گروه اقتصادی: میزان صدور پروانه‌های ساختمانی در سال گذشته بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی نشان از رشد 17 درصدی نسبت به سال 1384 دارد.

در صورت فراهم بودن دیگر شرایط اقتصادی انتظار می‌رود بازار ساخت و ساز مسکن و به دنبال آن خرید و فروش مسکن در سال جاری رونق گیرد.

این رونق با وجود اینکه آثار آن در سال 85 نیز دیده می‌شود اما با توجه به تقاضای زیاد و بالا رفتن میزان بی‌اعتمادی مصرف‌کننده،‌ عرضه و تقاضای مسکن متعادل نشد و زمینه افزایش قیمت مسکن را فراهم کرد.

بر اساس «گزارش بررسی پروانه‌های  ساختمانی صادرشده توسط شهرداری‌های مناطق شهری کشور در سال 1385» که اداره‌کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی آن را منتشر کرد، در سال گذشته در کل مناطق شهری ایران نزدیک به 152 هزار پروانه ساختمانی صادر شد که نسبت به سال 1384 نزدیک به 17 درصد رشد نشان می‌دهد.

آمارهای بانک مرکزی همچنین حکایتگر آن است که ساخت‌وساز مسکن در تهران نسبت به سایر شهرهای کشور از رونق بالاتری برخوردار است به طوری که در سال گذشته در تهران نزدیک به 15 هزار فقره پروانه ساختمانی صادر شد که نسبت به سال قبل از آن 35 درصد رشد نشان می‌دهد، این در حالی است که در همین مدت صدور پروانه‌‌های ساختمانی در 17 شهر بزرگ 10 درصد و در سایر مناطق شهری 17 درصد رشد یافته است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در سال 1385، در کل مناطق شهری کشور برای نزدیک به 152 هزار دستگاه ساختمان پروانه احداث صادر شد که 7/9 درصد آن درتهران، 23 درصد در شهرهای بزرگ و 3/67 درصد در سایر مناطق شهری صورت گرفت.

بر اساس پروانه‌های ساختمانی صادرشده در سال 85 پیش‌بینی می‌شود حدود 440 هزار دستگاه واحد مسکونی در سال مذکور ایجاد شود که نسبت به سال قبل 17 درصد رشد نشان می‌دهد.

از 440 هزار واحد مسکونی مزبور 90 هزار دستگاه در تهران، 120 هزار دستگاه در شهرهای بزرگ و 230 هزار دستگاه در سایر مناطق شهری به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 25659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز