دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: در شرایطی که اعطای وام‌های 18 میلیون تومانی مسکن برای چهارمین بار تمدید شدند و دولت نیز برای رفع مشکل در راستای پرداخت وام‌های 10 میلیون تومانی خرید مسکن به اقشار کم درآمد شرایط سهل‌تری را اتخاذ کرده است، اما باز هم برخی از دست‌اندرکاران این بازار اعطای وام‌های فوق را راهکار مناسبی برای حل مشکل این بازار نمی‌دانند.

از سوی دیگر نیز ظاهرا طرح جامع مسکن نیز چندان مورد توجه این افراد قرار نگرفته است. در این رابطه با مجتبی بیگدلی، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور گفتگو کرده‌ایم.

  • آیا اعطای وام‌های مسکن به شکل کنونی وضعیت  بازار مسکن را بهبود بخشیده است؟

در هیچ جای دنیا وام مسکن را به خود شخص نمی‌دهند بلکه وام به پروژه‌ها اختصاص داده می‌شود. حتی در برخی مواقع وام جهت ساخت مرحله‌ای پروژه به تدریج تزریق می‌‌گردد.

وقتی در کشور ما وام 10 میلیون تومانی خرید مسکن با قیمت سه میلیون و100 هزار تومان و وام 18 میلیون تومانی نیز با قیمت چهار میلیون و200 هزار تومان در بازار فروخته می‌شوند، می‌توان گفت اعطای این وام‌ها به این شکل کاملا اشتباه است، چرا که از یک سو  اولا اعطای آن به شخص به جای پروژه اشتباه است و از سوی دیگر قیمت بازار مسکن با تزریق این قبیل وام‌ها بر هم زده می‌شود.

هنگامی‌ که میانگین قیمت یک واحد مسکونی 35 میلیون تومان است 90 درصد وام‌های 10 و 18 میلیون تومانی به سمت بازار سیاه هدایت شده و خرید و فروش می‌شوند.

این درحالیست که بخش مسکن به لحاظ دریافت وام‌های بنگاه‌های زود بازده به شدت مورد بی‌مهری قرار گرفته است ، بانک مسکن نیز نمی‌تواند به تنهایی تسهیلات مورد نیاز این بخش را تامین کند.

  • مسئولان وزارت مسکن در پیشبرد طرح‌های خود تا چه حد موفق بوده‌اند؟

مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی در پیشبرد طرح‌های خود  به تنهایی نمی‌توانند کاری را انجام دهند، لذا بهتر است ستاد ویژه مسکن برای ساماندهی این بازار تشکیل شود. 

  • با وضعیت فعلی تولید مسکن از سوی دولت آیا با اجرایی شدن طرح جامع شرایط بهتر نخواهد شد ؟

زمانی که دولت کمتر از 5 درصد در ساخت و ساز مسکن دخالت دارد، نمی‌تواند برای 95 درصد بخش خصوصی به شکل سلیقه‌ای اعمال نظر کند.

در مورد طرح جامع مسکن باید گفت در این طرح  سهم 95 درصدی بخش خصوصی نادیده گرفته شده است  و این طرح نتوانسته نقطه نظرات این قشر را درباره این طرح فراهم کند. در حقیقت باید گفت صرفا با دستور ‌العمل‌های  دیکته‌ای نمی‌توانیم مشکلات بخش مسکن را یک‌شبه حل کنیم بلکه باید ابتدا دیگران را با سیاست‌های خود هم‌سو کنیم.

  • یعنی ارائه زمین رایگان به انبوه‌سازان را هم که در قالب این طرح عملیاتی شده است را مثبت نمی‌دانید؟

خوشبختانه وزارت مسکن با واگذاری زمین رایگان برای ساخت 20 هزار واحد مسکونی در شهر‌های پرند و هشتگرد حرکت تازه‌ای را شروع کرده است که امیدواریم استمرار پیدا کند.

البته این درحالیست که در کشورهای پیشرفته دولت با در اختیار گذاشتن زمین رایگان و یا تسهیلات بانکی تا سقف 80 درصد قیمت ساخت حمایت خود را از این صنعت اعلام می‌کند که این امور در کشور ما تاکنون از سوی دولت صورت نگرفته است.

در واقع باید هدف اصلی از عملیاتی شدن این طرح تدوین آیین‌نامه استاندارد در زمینه ساخت و ساز در کشورباشد.

  • از امسال تا 10 سال آینده به طور متوسط باید سالانه حداقل چه میزان واحد مسکونی برای رفع مشکل بازار مسکن تولید شود؟

بین سال‌های 85 تا 95 حداقل باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی برای پاسخگویی به حداقل نیازها تولید شود که این رقم تا یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی نیز قابل افزایش است. هم‌اکنون میزان ساخت و سازها  به هیچ وجه پاسخگوی نیاز جامعه نیست.

میزان تولید مسکن هم از 650 هزار واحد مسکونی در سال 82 به 350 هزار واحد مسکونی در سال 84 کاهش یافته است.

کد خبر 7569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز