مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: استفان‌هاوکینگ فیزیک‌اخترشناس مشهور بریتانیایی باری دیگر نسبت به توسعه هوش مصنوعی هشدار داد و آن را عامل نابودی نسل بشر اعلام کرد.

براساس گزارش گاردين، هاوكينگ كه خود ادامه حيات و ارتباطات اجتماعي‌اش را به گونه‌اي مديون هوش مصنوعي‌است، مي‌گويد تكنولوژي به تدريج‌ خودآگاه خواهد‌شد و بر انسانيت غلبه خواهد‌كرد زيرا سرعت توسعه آن بيشتر از سرعت تكامل بيولوژيكي است.

به گفته وي شكل‌هاي ابتدايي هوش مصنوعي كه انسان درحال حاضر از آنها استفاده مي‌كند، بسيار كارامد هستند. اما توسعه كامل هوش مصنوعي مي‌تواند موجب نابودي نسل بشر شود.

هاوكينگ به دليل ابتلا به بيماري اختلال موتورهاي نوروني قدرت حركت ندارد، همچنين از به‌روز‌رساني جديد نرم‌افزار ارتباطاتي خود صحبت كرد كه زندگي او را متحول ساخته‌است. وي اكنون از سيستمي استفاده مي‌كند كه سرعت او را در نوشتن متن‌ها و ارسال ايميل نسبت به قبل دوبرابر مي‌كند.

هاوكينگ كه در كنفرانس خبري در لندن صحبت مي‌كرد گفت ادامه برقراري ارتباط با ديگران و انجام ديگر كارها براي من بسيار دشوار شده‌بود، اما با وجود ارتقايي كه اين سيستم يافته‌است اكنون مي‌توانم با سرعت بالاتري بنويسم و اين به آن معني است كه هنوز مي‌توانم تدريس كنم، مقاله و كتاب بنويسم و با دوستان و خانواده‌ام گفتگو كنم.

هاوكينگ در اين كنفرانس گفت داروها نتوانستند من را درمان كنند، پس من براي ادامه زندگي و برقراري ارتباط از تكنولوژي كمك گرفتم. با وجود اينكه هاوكينگ مي‌توانست صدايي طبيعي‌تر براي خود انتخاب كند، به استفاده از صداي روبات‌مانند قبلي‌اش ادامه داده و دوباره همان صداي قديمي را براي خود انتخاب كرده‌است.

بيماري هاوكينگ در سال 1961 و زماني كه تنها 21 سال سن داشت، تشخيص داده‌شد و در آن سال پزشكان به او گفتند تنها دو سال زنده خواهد‌ماند. هاوكينگ هشتم ژانويه سال آينده 73 ساله خواهد‌شد.

اين اولين‌باري است كه طي 20 سال گذشته سيستم ارتباطاتي او به‌روز‌رساني شده و بهبود يافته‌است و هاوكينگ اميدوار است اين سيستم تا 20 سال ديگر نيز بتواند به او در زندگي روزانه‌اش كمك كند. هاوكينگ از اين نرم‌افزار با كمك حسگر فروسرخي كه به عينكش وصل شده و حركات ماهيچه كوچكي در گونه‌اش را كنترل مي‌كند، براي انتخاب واژه‌ها استفاده مي‌كند و سپس سيستم جمله‌اي را حدس زده و هاوكينگ با افزودن چند واژه آن را تكميل مي‌كند.

کد خبر 280002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha