شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۵
۰ نفر

گروه سلامت: طی هفته گذشته تعداد کل تماس‌ها با مرکز اورژانس 115تهران 83 هزار و 728 مورد گزارش شد که در این میان تعداد تماس‌های مفید درمانی20 هزار و 482 مورد بود.

همچنین تعداد موارد ماموریت و اعزام آمبولانس 5هزار و 941، موارد بستری و انتقال به بیمارستان 2هزار و 316، موارد درمان سرپایی 2هزار و 480، تصادفات 1هزار و 50، موارد قلبی 927، موارد تنفسی 411 و موارد امداد هوایی 16 مورد گزارش شد.

در هفته گذشته در یکی از محله‌های حومه شهر تهران خانم 45ساله‌ای به دنبال شکستگی استخوان پای راست به بیمارستان مراجعه کرد و پس از گچ‌گیری کامل پا و مراجعه به منزل، در نیمه‌های شب به علت درد و ورم شدید قسمت انتهایی پای آسیب‌دیده از اورژانس 115 تقاضای کمک کرد.

در نهایت تیم درمانی اعزام شده بیمار را با تشخیص سندرم کمپارتمان جهت اصلاح وضعیت گچ‌گیری به مرکز درمانی منتقل نمود.

چندی پیش نیز در یک مجلس جشن عروسی حلقه تنگ نامزدی باعث درد، تورم و کبودی انگشت دست عروس شده بود که وی ابتدا، علیرغم درد و ناراحتی شدید حاضر به بریدن انگشتر توسط ماموران اورژانس نشد که سرانجام با بریدن و بیرون آوردن حلقه نامزدی قضیه فیصله یافت.

«سندرم کمپارتمان» از اورژانسهای مهمی است که به دنبال ایجاد یک فشار حلقه‌ای مستقیم به دور یک عضو (مثل دست یا پا و انگشتان) باعث ممانعت از برگشت خون سیاه‌رگی از عضو می‌شود و طی آن تورم،‌ کبودی،‌ درد و اختلالات حسی‌- حرکتی در عضو پدیدار می‌شود که در صورت ادامه این وضع، به علت نرسیدن خون تازه اکسیژن‌دار احتمال مرگ سلول‌های آن عضو و آسیب دائمی به آن عضو وجود دارد.

البته اگر فشار حلقه‌ای از ابتدا به حدی زیاد بوده باشد که مستقیما جریان خون سرخرگی را مختل کند، عضو مذکور در مدت کوتاهی رنگ‌پریده و سرد شده و سپس به سمت اختلالات حسی- حرکتی، درد، کبودی و نهایتا مرگ سلولی پیش می‌رود.

تنها راه درمان این وضعیت برداشتن فشار حلقه‌ای پیرامون عضو است به عنوان مثال بریدن و برداشتن حلقه،‌ انگشتر یا النگوی تنگ یا باز کردن یا اصلاح بانداژ سفت یا گچ‌گیری به عمل آمده در عضو آسیب‌دیده از جمله مواردی است که باید در اولین فرصت ممکن صورت پذیرد.

گاهی زخم ناشی از سوختگی حلقه‌ای پیرامون عضو (سوختگی شدیدی که به صورت یک نوار دور تا دور عضو مبتلا ایجاد شود) نیز می‌تواند همان فشار حلقه‌ای را ایجاد کند و قسمت انتهایی عضو را دچار سندرم کمپارتمان کند که در این موارد نیز زخم حلقه‌ای مذکور باید توسط فرد ذی‌صلاح از قسمت مناسب برش داده شود تا اختلال در جریان خون عضو برطرف شود.

از نکات مهم قابل توجه در خصوص سندرم کمپارتمان خودداری افراد (بخصوص کودکان) از قرار دادن حلقه‌های تنگ پلاستیکی، فلزی و ... به دور اعضای بدن و همچنین ضرورت آموزش علائم بروز این عارضه در کسانی که به دلایل مختلف نیاز به گچ‌گیری یا بانداژ اعضای بدن خود دارند، است.

کد خبر 27624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز