همشهری آنلاین: استفان هاوکینگ یکی از برجسته‌ترین دانشمندان جهان که پس از ابتلا به یک بیماری غیرقابل درمان در 21 سالگی قرار بود حداکثر تا دو سال بعد آن زنده بماند، هفته دیگر هفتادمین سالروز تولد خود را در دانشگاه کمبریج جشن خواهد گرفت.

هاوکینگ

هاوکینگ، فیزیکدان نظری و کیهان‌شناس برجسته بریتانیایی ‌از بیماری اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی رنج می‌برد که پس از سال‌ها، پیشرفت این بیماری در بدنش او را به صورت یک فلج کامل درآورده است.

شهرت استفان هاوکینگ بیشتر مرهون کتاب تاریخچه کوتاه زمان در سال 1988 است و البته با نظریات جنجال برانگیزش این آوازه بیشتر شده است.

به گزارش ایسنا، دانشگاه کمبریج به مناسبت تولد وی در روز هشتم ژانویه یک نشست ترتیب داده که هاوکینگ یکی از سخنرانان اصلی آن خواهد بود. یکی از هدایایی که این دانشمند بزرگ ممکن است در سالگرد تولد خود دریافت کند، یک سفر به فضا خواهد بود.

با وجود شرایط سخت بیماری و ناتوانی در حرکت و گفتار، هاوکینگ یکی از بزرگ‌ترین فیزیک‌دانان نظری در حوزه بررسی جهان است.

نظریه وی در مورد انفجار سیاه‌چاله‌ها بر اساس نظریه نسبیت و مکانیک کوانتومی بنا نهاده شده است.

هاوکینگ، مدیریت تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری را در دپارتمان ریاضیات کاربردی و فیزیک کاربردی دانشگاه کمبریج برعهده دارد.

همچنین تولد وی امسال با سیصدمین سالگرد مرگ گالیله مقارن شده است.

گسترش آرام بیماری هاوکینگ مانند یک راز باقی مانده است. یک رایانه خاص به ویلچر این دانشمند متصل شده که با ارتباط با عینک وی، با پلک زدن کار کرده و تا حدی او را مستقل کرده است. این در حالی است که برای مسائل دیگر او یک پرستار تمام وقت دارد.

در سال 2007 هاوکینگ خواستار سفر به فضا شد. در صورتی که فضاپیمای «اسپیس‌شیپ دو» ویرجین گالکتیک به موقع آماده شود، این آرزو در تولد 70 سالگی این دانشمند اجرایی خواهد شد.

موضوع سخنرانی هاوکینگ در نشست مرکز کمبریج به فیزیک بنیادی در شرایط پرتنش سیاه‌چاله‌ها و انفجار بزرگ اختصاص دارد.

کد خبر 155900
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز