید می‌تواند شاهدی بر تورم کیهانی باشد.

علاوه بر فیزیکدانان نجومی، جایزه کالوی به شش دانشمند دیگر برای کارشان در حوزه‌های علوم اعصاب و نانو اهدا شد.

جایزه بخش علوم نانو به توماس ابسن از دانشگاه استراسبورگ فرانسه، استفان هل از موسسه شیمی بیوفیزیکی ماکس پلانک آلمان و جان پندری از امپریال کالج لندن برای پژوهش پیشگامانه آنها در زمینه نانواپتیک‌هایی که محققان را قادر به بزرگ‌نمایی و مشاهده ساختارهای بسیار کوچک می‌کند، اهدا شد.

به گفته نمایندگان آکادمی علوم و مقالات نروژ، این پیشرفت‌ها که باورهای قدیمی در مورد محدودیت‌های میکروسکوپ و تصویربرداری نوری را به چالش کشیده‌اند، به دانشمندان اجازه خواهند داد تا از میکروسکوپ‌های ویژه برای مشاهده اجسام 100 برابر کوچک‌تر از عرض موی انسان استفاده کنند.

جایزه کاولی در حوزه علوم اعصاب به برندا میندلر از دانشگاه مک‌گیل کانادا، جان اوکیف از کالج دانشگاهی لندن در آمریکا و مارکوس ریچل از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیز برای کشف شبکه‌های خاص مغزی برای حافظه و شناخت اعطا شد.

این جایزه شامل یک میلیون دلار پول نقد در هر حوزه است و برندگان همچنین در مراسمی که در روز نهم سپتامبر (18 شهریور) در نروژ برگزار خواهد شد یک مدال طلا و یک طومار را نیز دریافت خواهند کرد.

جایزه کاولی در سال 2005 توسط آکادمی علوم و مقالات نروژ، وزارت آموزش و پژوهش نروژ و بنیاد کاولی تاسیس شد. این جایزه که هر دو سال یکبار اعطا می‌شود، برای به رسمیت شناختن تحقیقات علمی در فیزیک نجومی، علوم اعصاب و نانو ایجاد شده که به ارتقای درک عمومی از دانشمندان و کارهای آنها و پرورش همکاری بین‌المللی بین دانشمندان کمک می‌کند.

کد خبر 261253
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha