دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۶ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

آزاده بهشتی: هرچند مدت‌هاست که خطر زلزله به طور جدی تهران را تهدید نکرده است، اما از کنار هشدارى که معنایش جدى بودن مسئله فروریختن بسیاری از ساختمان‌ها در تهران است،نمی‌توان به راحتی گذشت.

 در حقیقت باید به جای انتظار برای وقوع زلزله‌اى دیگر در قالب برنامه‌هاى متعدد (کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت)، چاره‌اى جدى و اساسى اندیشیده شود.

به جرأت مى‌توان گفت تاکنون هیچ اقدام جدى و مؤثرى از سوی دولت براى احیاى بافت‌هاى فرسوده نشده و دستگاه‌ها و نهادهاى ذیربط نیز هر کدام به نوبه خود از ورود مستقیم و پذیرش مسئولیت در این زمینه شانه خالى کرده‌اند؛ این در حالى است که حتى آمارهاى ارائه شده در مورد میزان فرسودگى بافت‌هاى شهر تهران متفاوت است و در تازه‌ترین آمار ارائه شده در این زمینه بین ۴۵ تا۶۰ درصد از ساختمان‌های تهران نسبت به کل بافت شهرى پایتخت فرسوده اعلام شده، بنابراین انجام کارهای ضربتى و فورى براى احیاى این بافت‌ها ضرورى و اجتناب ناپذیر است.

کارشناسان ژاپنى، هزینه بازسازى شهر تهران بعد از وقوع زلزله‌اى به بزرگى هفت ریشتر را بیش از یکصد میلیارد دلار پیش‌بینى کرده‌اند، در حالی که باید از مسئولان مخالف با این موضوع پرسید که آیا نمى‌توان با مبلغى بسیار پایین‌تر، تهران را در برابر زلزله مقاوم کرد؟

برخى از کارشناسان صاحب نظر در ساخت و ساز مسکن نیز معتقدند که مى‌توان با صرف هزینه‌هاى نه چندان بالا، ساختمان‌ها را تا حدود زیادى در برابر زلزله مقاوم کرد که این امر علاوه بر حفاظت از جان شهروندان، به کاهش میزان خسارات مالى ناشى از وقوع زلزله احتمالى، کمک خواهد کرد.

البته انجام این امر منوط به پرداخت سوبسیدهایى کلان از طرف دولت است تا مردم بتوانند خانه‌هاى خود را در برابر زلزله مقاوم کنند.نباید این نکته را فراموش کرد که نیازهاى مالى اولین مشکل براى مقاوم‌سازى است، بنابراین تأمین اعتبارات مورد نیاز مهمترین عامل در موضوع مقاوم سازى ساختمان‌ها در برابر زلزله است.

همچنین سبک‌سازى ساختمان‌ها و استفاده از قطعات پیش ساخته در ساخت بناها نیز از دیگر راه‌هاى مناسب براى به حداقل رساندن حجم خسارات مالى و تلفات جانى ناشى از وقوع زلزله احتمالى در کشور است، در حقیقت سنگین سازى در ساخت وساز یکى از دلایل عمده خسارت‌هاى ناشى از زلزله است به طوری که هم اکنون در جهان از فناورى‌هاى مختلفى براى مقاوم و سبک سازى بناها استفاده مى‌شود که هنوز در کشور ما رایج نشده و از روش‌هاى قدیمى و غیراصولى در ساخت وساز بخصوص در بخش مسکن استفاده مى‌شود.

استاندارد جهانى در سبک‌سازى ساختمان‌ها در بسیارى از کشورها ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو گرم در هر مترمربع است که این میزان در ایران از ۹۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هر متر مربع در نوسان است.باید گفت فناورى ساخت وساز در کشور ما با ۲۰۰ سال گذشته تفاوت چندانى نکرده و با توجه به حضور نسل جوان متخصص دانش‌آموخته در رشته عمران و معمارى از مراکز دانشگاهى داخلى و خارجى، مى‌توان با استفاده از دانش فنى آنان و بکارگیرى مصالح استاندارد، به ساخت وساز اصولى جهانى دست یافت.

از طرف دیگر هزینه‌هاى بالا و سرسام‌آور ناشى از نوسازى بافت‌هاى فرسوده نیز یکى از دلایل دیگر در کاهش روند بازسازى این گونه بافت‌ها است.

 از آنجایی که وجود قوانین دست و پاگیر موجب فرار سرمایه‌ها از این بخش خواهد شد باید با تصویب قوانین سهل و آسان، شرایط لازم براى ترغیب سرمایه‌گذاران براى مشارکت در چنین پروژه‌هایى را فراهم کرد.

بدون شک تشکیل ستادى متشکل از مدیران ارشد وزارت مسکن، شهردارى، سازمان نظام مهندسى ساختمان و استادان دانشگاه، با هدف ساماندهى فعالیت‌هاى مربوط به نوسازى این بافت‌ها و نیز واگذارى امور اجرایى به بخش خصوصى و انجام اقدامات مؤثر براى اجرایى شدن سیاست ایمن سازى شهر تهران در مقابل زلزله از راهکارهاى مهم و مؤثر در امر بازسازى و مقاوم سازى ساختمانهاى کلانشهر تهران است.

کد خبر 26079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز