جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

گروه سلامت: طی هفته گذشته تعداد کل تماس با اورژانس 115 تهران 86 هزار و 145 مورد بود که از این تعداد، 22 هزار و 720 مورد، تماس مفید درمانی گزارش شده است.

همچنین تعداد کل ماموریت و آمبولانس 5514 مورد بود که 2475 مورد از این تعداد شامل درمان سرپایی و 2209 مورد به بیمارستان اعزام شده اند.

در هفته گذشته تعداد موارد قلبی 830 مورد، تصادفات 1217 مورد و موارد تنفسی 392 مورد و تعداد موارد امداد هوایی نیز 15 مورد گزارش شده است.

به گفته کارشناسان اورژانس تهران، یکی از مواردی که همه ساله در این ایام در آمارهای مرکز اورژانس تهران به تدریج افزایش می‌یابد، گرمازدگی است.

به طور کلی در هنگام تماس مداوم یک شخص با گرما و حرارت چنانچه سیستم تنظیم گرمای بدن وی نتواند گرمای اضافی را دفع کند، آن فرد ممکن است به درجاتی از گرما زدگی دچار شود.

علائم ابتلا به گرما زدگی در این افراد بصورت سردرد، سرگیجه، احساس خستگی، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، تشنگی، پوست گرم و خشک، گرفتگی های عضلانی و حتی هذیان، تشنج و کما (بسته به شدت بیماری) نمایان می شود که البته ممکن است همه این علائم با هم در یک فرد دیده نشود.

توصیه‌های پزشکان در هنگام بروز گرما زدگی از این قرار است:

1) ابتدا بیمار را از مکان گرم خارج کنید.
2) تا حد امکان لباسهای بیمار را کم کنید.
3) از حوله خیس یا بسته یخ بر روی گردن، کشاله های ران  و نواحی زیر بغل استفاده کنید، روی بدن بیمار آب خنک بپاشید (از خنک کردن بیمار در حدی که باعث لرز شود یا از غوطه ور کردن بیمار در آب سرد خودداری کنید چون می‌تواند سبب بدتر شدن وضعیت بیمار گردد).
4) چنانچه وسیله خنک کننده در اختیار دارید، آن را برای خنک ترین حالت تنظیم کنید.
5) چنانچه بیمار هشیار بوده و قادر به نوشیدن مایعات است، به وی محلول ORS یا محلول آب و نمک و شکر (یک قاشق چایخوری نمک و 8 قاشق چایخوری شکر در یک لیتر آب) بدهید.
6) بیمار را با استفاده از باد بزن یا هر وسیله دیگری باد بزنید.
7) عضلات گرفته را ماساژ دهید و چنانچه  بیمار بهبود نیافت و یا علائم وخیم تر شد، و یا در صورتیکه بیمار هشیاری خود را از دست داد و یا دچار هذیان و تشنج شد، بلافاصله با 115 تماس گرفته و یا بیمار را به بیمارستان منتقل کنید.

کد خبر 23819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز