گروه شهری: مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران از آغاز عملیات اجرایی ساخت 30 هزار واحد مسکونی در راستای اعمال سیاست خانه به جای خانه و اعطای واحد مسکونی معوض در بافت های فرسوده تا پایان امسال خبرداد.

علیرضا عندلیب در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سازمان نوسازی  طرح خانه به جای خانه  را در بافت‌های فرسوده با جدیت دنبال می‌کند، گفت: اجرای طرح خانه به جای خانه و اعطای واحد مسکونی معوض، دیگر مانند گذشته نقدینگی کاذب را در جامعه رواج نمی دهد و  زندگی مردم ساکن در این گونه بافت‌ها را دچار مشکل نمی کند.

وی با  تشریح جزئیات این طرح گفت: در طرح خانه به جای خانه، ملک فرسوده شهروندان از آنها گرفته شده و معادل آن، ساختمان نو تحویل شهروندان خواهد شد.

به گفته وی، در صورتی که شهروندان خواهان ساختمان  بزرگتر از ملک فرسوده خود باشند، ما به التفاوت قیمت به طور اقساط دریافت شده و درصورت درخواست ملک کوچکتر، ما به التفاوت قیمت به طور نقدی پرداخت خواهد شد.

عندلیب مساحت فعلی بافت‌های فرسوده تهران را نزدیک به  ۱۴هزار هکتار دانست که از این میزان پنج هزار و ۷۰۰هکتار در شرایط ناپایدار،  ۳۵۰هکتار در شرایط ناپایدار و نفوذ ناپذیر، پنج هزار و  ۴۰۰هکتار در شرایط ریزدانه و سه هزار و  ۲۰۰هکتار نیز در سه وضعیت فوق قرار دارند.

براساس اعلام وزارت مسکن، سه شرط ناپایداری، نفوذ ناپذیری و ریزدانگی از ویژگی‌های بافت‌های فرسوده اعلام شده است.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران همچنین گفت طرح آزمایشی تحویل خانه به جای خانه هم اکنون به اجرا در آمده و به موجب  آن تاکنون 250 واحد مسکونی به صاحبان ساکن در این  گونه بافت ها واگذارشده است و امیدواریم تعداد آنها تا پایان سال به یک هزار واحد برسد.

وی گفت: از زمان خرید ملک فرسوده  تا تحویل واحد جدید به  ساکنان  آن ودیعه مسکن داده خواهد شد که  سقف آن دست کم 10 میلیون تومان خواهد بود.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران همچنین گفت تا کنون 160 میلیارد تومان از محل فاینانس مربوط به بافت های فرسوده اعتبار گرفته‌ایم و از سال 85 نیز از بخش خصوصی حدود یکصد میلیارد تومان سرمایه  برای این کار جذب شده است.

وی البته این را نیز گفت که مشکل کنونی بافت های فرسوده نبود پول نیست بلکه مشکل اصلی فقدان برنامه و مدیریت یکپارچه، ‌نبودن اراده ملی، عدم هماهنگی و همدلی در زمینه بافت های فرسوده در سطح کلان  مجموعه اجرایی کشور است .

عندلیب در عین حال گفت که بیش از 90 درصد اقدامات نوسازی سازمان توسط بخش خصوصی انجام می شود. وی در پاسخ به سوالی در باره ضمانت اجرایی تداوم طرح نوسازان در بافت های فرسوده با بیان اینکه نوسازی یک فرایند کامل و همه جانبه است گفت برای اولین بار برنامه ها ی اجرای مورد نیاز در این زمینه تدوین شده و از آنجا که بر اساس آن سود کارفرما و پیمانکار و مردم و شهر لحاظ شده است  طرح با جدیت  دنبال خواهد شد.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه هم‌اکنون در مناطق  ، 15 ، ۱۶ ، ۱7  ،  ۱8 ، ۱9 و   ۹ اجرای طرح خانه به خانه بامشارکت بخش خصوصی آغاز شده  گفت: میلیاردها تومان پول راکد در دست سرمایه‌گذاران داخلی منتظر تلنگربرای مشارکت درنوسازی بافت‌های فرسوده است و شهرداری تهران می کوشد این منابع را به سمت نوسازی باقت های فرسوده هدایت کند.

کد خبر 24967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز