گروه اجتماعی: برنامه سند چشم‌انداز کاهش اثرات حوادث و سوانح و بلایای طبیعی و خطرپذیری لرزه‌ای به زودی برای بررسی و تصویب نهایی در اختیار اعضای مجمع ملی کاهش خطرپذیری لرزه‌ای قرار می‌گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی وزیر کشور عصر دیروز در ششمین جلسه مجمع ملی کاهش خطرپذیری لرزه‌ای که به منظور پیگیری مصوبات کنفرانس جهانی کوبه و تنظیم سند ملی در کاهش اثرات حوادث طبیعی و با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های عضو در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشورتشکیل شد، گفت: در صورت تصویب این سند که برنامه جامع و کاملی در زمینه مدیریت بحران و حوادث و سوانح غیرمترقبه محسوب می‌شود، فعالیت‌های مربوط به کاهش خطرپذیری لرزه‌ای در کشور به صورت منسجم‌تر و دقیق‌تری پیگیری خواهد شد.

سید مهدی هاشمی یکی از اهداف اصلی فعالیت‌های مرتبط با حوادث و سوانح و مدیریت بحران را دادن آگاهی‌های لازم به شهروندان درباره تمامی ابعاد مختلف حوادث و حساس کردن مسئولان اجرایی کشور برای کاهش اثرات این حوادث برشمرد و تصریح کرد: یکی از نکات حیاتی و مهم در این بخش، مبحث آموزش‌های همگانی است که از اولویت‌های کاری ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور به شمار می‌رود.

جانشین رئیس ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور در ادامه تاکید کرد: هدف ما ارائه آموزش‌های همگانی مستمر از سوی مربیان و متخصصان مجرب و تشکل‌های غیردولتی به شهروندان و بهره‌گیری از حضور بانوان است، همچنین این آموزش‌ها به مرور تا رده خانه و خانواده تحقق می‌یابد تا هم شاهد کاهش خطرپذیری حوادث و هم کاهش اثرات آن باشیم.

هاشمی همچنین برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از پتانسیل‌های بانوان و جوانان در سطح کشور برای حضور در طرح‌های مقابله با حوادث و سوانح غیرمترقبه را از اولویت‌های کاری بخش مدیریت حوادث و سوانح غیرمترقبه برشمرد و گفت: در امر مقابله با حوادث و سوانح سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در این زمینه صورت گرفته تا از حضور بانوان و جوانان امدادگر و تشکل‌های مردمی این بخش استفاده لازم را ببریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی وزیر کشور با اشاره به این که در کنار هماهنگی مسئولان، اجرای آموزش‌های همگانی در زمینه حوادث و سوانح غیرمترقبه و بهره‌گیری از تجهیزات مناسب و به روز، زمینه‌ساز مشارکت مردم و تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی در هنگام وقوع حوادث است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت تجهیز سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با امور مدیریت بحران و حوادث و سوانح غیرمترقبه به تجهیزات به روز و کاربردی، امسال را به عنوان سال مکانیزاسیون تجهیزات حوادث تعریف کرده‌ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی وزیر کشور در ادامه به ایجاد تغییرات در نحوه تخصیص اعتبارات مربوط به حوادث و سوانح غیرمترقبه در کشور اشاره و اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از این پس 10درصد اعتبارات حوادث و سوانح غیرمترقبه به امر پیشگیری، 20 درصد به آمادگی، 15 درصد به مقابله و 55 درصد به بازسازی اختصاص خواهد یافت.

هاشمی افزود: همچنین مناطق پرخطر و مناطقی که بیش از سایر مناطق در معرض حوادث و سوانح غیرمترقبه قرار دارند، نیز مشخص شده‌اند و برنامه‌های خاصی برای اجرا در این مناطق طراحی شده است. وی در ادامه از تصویب لایحه مدیریت بحران کشور در کمیسیون مربوطه مجلس خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با تشکیل سازمان مدیریت بحران در کشور، وضعیت مقابله با حوادث و سوانح غیرمترقبه بهبود یابد.

کد خبر 29627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز