گروه اقتصادی: آیین نامه اجرایی حمایت از تأمین مسکن گروه‌های کم درآمد در شهرهای کوچک بین وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت تعاون به امضا رسید.

بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده میان وزارتخانه تعاون و مسکن، وزارت مسکن و شهرسازی متعهد می‌شود زمین مناسب یا آماده‌سازی شده را به شکل اجاره 99 ساله به منظور ساخت و ساز در شهرهای زیر 150 هزار نفر در اختیار تعاونی‌های مسکن قرار داده و تعاونی‌ها نیز نسبت به احداث بنا در قالب مجتمع‌های مسکونی اقدام خواهند نمود. همچنین تعاونی‌های مسکن که قصد استفاده از تسهیلات انبوه‌سازی را دارند باید مجوز انبوه‌سازی از سازمان‌های مسکن و شهرسازی دریافت نمایند و سازمان‌های مذکور نیز بررسی صلاحیت این تعاونی‌ها را در اولویت قرار دهند.
به گزارش همشهری، در شرایطی که افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن در ماه‌های اخیر در شهرهای بزرگ از معضلات بزرگ اقتصادی کشور محسوب می‌شود، وزیر مسکن دیروز مجدداًاز برنامه‌های گسترده دولت برای حل معضل مسکن و خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد سخن گفت.
به گزارش مهر؛ محمد سعیدی کیا وزیر مسکن در این مراسم با تشریح سیاست‌های جدید دولت برای خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد گفت: بر اساس طرح ساخت واحدهای مسکونی استیجاری در شهرها، دولت زمین را برای ساخت واحدهای مسکونی استیجاری از طریق تعاونی‌ها به متقاضیان واگذار و بهای آن را پس از هفت سال دریافت می‌کند. سعیدی‌کیا با اشاره به سیاست‌های دولت در زمینه افزایش تولید مسکن برای گروه‌های کم درآمد افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، ‌سیاست‌های دولت برای افزایش تولید مسکن گروه‌های کم درآمد شامل افراد از دهک دوم جامعه تا دهک پنجم جامعه است. وی ‌گفت: کار اجرایی ساخت و نوسازی سالانه 200 هزار واحد مسکونی در روستاها با پرداخت وام 5میلیون تومانی از سال جاری اجرایی شده و تاکنون پیشرفت خوبی داشته است. وزیر مسکن و شهرسازی تاکید کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده،‌ وام پرداختی برای ساخت و نوسازی واحدهای مسکونی در روستا در سال 85  مطابق تورم سالانه و معادل پنج میلیون و 700 هزار تومان تعیین شده که از این میزان 9 درصد به صورت یارانه توسط دولت و مابقی توسط متقاضی پرداخت می‌شود.
سعیدی کیا با اشاره به پرداخت وام 13/5میلیون تومانی با بهره 4 درصد به مسکن‌سازان  در قالب طرح  ساخت واحدهای اجاره‌ای،‌ گفت: براساس این طرح، وزارت مسکن از ابتدا پولی بابت واگذاری زمین از خریدار دریافت نمی‌کند و مالک پس از ساخت و 5 سال اجاره باید مبلغ زمین را به وزارت مسکن پرداخت کند. وی در مورد همکاری مشترک وزارتخانه‌های مسکن و تعاون در مورد واگذاری زمین اجاره‌ای 99‌ساله در شهرهای زیر 150 هزار  نفر تاکید کرد: این طرح که  امسال برای شهرهای زیر 150 هزار نفر اجرایی خواهد شد و از سال آینده برای شهرهای تا 250 هزار نفر اجرایی می‌شود. به گفته سعیدی کیا، با توجه به تصویب این طرح در اوسط سال جاری، هنوز بودجه آن تامین نشده است.
کد خبر 11763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز