مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: استفان هاوکینگ فیزیکدان مشهور بریتانیایی درحال تست کردن ابزاری بسیار پیچیده و پیشرفته‌‌ای است که امکان برقراری ارتباط از طریق امواج مغزی را به وی خواهد داد، ‌پروژه‌ای که دانشمندان استنفورد آن را هک کردن مغز هاوکینگ نامیده‌اند.

هاوکینگ 70 ساله طی همکاری با دانشمندان دانشگاه استنفورد درحال ساخت و تکمیل ابزاری به نام iBrain است که می‌تواند امواج مغزی وی را استخراج کرده و از آنها برای برقراری ارتباط از طریق رایانه استفاده کند.

این فیزیکدان مشهور که به بیماری اختلال موتور نورونی مبتلا بوده و طی 30 سال گذشته قدرت تکلم و حرکت خود را از دست  داده به تازگی برای برقراری ارتباط از سیستم رایانه‌ای ویژه‌ای استفاده می‌کند که با وخیم‌تر شدن وضعیت فیزیکی‌اش،‌ به تدریج توانایی استفاده از این سیستم را نیز از دست خواهد داد.

اما وی که به خاطر مقاومت و مبارزه‌اش در برابر بیماری به شهرتی جهانی دست پیدا کرده،‌ با "فیلیپ لاو" استاد دانشگاه استنفورد و مخترع دستگاه iBrain همکاری کرده‌است تا بتواند از آن برای ادامه دادن حیات علمی و حرفه‌ای‌اش کمک بگیرد. این دستگاه در اصل اسکنری‌ است که می‌تواند امواج مغزی را اندازه‌گیری کند.

لاو می‌گوید: "ما به دنبال راهی هستیم تا بتوانیم از طریق آن ناتوانی بدن هاوکینگ را دور زده و مستقیم به مغزش دسترسی پیدا کنیم،‌به نوعی تلاش داریم تا مغز او را هک کنیم." نتایج تکمیل و توسعه این ابزار جدید ماه آینده در کنفرانسی در کمبریج اعلام شده و این احتمال وجود دارد که عملکرد این دستگاه توسط هاوکینگ به نمایش گذاشته شود.

هاوکینگ و لاو در گزارشی که درباره این کنفرانس منتشر کردند توضیح دادند که چگونه هاوکینگ آموخته تا با تصور کردن حرکت دست‌ها و ماهیچه‌های بدنش الگوهایی خاص از پالس‌های مغزی ایجاد کند. امید می‌رود با تکمیل بیشتر این پروژه دستگاه توانایی شناسایی فعالیت‌های پیچیده‌تر مغزی را به دست آورده و بتواند آنها را به واژه‌ تبدیل کند.

درواقع دانشمندان امیدوارند این دستگاه به زودی بتواند قدرت خواندن ذهن انسان‌ها را به دست آورده و نقش بزرگی را در موفقیت‌های پزشکی به عهده بگیرد. لاو می‌گوید: "این ابداع برای ما بسیار هیجان‌انگیز است زیرا به ما امکان گشودن دریچه‌ای رو به سوی مغز انسان را خواهد داد. ما در حال ساخت فناوری هستیم که برای اولین بار به بشر امکان دسترسی به مغز انسان را خواهد داد."

به گفته وی ظهور چنین نشانگرهای زیستی امکان ایجاد رابطه میان حرکات عمدی و دریایی از واژه‌ها و تبدیل آنها به کلام را به وجود خواهد آورد و علاوه بر این برای مبتلایان به اختلال موتورهای نورونی به ابزار ارتباطی مبتنی بر مغز،‌و نه بدن، ‌تبدیل خواهد شد.

لاو تابستان گذشته برای ملاقات با هاوکینگ به کمبریج سفر کرد و از وی خواست درحالی که این ابزار را بر سر گذاشته به دقت به انجام دادن کارهای مختلف فکر کند. این ابزار فراتر از خواندن ذهن،‌ از کارایی پزشکی از قبیل کمک به پزشکان در تعیین میزان مورد نیاز دارو بر اساس امواج مغزی بیمار برخوردار است.

بر اساس گزارش تلگراف،‌ لاو بر همین اساس معتقد است از این ابزار می‌توان برای درمان اختلالات خواب،‌افسردگی و حتی اوتیسم استفاده کرد،‌ به اعتقاد وی این ابداع اولین قدم در راستای توسعه پزشکی شخصی‌سازی شده به شمار می‌رود.

کد خبر 175305
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز