مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شش سال از زمانی که فیزیکدان مشهور بریتانیایی، استفان‌ هاوکینگ،‌طعم بی‌وزنی را چشید و در خلاء شناور شد می‌گذرد،‌با این‌همه اشتیاق او برای تجربه کردن بی‌وزنی حقیقی در فضا هنوز پابرجاست.

براساس گزارش NBC، پس از گذشت 6 سال از شناور شدن استفان‌ هاوکینگ در مرکز فضایی کندی ناسا در اتاق خلاء، وی اکنون تصمیم دارد بی‌وزنی حقیقی در فضا را در فضاپیمای Space Ship II شرکت ویرجین گلکتیک تجربه کند.

این فیزیکدان 71 ساله که دهها سال است با بیماری انحطاطی اعصاب دست و پنجه نرم می‌کند، اجازه نداده بیماری‌اش که تنها یک ماهیچه متحرک در بدنش سالم باقی گذاشته،‌او را از ماجراجویی‌هایی که شاید برای جوان‌تر ها و افرادی که از سلامت برخوردارند نیز دشوار باشد، دور نگه دارد. وی روز سه‌شنبه در مراسمی در مرکز خیریه Breath On، ویژه کمک به کودکانی که به اختلالات تنفسی حاد مبتلا هستند، اعلام کرد از زمان جراحی که برروی نای وی انجام شده، بدون کمک قادر به تنفس نبوده‌است.

استفان هاوکینگ

وی در این سخنرانی گفت بیماری‌ام و دستگاه تنفس مصنوعی نتوانسته زندگی‌ام را محدود کند، من به جاهای مختلفی سفر کرده‌ام و امیدوارم بتوانم روزی با فضاپیمای ویرجین گلکتیک ریچارد برنسون به فضا سفر کنم، حتی با یک دستگاه تنفس مصنوعی هم می‌توان زندگی خوبی داشت.

ریچارد برنسون،‌میلیاردر مشهور و بنیانگذار ویرجین گلکتیک از گذشته،‌حتی پیش از اینکه هاوکینگ قدم به مرکز فضایی کندی بگذارد، قول داده بود که وی را برای یکی از سفرهای فضایی شرکتش درنظر داشته‌باشد. با این همه شرایط جسمانی هاوکینگ چنین سفری را برایش دشوار خواهند ساخت و اگر پس از معاینه کامل، اجازه سفر به او داده شود،‌ یک پزشک باید او را همراهی کند.

درصورتی که طی سالهای آینده هاوکینگ به آرزوی سفر فضایی‌اش برسد،‌دومین فضانورد سالخورده جهان خواهد شد. پیش از وی سناتور جان گلن که در سن 77 سالگی شاتل دیسکاوری را در سفر فضایی‌اش همراهی کرده بود به عنوان اولین فضانورد سالخورده جهان انتخاب شد.

کد خبر 212013
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز