همشهری آنلاین: استفان‌هاوکینگ کیهان‌شناس مشهور بریتانیایی طی سخنانی جنجالی از خودکشی کمکی، کمک داوطلبانه به فردی برای انجام خودکشی، پشتیبانی کرد.

براساس گزارش BBC، هاوکینگ در مصاحبه‌ای با BBC گفت ما اجازه نمی‌دهیم حیوانات عذاب بکشند، پس چرا باید درباره انسان‌ها چنین عملکردی نداشته‌باشیم؟

هاوکینگ که خود به بیماری موتور نورونی پیشرفته مبتلا است،‌در گذشته رویکرد مثبتی نسبت به این عمل نداشت و معتقد بود تازمانی که زندگی هست،‌امید نیز هست.

هاوکینگ در این سخنان جنجالی خواهان این شد که اعضای خانواده افرادی که خواستار خودکشی داوطلبانه هستند بتوانند بدون منع قانونی به آنها کمک کنند. اما در عین حال وی معتقد است که برای اجام چنین کاری باید تدابیر محافظتی وجود داشته باشد تا از وادار کردن افراد و یا اقدام ناآگاهانه به این کار جلوگیری شود و افراد با دانش کامل و رضایت دست به این کار بزنند.

هاوکینگ 71 ساله یکی از مشهورترین دانشمندان جهان است و در کنار موفقیت‌های آکادمیکی که به دست آورده، وی توانسته با زندگی دشوار خود به عنوان یک مبتلا به بیماری موتور نورونی پیشرفته سازگاری پیدا کند. وی در سال 1964 متوجه ابتلای خود به این بیماری شد و در آن سال به او گفته شد که تنها دو سال دیگر زنده خواهد ماند. تنها دو درصد از مبتلایان به این بیماری می‌توانند پس از تشخیص آن بیش از یک دهه به زندگی خود ادامه دهند و استفان هاوکینگ نیز یکی از این افراد است.

درباره خودکشی و خودکشی کمکی همیشه بحث و جدل‌های فراوانی وجود‌داشته‌ است و نظریه‌پردازان همیشه درباره قانونی بودن، دینی بودن و یا اخلاقی بودن این عمل بایکدیگر در جدال بوده‌اند.انجام خودکشی در کشورهای مختلف با نظام فرهنگی، مذهبی و عدالتی آن کشور در ارتباط است از این رو این عمل در برخی کشور ها قانونی، و در برخی کشورها غیر قانونی است و تعدادی از کشورها نیز برای آن هیچ قانونی در نظر نگرفته‌اند.

کد خبر 231520
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز