شنبه ۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

طی هفته گذشته تعداد کل تماس با مرکز اورژانس 115 تهران 86هزار و 215 مورد گزارش شد که از این تعداد تماس‌های مفید درمانی به 14هزار و 809 مورد رسید.

همچنین تعداد کل موارد اعزام آمبولانس 5هزار و 670 مورد و موارد بستری و اعزام به بیمارستان 2هزار و 14مورد گزارش شد و تعداد موارد درمان سرپایی به 1448 مورد رسید.

همچنین در هفته گذشته تعداد کل تصادفات 1929 مورد، موارد قلبی 923 مورد، موارد تنفسی 428 مورد و امداد هوایی 17 مورد از طرف اورژانس 115 تهران گزارش شد.

به دنبال وقوع زمین‌لرزه در ساعت 18 روز دوشنبه‌ هفته‌ای که گذشت، مرکز اورژانس 115 و بسیاری از بیمارستان‌های سطح شهر تهران به حالت آماده‌باش کامل در‌آمدند و به دنبال اعلام کانون اصلی زلزله در منطقه کهک استان قم 10دستگاه آمبولانس و 3دستگاه اتوبوس‌آمبولانس این مرکز به همراه 15 دستگاه آمبولانس اعزامی از مراکز آمبولانس خصوصی شهر تهران در ابتدای محور تهران- قم مستقر شدند تا در صورت اعلام نیاز بلافاصله به موقعیت مذکور اعزام شوند، اما خوشبختانه این زمین‌لرزه خسارات جانی در بر نداشت.

زلزله، با این‌حال، یک نکته مهم و حیاتی را به همه ما یاد‌آور شد: اینکه هیچ‌گاه نباید غافل شویم از اینکه کشور ما همواره در معرض خطر حوادث طبیعی متعددی از جمله زلزله قرار دارد و این زلزله نیز اولین و آخرین حادثه نخواهد بود. در واقع باید بپذیریم چنانچه آمادگی لازم برای مقابله با حوادث طبیعی را در خود ایجاد نکنیم،‌ طبیعتا باید در انتظار لیست تلفات احتمالی در حوادث بعدی باشیم.

از این قانون مهم که پیشگیری همواره مقدم‌ بر درمان،‌ کم‌هزینه‌تر و کم‌عارضه‌تر از آن است نتیجه می‌گیریم که اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع حوادثی مانند زلزله و امثال آن بسیار مهمتر از اقدامات در حین و پس از وقوع حادثه است.

در همین زمینه کارشناسان اقدامات پیشگیرانه در خصوص کاهش عوارض ناشی از زمین‌لرزه را در سه محور کلی زیر خلاصه می‌کنند:

اولین و مهمترین اقدام، موضوع مقاوم‌سازی سازه‌ها و ساختمان‌ها و پیگیری و نظارت جدی در این امر است.

همچنین در نقشه معماری ساختمان‌ها و محله‌ها باید به نکاتی از قبیل توزیع مناسب تراکم جمعیت، سهولت تخلیه ساکنان و همچنین میزان دسترسی یگان‌های امدادی به آسیب‌دیدگان در هنگام بروز حوادث احتمالی توجه شود.

اقدام بعدی آموزش عمومی به مردم در جهت آشنا ساختن آنها با اقداماتی است که قبل، حین و پس از زلزله باید انجام دهند. در این خصوص مراکز آموزشی و رسانه‌ها نقش مهمی بر عهده دارند.

ضمن آنکه انجام مانورهای دوره‌ای می‌تواند نتایج مفیدی به همراه داشته باشد. به شرطی که انجام این مانورها هدفمند بوده و عموم اعضای محله‌ها، سازمان‌ها و مراکز شرکت‌کننده در مانور وظیفه و نقش خود در هنگام حادثه را تمرین کنند نه آنکه صرفا تماشاگر نمایش تیم‌های امدادی دعوت شده باشند.

و در نهایت آنکه حفظ آمادگی و هماهنگی نیروهای امدادی و اجرایی در جهت ارائه واکنش مناسب و به موقع در زمان بروز زمین‌لرزه و سایر حوادث بزرگ یک امر ضروری و بسیار اساسی است.

کد خبر 24924

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز